דיאטה ותזונהרפואה משלימה

תזונה לפי סוג דם

שיטת התזונה לפי סוג דם – היא המלצה לאורח חיים בריא אשר מביאה איתה, בין השאר גם ירידה במשקל, התחזקות כללית ועוד.

שיטת דיאטה לפי סוג דם פותחה על ידי הנטורופת האמריקאי ד"ר פיטר ג. ד'אדאמו והיא מתבססת על ההבנה שסוג הדם מהווה מעין קוד גנטי שיכול להעיד על תכונות גופניות שונות כגון פעולת העיכול, רמת החומציות, יעילות מטבולית, רגישות חיסונית, ונטייה למחלות ורגישות למזונות. לפי שיטת דיאטה לפי סוג הדם אין דבר כזה "תזונה נכונה" מאחר ולכל סוג דם יש תזונה המתאימה לו.

ביחד עם ההמלצות לאופן תזונה המתאים לכל סוג דם, דיאטה לפי סוג דם גם ממליצה על פעילות גופנית בהתאם לסוג הדם, ועל הרגלים לקידום בריאות הגוף והנפש לפי סוגי הדם.

העיקרון הבסיסי של דיאטה לפי סוג דם מתמקד בקשר בין העידן בו התפתח סוג הדם, לתפריט ממנו ניזונו בני האדם באותו עידן. לפי זה, דיאטה לפי סוג דם מחלקת את המלצותיה לארבעת סוגי הדם: O, A, B, AB (ל- RH במקרה זה אין השפעה) וממליצה:

1. להימנע ממזונות שאינם תואמים לסוג הדם שלך
2. להגביר את צריכת המזונות המתאימים והמומלצים לסוג הדם שלך
3. לאמץ אורח חיים מאוזן לפי סוג הדם המשפיע על הנטייה הגנטית לבריאות

מה הקשר בין סוג הדם שלנו למזון
לפי ד"ר ד'אדאמו הקשר נמצא בפרהיסטוריה האנושית כשאבותינו הקדמונים באפריקה ניזונו מבשר צייד וליקוט פירות, שורשים וזירעונים. לטענתו, אבותינו היו בעלי סוג דם O וניזונו בעיקר מבשר ציד. במהלך השנים, החלו אבותינו לנדוד ליבשות אירופה ואסיה בחיפוש אחר מקורות מזון חדשים. בעקבות כך החלו להופיע סוגי דם חדשים כחלק מתהליך ההסתגלות למזונות החדשים ולתנאים הסביבתיים החדשים.

השינוי בתזונה הביא עימו שינוי בדרכי העיכול והמערכת החיסונית – מה שאפשר להם להתחיל אכול דגנים מעובדים ומוצרים חקלאיים שגודלו על ידיהם מבעוד מועד. לאחריו התפתח גם סוג דםB וגם סוג דם AB שהוא שילוב של בעלי סוג דם A עם בעלי סוג דם B ד"ר ד'אדאמו טוען להתקיימותה של ריאקציה כימית בין הדם לבין המזון המתעכל, אשר מושפעת מהתורשה הגנטית שלנו.

הוא חקר בהרחבה את נושא התגובה ללקטינים. הלקטינים הם חומרים חלבוניים שנוטים להיקשר לסוכרים הבולטים מפני השטח של תאים בגוף. את הלקטינים אנו מקבלים דרך המזון שאנו אוכלים. המולקולות הקובעות את סוג הדם שלנו, מורכבות מסוכרים הבולטים משטח הפנים של התאים וזאת הסיבה שלקטינים שונים נוטים להיקשר במידה שונה לתאים בעלי סוגי דם שונים. כשאנו אוכלים מזון המכיל לקטינים שאינם תואמים לאנטיגן של סוג הדם שלנו, הלקטינים מתמקדים על איבר כלשהו או מערכת גופנית (כליות, כבד, קיבה וכו") ומתחילים לצמד תאי דם באותו אזור וזה עלול לגרום לבעיות.

