טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

מה זה NLP – NLP מה זה אומר?

שיטת NLP היא שיטה לשינוי החשיבה האוטומטית שלנו, חיבור עם הסובבים אותנו, שיפור יכולת ההשפעה עליהם, וקריאת סיטואציות ומצבים בחיי היום יום בצורה טובה יותר, וכמובן להגיב בהתאם.

כל המידע על שיטת ה-NLP: שיטה טיפולית המאפשרת שינוי דרך התת מודע על מנת להשיג תוצאות רצויות בתהליך קצר מועד, תוך כדי שימור לטווח הארוך ועל ידי שימוש ביכולות הטמונות בנו.

שיטת נלפ הוא קיצור של Neuro Linguistic Programming. שיטת NLP היא שיטה לשינוי החשיבה האוטומטית שלנו, חיבור עם הסובבים אותנו, שיפור יכולת ההשפעה עליהם, וקריאת סיטואציות ומצבים בחיי היום יום בצורה טובה יותר, וכמובן להגיב בהתאם.

ה-NLP נוסד בשנות ה-70 על ידי ריצ'רד בנדלר, פסיכותרפיסט ומתמטיקאי, וג'ון גרינדר, דוקטור, סופר ובלשן. מאז התפתחה השיטה ככלי להשגת שינוי והצלחה בתחומים רבים, ובעיקרה היא מתבססת על חיזוק יכולות תקשורת אישית ובין אישית על מנת להשיג את מקסימום התוצאות בפן הרגשי וההתנהגותי של האדם.

שיטת ה-NLP היא מתודולוגיה המבוססת על ההנחה שכל mcgho התנהגות היא בעלת מבנה מסוים. המבנה הזה שונה מאדם לאדם והוא ניתן ללמידה עבור תהליך השינוי.

השיטה מאפשרת שינוי דרך התת מודע על מנת להשיג תוצאות רצויות בתהליך קצר מועד, תוך כדי שימור לטווח הארוך ועל ידי שימוש ביכולות הטמונות בנו. ידוע כי המוח הוא איבר המשתנה בכל רגע, הן מבנית והן תפקודית, בהתאם לשינויים פיזיולוגיים וחוויות רגשיות שהאדם חווה, ומכך ניתן להבין כי המוח פתוח וניתן לשינויים.

התת מודע הוא מחסן ישן
היכולת לבחור את גישתנו למצבים בחיים נתונה בידינו. כפי שנאמר בתחילת המאמר, שיטת ה-NLP היא למעשה אינטגרציה של שלושה תחומים מדעיים: נוירולוגיה, בלשנות והתנהגות, ומקור שמה באנגלית הוא Neuron Linguistic Programming.

Neuron – נוירונים במוח אשר אחראים לקליטת המציאות דרך החושים ושידור על פי הקשרים קיימים .

Linguistic – מונח המתקשר לאופן בו אנו מדברים, הן בדיבור פנימי והן באופן בו אנו בוחרים לתקשר מילולית עם הסביבה.

Programming – תכנות הפעילויות המוחיות והלשוניות האחראיות להגדרת מטרות והדרכים להשגתן. לאחר אבחון אותן פעילויות, ניתן לקודד אותן מחדש בהתאם לשינוי הרצוי.

הנחת הבסיס של ה-NLP היא כי היכולת לבחור את גישתנו למצבים בחיים נתונה בידינו. מנחי ה-NLP אינם מציעים פתרונות אלא מובילים את המונחה לשינוי חשיבתי המאפשר תוצאות מיידיות בכל הקשור לתגובה למתרחש. רוב המטופלים כמהים ללמוד לקבל את מה שלא בשליטתם ולחזק את יכולת הפעולות שלהם במסגרת מה שכן בשליטתם. הרצון והצורך בשינוי יכול לנבוע מתחושת חוסר שייכות אוטראומה המובילה לחרדה, דיכאון וסימפטומים רבים של פוסט טראומה, התמודדות עם הפרעות אכילה, גמילה מהתמכרויות ותחושת תקיעות המובילה לרצון להשגת מטרה.

הפסיכואנליטיקאי הנודע קארל יונג אמר: "התת מודע הוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר על מבנה אישיות האדם". התת מודע הוא עולמינו הפנימי שהנגישות אליו בחיי היום יום מוגבלת – הוא כמו "מחסן ישן" שאנו כבר לא זוכרים מה יש בתוכו. הוא מכיל את כל עברנו, הוא החשיבה והדיבור הפנימי שלנו, והוא האחראי גם על התגובות שלנו מתוך "מחסן" המידע הרב שיש לו עלינו. לתת מודע שפה משלו והוא מתקשר דרך החושים, דרך סמלים, דימויים, צבעים, קולות, טונים ותחושות. משום כך חשוב ללמוד את אותה שפה ולתקשר עם התת מודע על מנת ליצור שינוי עמוק ויציב שיישמר לאורך זמן.

לגוף האדם יש חכמה משלו לבצע את השינוי ולהחזיק בו מפגש עם מנחה NLP ברוב המקרים מתקיים על פי שלבים:

  • שלב ראשון – אבחון המצב הנוכחי: מאבחנים את החושים הדומיננטיים של האדם, את שפתו ואת עולמו הפנימי על מנת לתקשר בהמשך התהליך עם התת מודע. בנוסף לכך, מגדירים מטרה התנהגותית העונה לצורך שהמונחה מגיע עמו.
  • שלב שני – בדיקת המצב הפנימי הנתון לפני השינוי: שלב זה חשוב מאוד ושמים עליו דגש מיוחד, משום שיש ללמוד את הסביבה שאנו חיים בתוכה כדי ליצור את השינוי. אדם שרוצה, למשל, לשים סוף להתמכרות כלשהי, חייב לדעת מה הוא רוצה במקום, מה ימלא את החסר ואיך השינוי ישפיע על חייו.
  • שלב שלישי – חיזוק משאבים וביטחון עצמי: לכל אחד מאיתנו היו רגעים בהם הצלחנו, שמחנו, אהבנו, חיבקנו וצחקנו. בשלב זה אנו חוזרים לאותם רגעים ומתמלאים בהם, ממש כמו שמטעינים סוללה עד שהיא מלאה.
  • שלב רביעי – נגיעה בשורש הבעיה ונטרול הסימפטום: זהו השלב בו אנו משתמשים בתכנות וקידוד מחדש בקשרים שנוצרו בין תאי העצב במוחנו (סינפסות).
  • שלב חמישי – שימור השינוי וחיזוק הסינפסות: על מנת לאפשר לשינוי להיטמע ולהישמר לטווח הארוך.

המפגשים בנויים משיחה וטכניקות של NLP וחשוב להתאים את הדרך לצורך האישי של כל אדם וליכולותיו. יש מונחים המגיעים על מנת להשיג מטרה ספציפית כמו גמילה מעישון או טיפול באלרגיות, ולהפתעת רבים תהליכים אלו עשויים להיות קצרים מאוד באופן יחסי, בין 2-5 מפגשים. לעומתם, תהליכים הקשורים בזוגיות, הרזיה, שינוי הרגלים, תקשורת בין אישית והבראה מטראומות יכולים לנוע בין 12-25 מפגשים.

לגוף האדם יש חכמה משלו, והמוח הוא איבר שניתן להשתמש בו ולתכנת אותו לתוצאות הרצויות. טכניקות מעולם ה-NLP מצליחות לא פעם לעשות את זה ומחזקות את האמונה של האדם בעצמו וביכולותיו.

Back to top button