אינדקס צמחי מרפארפואה משלימה

סירפד / סרפד – צמח מרפא בעל סגולות רבות

כל מה שצריך לדעת על צמח מרפא סירפד. תכונות וסגולות רפואיות של צמח המרפא סירפד. כיצד משתמשים בצמח זה כטיפול טבעי למגוון מצבים רגשיים ובעיות בריאותיות.

צמח הסירפד: מקור, תכונות וסגולות

סירפד Urtica Dioica. סירפד, הוא כנראה בין הצמחים הנפוצים יותר ברחבי העולם. על אף תחושת הצריבה הלא נעימה שהוא מותיר על גבי העור, הוא נחשב צמח מרפא המסייע לטפל ברשימה ארוכה של מחלות ופתולוגיות בעיקר בשל הוויטמינים, המינרלים והחומרים הפעילים שהוא מכיל.

סירפד, הוא כנראה בין הצמחים הנפוצים יותר ברחבי העולם. על אף תחושת הצריבה הלא נעימה שהוא מותיר על גבי העור, הוא נחשב כצמח מרפא המסייע לטפל ברשימה ארוכה של מחלות ופתולוגיות בעיקר בשל הוויטמינים, המינרלים והחומרים הפעילים שהוא מביא איתו.

כשמדברים על צמח הסירפד, אני נוהגת להתבונן בראש ובראשונה על מה מביא איתו הצמח, שימו לב לעושר הטבעי המוגש לנו כמעט בכל פינה ברחבי הארץ מצפון ועד דרום – בכל סירפד פשוט וצנוע, תוכלו למצוא ויטמין A, C, K, ברזל, סידן, אשלגן, סיליקה, מכיל כמות נכבדה של כלורופיל, ביתא סיטוסטרול (פיטוסטרול) וחומצה בנזואית.
חומרים פעילים נוספים Baicalin, Baicalein, Wogonin, Wogonoside.

מחקרים שנערכו על צמח הסירפד מראים כי שימוש בסירפד, משפר באופן משמעותי מצבי אלרגיות המלוות בנזלת שקופה וטורדנית, חיזוק המערך החיסוני באמצעות מנגנון עיכוב ייצור ועיכוב שחרור חומרים מתווכי דלקת בגוף, הסירפד ידוע ביכולתו להקל על כאבים הנגרמים על רקע של דלקות מיפרקים. מעניין לציין ששימוש בצמח הסירפד הראה במחקרים יכולת החלפת התרופות נוגדות הדלקת לשם הקלה על הכאבים.

הסירפד נחשב "טוניק" כלומר, מדובר בצמח מזין את הגוף (זיכרו את רשימת הויטמינים והמינרלים שהוא מכיל), בהיותו כזה, מחזק הסירפד את גופנו.

אחת מהפעילויות המוכרות יותר של צמח הסירפד היא היותו צמח "אלטרטיבי" משמע, שיש ביכולתו לסייע בפינוי וסילוק רעלנים מהגוף. זו הזדמנות מצויינת לציין את היותו צמח משתן, כך שהפינוי של פסולת שהצטברה בגוף מתפנה הן באמצעות הכבד (צואה) והן דרך השתן (ומערכת הלימפה וכל מער' השתן).

במצבים של שטף דימום, מחזור כבד או דם בשתן גם כן נשתמש בצמח זה.
פעולת כיווץ גם היא חלק מתכונותיו של הסירפד וזו יעילה למצבים של איחויים למניהם או חוסר טונוס.

נשים מניקות תשמחנה להשתמש בסירפד להגברת זרימת חלב ואם כבר הזכרנו נשים, הרי שנשים הרות, הרי ששימוש בסירפד קלאסי לנשים הרות בזכות עושר הויטמינים והמינרלים שבצמח.

תכונה מופלאה נוספת מופנית לאיזון רמות גלוקוז בדם ומניעת מצבי נפילת סוכר המכונה "היפוגליקמיה".

