אורח חיים בריארפואה משלימה

אורח חיים בריא בעשרה צעדים

אורח חיים בריא הוא אפוא החלטה אסטרטגית הנוגעת לאיכות החיים שאנחנו רוצים לנכס לעצמנו.

ג'ורג' אליוט אמר, ובצדק, שלעולם לא מאוחר מדי בשבילנו להיות מה שיכולנו להיות. כולם רוצים להיות בריאים ולהרגיש טוב, אבל הדרך שצריך לעשות כדי להשיג זאת דורשת השקעה, מאמץ וּויתורים – ופחות מושכת מהתוצאה המיוחלת. כך נתקעים רבים בשלב של מחשבות-ללא-ביצוע: רוצים ולא רוצים, ולפעמים פשוט אין את האנרגיות הנחוצות כדי לחולל את השינוי הנדרש.

שינוי בהרגלי החיים קשור קודם כול בקבלת החלטה אישית ובגיוס מוטיבציה פנימית למימושה. לא מספיק לרצות בשינוי, ובוודאי לא מספיק להתחיל שינוי רק משום שאחרים מפצירים בנו לעשות זאת. על מנת להצליח לממש מטרות הנוגעות לבריאותנו עלינו לבחור בכך בעצמנו ולהאמין כי אנו מסוגלים להצליח לבצע את השינוי.

עלינו גם להיות מוכנים לפעול ולשלם את מחיר השינוי, כמו הזמן והאנרגיה ש"נבזבז" לצורך פעילות גופנית, ויתורים ושינויים בהרגלי התזונה, ועוד ולבסוף – ובעצם ראשית לכול – עלינו להציב את השינוי בראש סדר העדיפויות, או לפחות בין המקומות הראשונים.

אורח חיים בריא הוא אפוא החלטה אסטרטגית הנוגעת לאיכות החיים שאנחנו רוצים לנכס לעצמנו. זהו סגנון חיים שמתחיל בעשרה צעדים:

צעד ראשון: גיוון התפריט

אִכלו מכל קבוצות המזון (דגנים, חלבונים, שומנים, ירקות ופרות) ומכל המינים והצבעים. אכילה מגוונת תספק לכם עניין והנאה, ותבטיח שגופכם יקבל את כל רכיבי המזון הדרושים לצרכיו. זִכרו, כאשר לא מגוונים בתפריט, קשה פי כמה לעמוד בפיתויים אסורים.

צעד שני: תשומת לב

שימו לב מה אתם צורכים: הקפידו לצרוך מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, דלים בנתרן ובשומני טרנס. הקפידו על תזונה עשירה בירקות ובפֵרות. המעיטו בצריכת מזונות ומשקאות ממותקים. מומלץ להפחית בצריכת מוצרים העשירים בסוכר לבן, כמו ממתקים, עוגות או שתייה ממותקת. מוצרים אלה דלים בוויטמינים ובמינרלים ותורמים לגוף בעיקר "קלוריות ריקות". כך גם באשר לקמח לבן ומוצריו. בד בבד הגבירו צריכה של חלבונים מן הצומח והפחיתו את אלה מן החי.

צעד שלישי: שתו מים!

חשוב להקפיד על שתייה מרובה ככל האפשר. נסו לצרוך לפחות 1.5 ליטר מים ביום.

צעד רביעי: ארוחות מסודרות – In, נשנושים – Out

אכלו שלוש ארוחות עיקריות ומאוזנות ביום ושלבו בין לבין בחירות בריאות. אכילה מסודרת ומאוזנת, תוך כדי הקדשת תשומת לב לאוכל, תורמת לתחושת שובע ואף הנאה, ובתוך כך מסייעת בשמירה על משקל גוף תקין. הקפידו לאכול כשאתם מסובים לשולחן, ואם אפשר קיימו לפחות ארוחה אחת עם בני המשפחה.

צעד חמישי: בטיחות והיגיינה

הקפידו לבדוק את תאריך התפוגה של המזונות שאתם צורכים ורחצו ידיים לעתים קרובות. בנוסף, נסו למנוע מגע בין מוצרי מזון טריים ובין אלה המבושלים.

צעד שישי: קראו את הכיתוב על האריזות

השתמשו במידע התזונתי המופיע על האריזות על מנת להכיר את מזונכם. חפשו את רכיבי המוצר ואת טבלת סימון הערכים התזונתיים של מרכיבי המזון השונים. כמו כן תכנון הקניות יאפשר סדר והבנה של מה נדרש כדי לקיים אורח חיים בריא, הוא מאפשר לנו להיות ממוקדים יותר וערניים ולקנות בצורה נבונה, רק את המוצרים הטובים לנו.

צעד שביעי: היו מחוברים לעצמכם

אדם הוא יחידה אחת של גוף-נפש. אורח חיים בריא נעוץ בהבנה זו. היו מחוברים לעצמכם, לגוף ולנפש שלכם.

צעד שמיני: פעילות גופנית

אורח חיים בריא אינו נעוץ בהרגלי אכילה ושתייה בלבד. חשוב לשלב פעילות גופנית כחלק משגרת היום, לא רק על מנת לשמור על משקל גוף תקין, אלא גם כדי להישאר בריאים ובכושר – ובתוך כך לשמר איכות חיים גבוהה. הקפידו על פעילות גופנית לפחות חמש פעמים בשבוע, ובתוכן לפחות פעם אחת הכוללת מדיטציה או חיבור עם עצמכם. הפכו את הפעילות הגופנית לחלק מאורח חייכם.

צעד תשיעי: זמן איכות

שבצו בלוחות הזמנים שלכם זמן קבוע לדברים שאתם אוהבים לעשות, כמו הליכה או פעילות גופנית אחרת, חוג, צפייה בסרטים, האזנה למוזיקה, ואפילו עבודה בגינה.

צעד עשירי: פנקו את עצמיכם!

מדי פעם פנקו את עצמכם במזון טעים, בריא ומאוזן. התפנקו במגע ובחיבוק, השתדלו לנהל מערכות יחסים של אהבה, נתינה וקבלה, נסו לחיות חיים בריאים על ידי מציאת איזון בין איכות חיים ובין אורח חיים בריא.

“The difference between try and triumph is just a little umph!”
Marvin Phillips
דומה כי העולם שלנו מתחלק לשני סוגים של אנשים: אלה החשים כל העת כי הם קורבנות של הנסיבות, ואף פעם אינם נוטלים אחריות על מעשיהם – וכמובן אינם מגיעים לאיזון; ואנשים הנוטלים אחריות על חייהם, על מצבם ועל בריאותם.
קרדיט: לוסי רבין.

Back to top button