צמחי מרפארפואה משלימה

צמחי מרפא ובריאותנו- צמח הטיליה

אחד מצמחי המרפא החשובים והיעילים ביותר הוא צמח הטיליה, שמשמש דורות לריפוי ברונכיטיס המלווה שיעול עם ליחה, והוכח כיעיל גם בסינוסיטיס, דלקות אוזניים וגרון.

דלקות דרכי הנשימה העליונות נפוצות אצל ילדים קטנים ואנשים מבוגרים. תחלואה שכוללת את סמפונות הריאה, הגרון, האוזן תיכונה, האף, ומערות הפנים. וירוסים הם הגורם העיקרי למחלות אלו, לכן פעמים רבות טיפול אנטיביוטי אינו מועיל, ובנוסף שימוש יתר באנטיביוטיקה גורם להתפתחות חיידקים שעמידים לתרופות אלו.

במאמר זה אביא בפניכם את אחד מצמחי המרפא החשוב והיעיל- הטיליה ה"אירופאית". צמח שמשמש דורות לריפוי דלקת הסמפונות [ברונכיטיס] המלווה שיעול עם ליחה, והוכיח את יעילותו גם בסינוסיטיס, דלקות אוזניים וגרון. מחלות אלו ששכיחות יותר בחורף, במיוחד אצל ילידם קטנים אשר נכנסים למסגרת גן. בגילם הרך מערכת החיסון עדיין לא מכירה וירוסים מרובים ואין לה נוגדנים ספציפיים נגדם. כל מפגש שלהם עם נגיף לא מוכר גורם לעליית חום ולמחלה של מספר ימים עד שבוע. בכול פעם שהם חולים, רירית דרכי הנשימה לא מצליחה להחלים לקראת מפגש נוסף עם נגיפים. התוצאה היא תחלואה פעם אחר פעם כאשר הטיפולים אנטיביוטיים לא מפסיקים את מעגל החולי. צמחי מרפא עוזרים להבריא ולחסן מפני מחלות חורף.

מי יעיל יותר? אנטיביוטיקה או צמח הטיליה?
יכולת הריפוי של הצמח עורר עניין אצל רופאים וחוקרים אשר בצעו מחקרים לצורך בדיקה מדעית של יעילות הטיליה בתנאי מעבדה:

באחד מהמחקרים, נבדקו ילדים שהשתעלו בגלל דלקת הסמפונות. לצורך המחקר חולקו הילדים החולים לשלשו קבוצות: קבוצה אחת טופלו בטיליה בלבד, קבוצה שנייה בטיליה ואנטיביוטיקה, קבוצה שלישית קיבלה רק אנטיביוטיקה. כל הילדים היו תחת פיקוח רפואי לאורך המחקר. תוצאות המחקר הראו שהילדים אשר קיבלו טליה, הבריאו ראשונים.
מסקנות הרופאים במחקר: הטיפול האנטיביוטי לא הוכיח יעילות והילדים המשיכו לחלות פעמים רבות. הטיפול באמצעות טליה בלבד יעיל יותר בתחלואה זו.

כיצד פועל הצמח?
בפרחי הטילייה ישנו חומר רירי mucilage שעוזר לרכך את הליחה המופרשת בדרכי הנשימה העליונות, כך עוזר הצמח לשחרר את הסמפונות מליחה דלקתית שנאספת שם בזמן "התקררות".
מנגנון השיעול נועד לסלק כלפי חוץ את הריר הדלקתי: פעמים רבות, לאחר שרוב הליחה התנקתה מצינורות הראה (הסמפונות), ממשיך האדם להשתעל בחוזקה. הסיבה לכך, הסמפונות שנותרו מגרות מהדלקת ושיעול ממשיך על אף שאינו יכול לנקות יותר את הסמפונות מליחה. שעול לא יעיל זה, מטריד רבות וגם לא בריא כי הוא גורם ללחץ חוזר בראות.
צמח הטילייה מרגיע את גירוי השיעול, מרגיע את התכווצויות השרירים מגבירים את השיעול. חלק ממנגנון הפעולה שלו הוא צמצום מעבר אימפולס עצבי אל השרירים החלקים. כך נבלם השיעול ה"עצבני".

הטיליה והשפעתה על מערכת העיכול
השפעה מרגיעה זו של הצמח ניכרת לאורך כל מערכת העצבים בגוף האדם. לכן משתמשים בטיליה כדי למנוע התכווצויות מיותרות בדרכי העיכול, כולל ושט קיבה ודרכי המרה. בהשפעת הצמח פוחתות תופעות נפיחות הבטן וכאבים הנלווים לעיכול לא סדיר. השתמשו בצמח להרגעת התכווצויות מעי במקרי דלקות מעי עונתיות בקיץ. הצמח מונע התכווצויות לא סדירות של כיס מרה. בגלל השפעתו המרגיעה ונוגדת התכווצויות, עוזר הצמח למניעת מיגרנות, אותם כאבי ראש שמלווים התכווצות בענפי עורק התרדמה הפנימי.

הטיליה לילדים במצבי חוסר שקט והפרעות שינה
כשם שאצל מבוגרים לטיליה השפעה המרגיעה לילדים, והיא עוזרת במקרי חוסר שקט וקושיי שינה שלהם ללא צורך בתכשירי הרגעה תרופתיים.

מסקנות רפואיות מניסיונות מעבדה שבוצעו בצמח:
בניסיונות חיה התגלתה התכונה המרגיעה של הצמח. הצמח פועל בצורה טבעית בדומה לתרופות כימיות ממשפחת דיאזפאמים: ואליום אסיוול. במחקרי מעבדה, כאשר הזריקו פלאבנואידים של הצמח, הייתה לו השפעה מרגיעה על חיות המעבדה. הצמח הפחית יתר לחץ דם על ידי הרחבת כלי הדם כאשר הוא הוזרק לחיות, ומנע דופק לב מהיר. בבדיקות מעבדה נוספות התגלתה היכולת של הצמח למנוע התכווצויות שרירים במערכת העיכול של חיות מעבדה בדומה לפאפאברין.

שימוש נוסף ביכולת אנטי-בקטריאלית של הטיליה:
יכולת נוגדת חיידקים של הצמח משמש מיקרי דלקת חלל הפה. חלק מהשפעה זו מוסברת על ידי השפעה מעוררת של מערכת החיסון: עם עידוד שגשוג של תאים לבנים ממשפחת הלימפוציטים.

לסיכום:
ריפוי בצמחי מרפא טבעיים יעיל ונטול תופעות לוואי בהשוואה לתרופות כימיות, והצמחים תורמים לבריאות הגוף. במקרי תחלואה חוזרת או מורכבת, מן הראוי לפנות לייעוץ רפואי.

תה טיליה חם ומומתק בדבש טעים ומחמם בחורף. מחקרים מראים ומסבירים את יכולת הריפוי של הצמח בתחלואת חורף, בבעיות עיכול, בחיזוק מערכת החיסון ובהרגעה. הטליה הוא צמח מרפא חשוב ומשתמשים בו בהרכבים רבים.

Back to top button