כעת, משבחנו את תכונותיו של הסירפד, קל יותר להבין את השימוש בו במצבים של אלרגיה, מצבי דלקת למניהם, גאוט (בין אם מדובר בדלקת זיהומית או סטרילית (אינפלמטורית), טיפול ביתר לחץ-דם (על רקע היותו צמח משתן), כמובן טיפול באבני כליה ודלקות שתן, ערמונית מוגדלת (שורש), בצקות, מחלות כליה (זרעים), מחלות עור כרוניות ולרבות פסוריאזיס, אקזמה, אקנה, סבוריאה ועוד, אנמיה על רקע חסר ברזל, טיפול בקדחת השחת, נזלת אלרגית ואסטמה וטיפול במחזור כבד דימום/דימום בשתן.

כבר שמתם לב שניתן להשתמש בכל חלקי הצמח, הן בעלים, בשורש ובזרעים כשהבחירה בחלקי הצמח תהיה בהתאם לצורך השימוש והפתולוגיה בהתאם.

רבים מצמחי המרפא אינם מתאימים לשימוש בידי נשים הרות, ילדים ותינוקות ו/או קשישים אך הסירפד, צמח מאוד בטוח לשימוש ומאפשר שימוש בטוח לכל דורש. הדרך הפשוטה ביותר, היא לצאת אל השדות וללקט את הצמח המוכר כל כך – שימו לב כשאתם בוחרים את הצמחים לקטיף, לבחור צמחים שרחוקים מכבישים ודרכים ראשיות (זיהום אוויר – גם צמחים נושמים).

שימוש אופטימאלי בסירפד הוא השרייה במים פושרים למשך הלילה כשלמחרת, תוכלו לשתות את המִשְרֵה. אלו מכם שרוצים להיעזר בתכונותיו המופלאות של הסירפד אך לא נהנים מהטעם, יוכלו להוסיף לימון סחוט טרי.

את עלי הסירפד תוכלו להוסיף לכל סלט. לפני כן, על מנת לנטרל את העוקץ, השרו את העלים למשך חמש דקות במים רותחים.
אם אתם מעדיפים חליטה של העלים, חלטו את העלים למשך חמש דקות, צננו ולבריאות.
2-3 כוסות חליטת סירפד ביום הן מינון יפה ומכובד.

מערביי ארץ ישראל למדתי שניתן להשתמש בסירפד גם במטבח ולהנות מתבשילים טעימים להפליא שמכילים בחובם שפע בריאות וטעם. מצרפת כמה מתכונים ומזמינה אתכם להתנסות.
רגע לפני שאתם יוצאים לשדות לחפש סירפדים – כפפות לקחתם? זו דרך טובה להימנע מצריבת הסירפד.

פשטידת סירפד:
4 כוסות עלי סירפד – לבשל כעשר דקות בסיר מים, לסנן ולקצוץ גס
2 גזרים
2 קישואי זוקיני
2 בצלים
צרור פטרוזיליה
3 ביצים
מעט שיבול שועל גרוסה – קוואקר
מלח ים אטלנטי
מעט פלפל שחור גרוס
1/2 כפית כורכום או גרירת שורש טרי (גודל זרת) מגורר

לאחר שבישלתם במים את העלים, סיננתם וקצצתם גס, שקיפו 2 בצלים קצוצים בשמן זית כתית מעולה, גררו גזר וזוקיני, הוסיפו הכל לקערה וסיפו ביצים, קוואקר בהתאם ותבלינים והכניסו לתבנית לאפיה 180 מעלות עד להזהבה והיפרדות מהתבנית.

מרק סירפד:
לשטוף היטב את העלים שקטפתם, להרתיח בסיר מים.
בצד להשקיף 2 בצל סגול בשמן זית כתית מעולה ולהוסיף את הבצל המושקף לסיר המרק
להוסיף עיגולים משני גזרים, לתקן טעמים ולהמליח במלח ים אטלנטי – ולהנות ממרק בריא, טעים ומנקה את הגוף.
לטיפול נקודתי באנמיה על רקע חסר ברזל, תוכלו להכין מיץ מעלי סירפד או חליטה. 3-4 כוסות ביום.

– כל יעוץ / טיפול חייב להינתן בידי רופא או מטפל מוסמך ותחת פיקוחו בלבד.

בהצלחה!

Back to top button