השפעת השיטה על הדיאטה והבריאות
המתנסים בדיאטה לפי סוג דם מעידים כי התיאבון מתאזן, יורד הצורך באכילה בולמוסית, ומדווחים על ירידה מאוזנת במשקל מבלי לעסוק בהגבלות, הורדת כמויות או ספירת קלוריות. כמו כן דווח על שיפור במידת הערנות והמרץ הכללי, שיפור במערכת העיכול, העלמות של צרבות ושיפור ביציאות, העלמות של אלרגיות, התחזקות המערכת החיסונית ועוד.

יתרונות הדיאטה לפי סוג דם:
ירידה במשקל
שיפור תהליכי העיכול
• חיזוק מערכת החיסון

המזונות המזיקים ביותר ע'פ סוגי הדם:
סוג AB
עוף, תירס, כוסמת, שעועית לימה, שעועית אדומה

סוג B
עוף, תירס, כוסמת, עדשים, בוטנים, שומשום וטחינה, עגבניות

סוג A
שעועית אדומה, שעועית לימה, תפוחי אדמה, כרוב, חצילים, בננות (לרוב), עגבניות, בשר אדום

סוג O
חיטה, תירס, שעועית אדומה, בוטנים, תפוחי אדמה

פעילות גופנית מומלצת ע'פ סוגי הדם:
סוג AB
יוגה,פעילות אירובית אינטנסיבית

סוג B
אומנויות לחימה,טניס, גולף, טיולי אופניים, טיולים רגליים

סוג A
יוגה, פעילות אירובית מתונה

סוג O
פעילות אירובית נמרצת,פעילות סיבולת (חדר כושר)

המזונות המועילים ביותר ע'פ סוגי הדם:
סוג AB
סויה, דגים ופירות ים,עדשים ירוקות, שעועית מנומרת, זרעי פשתן, אגוזי מלך, אמרנת, שיבולת שועל, אננס, דובדבנים, גרגרי יער, מרבית הירקות, בצל

סוג B
מוצרי חלב, ביצים, כבש, דגים, שיבולת שועל, אורז, בצל, ירקות עלים ירוקים, כרוב, סלק, ברוקולי, גזר, זנגוויל, אננס, אבטיח, שזיף, חמוציות, לציטין

סוג A
סויה, עדשים, שעועית אזוקי, כוסמת,ירקות כתומים וירוקים, בצל, זרעי פשתן, שמן זית, בוטנים, גרעינים, גרגרי יער, אשכולית, אננס, לימון, תה ירוק

סוג O
כבד, בשר רזה ואיכותי, דגי מים עמוקים, אצות, ירקות עלים ירוקים, ברוקולי, שזיפים, תאנים

הרגל חשוב לבריאות הגוף ע'פ סוגי הדם:

סוג AB
להימנע מקפאין ואלכוהול- מערכת העצבים שלכם רגישה ואתם מתמכרים יחסית בקלות. להשתדל להפריד פחמימות וחלבונים לארוחות שונות.

סוג B
להקפיד לאכול רק מזון טרי, או שהוכן בתנאי היגיינה טובה- אתם חשופים במיוחד לזיהומים.

סוג A
לאכול ארוחת בוקר טובה עם חלבונים, ארוחות קטנות לאורך היום, ולהימנע מאכילת- לילה-העיכול שלכם לא אופטימלי ובמיוחד לא בשעות הערב.

סוג O
להימנע מקפה ועישון, במיוחד בעיתות לחץ- רמות האדרנלין שלכם גבוהות בלאו הכי.להיזהר מתזונה עתירת פחמימות- זה מתכון בטוח להשמנה אצלכם

הרגל חשוב לבריאות הנפש ע'פ סוגי הדם:
סוג AB
לשתף אחרים ברגשות , ולמצוא את הדרך לבטא רגשות. הפנמת רגשות כמו כעס ועוינות מזיקה לכם במיוחד

סוג B
לעסוק כל יום לפחות 20 דקות בפעילות יצירתית.להשתמש במדיטציה ובהדמיה לצורך הרפיה, פתרון בעיות והשגת מטרות.

סוג A
להקדיש זמן לנשימה ותרגילי הרפיה-רמות המתח הבסיסי שלכם גבוהות.

סוג O
כשמרגישים שהכעס עולה, לשתות כוס מים ולצאת לצעידה קצרה בחוץ.

Back to top button