צמחי מרפארפואה משלימה

צמחי מרפא וניקוי רעלים

כידוע, לא קיים מושג "תרופה בטוחה". לכל התרופות תופעות לוואי, החל מתופעות לוואי קלות המופיעות מיד עם הנטילה ועד לנזקים קבועים או מצטברים בעקבות נטילה ממושכת.

"תרופה בטוחה" לעומת צמחי מרפא
כידוע, לא קיים מושג "תרופה בטוחה". לכל התרופות תופעות לוואי, החל מתופעות לוואי קלות המופיעות מייד עם הנטילה ועד לנזקים קבועים או מצטברים בעקבות נטילה ממושכת. טיפולים תרופתיים אשר פותחו משך עשרות שנים, פוגעים קשות בתהליכי ספיגתם ושימורם של רכיבי-תזונה חיוניים בגוף. נזקים אלה גורמים בתורם לפגיעה בתפקודים חיוניים. פגיעה זו, בעיקר במצבי טיפול תרופתי ממושך, מקטינה את סיכויי החלמתם תרופות עלולות להפריע לפעולתם של רכיבי-תזונה במספר צורות:
• הפחתת רמת ספיגתם
• הפרשתם המואצת מן הגוף
• הפרעה לסינתזה
• הפרעה למטבוליזם

טיהור הגוף והכבד (Detoxification)
מדי שעה מסנן הכבד למעלה מליטר דם. במהלך תהליך הסינון מורחקים החומרים הרעילים מתכות כבדות, מיקרואורגניזמים פתוגניים והרעלנים שהם מייצרים, תרכובות מסרטנות וגורמים נוספים המאיימים על בריאותו התקינה של גופנו.

הכבד פועל להגנת הגוף גם מפני נזקיהן של תרכובות רעילות. לפיכך, על-מנת להבטיח סילוק יעיל של הרעלים השונים ממחזור הדם, חובה לשמור ולחזק את תפקודי הכבד.
הגישה ההוליסטית, הרואה את תהליכי ההחלמה מכל מחלה כתהליך כולל של שיקום וטיהור הגוף, מייחסת לדה-טוקסיפיקציה (טיהור מרעלים) על-ידי הכבד, חשיבות עליונה. לפי גישה זו נהוג לכלול במרבית הטיפולים צמחי-מרפא ותוספי תזונה המחזקים את פעילות הכבד ומגבירים את יכולתו להגן מפני נזק מצטבר של רדיקלים חופשיים, ולסלק רעלים מהגוף.

מצבים המחייבים טיפול להגברת הפעילות המטהרת של הכבד:
חשיפה לזיהום סביבתי ותעשייתי: תזונה עתירת מזונות מעובדים, מחלות, טיפולים תרופתיים.

היכן מצטברים הרעלנים?
בכבד, במעי הגס, מוח, רקמות, שומן, שרירים, עור, בעיקר נאגרים במוח, בשרירים ובשומן שמקיף את האיברים הפנימיים.
זה יכול לבוא לידי ביטוי במחלות שונות כמו אלרגיות, בעיות פוריות, מיגרנות, עייפות, דיכאון, מחלות אוטואימוניות ועוד.

מי זקוק לתהליך ניקוי? –
בשל הצטברות רעלנים גבוהה באורח החיים המערבי, יהיה זה נכון להמליץ לכל אדם בריא לערוך תהליך ניקוי.

זהירות ! חשוב לדעת ולהדגיש – את הצומות והניקויים הללו עושים במצב בריאותי תקין, לאנשים עם בעיות רפואיות כאלה ואחרות מומלץ להתייעץ/להיות בפיקוח רופא ותזונאי ניקוי אביב זה לא מומלץ כלל במצבי מחלה, בעת חסרים גדולים, תחושת חולשה, ו/או בזמן המחזור החודשי.

ניקוי כבד שנתי
מומלץ להשתמש בצמחים המגבירים ניקוז מהכבד לפחות פעם אחת בשנה, במשך 3-4 שבועות. הזמן המתאים ביותר לניקוי הכבד הוא האביב, אבל ניתן להשתמש בפורמולה המוצעת במשך כל הקיץ ותחילת הסתיו. אם יש צורך ניתן לחזור על הניקוי פעמיים או שלוש פעמים.

תערובת צמחים לניקוי כבד
Calendula officinalis 20g צפורני חתול
Rosmarinus officinalis 20g רוזמרין
Cynara scolymus 20g או Boldo
Galium aparine 20g דבקה זיפנית
Equisetum arvense 20g שבטבט
Silybum marianum 20g גדילן
Taraxacum officinale 20g שן ארי
Glycyrrhiza glabra 20g שוש קרח

מינון: חליטה, 1 כפית שלוש פעמים ביום בין הארוחות
תופעות לואי: עלול להופיע גרוד או פריחה.
רצוי להתחיל בהדרגה, במיוחד בפעם הראשונה, ובמקרים של אבנים במרה.

האם נדרשת תזונה ושתייה מיוחדות בזמן הניקוי?
במהלך כל תקופת הניקוי ובשבועיים שאחריו חשוב במיוחד להקפיד על שתייה מוגברת ועל תזונה מתאימה (על מנת לתמוך בפעילות המוגברת של הכליות ושל הכבד) ולהימנע עד כמה שאפשר מ: יין, משקאות חריפים, בירה, גבינות שמנות, מזון שמן ו/או מטוגן ו/או מעושן, דברי מתיקה, סוכר לבן, פירות עתירי סוכר כמו בננה, מלון ותפוז, מוצרים המכילים קמח לבן, תה, קפה, קפה נמס, שוקו, קוקה קולה, משקאות קלים וכמו כן כל דבר החשוד כגורם אפשרי לאלרגיה.

מה אוכלים?

סדרה 1 ניקוי כללי מרעלים 10 ימים
א. יש להוריד מהתפריט את המאכלים הבאים
ב. בשר עוף מוצרי חלב, מאכלים תעשייתיים כולל משקאות מתוקים, סוכר
ג.מותר לאכול לחם אורז , קטניות ירקות פירות דגנים אגוזים וגרעיני דלעת וחמניות, יוגורט לא מתוק

סדרה 2 ניקוי הכבד 5-10 ימים
לפני האוכל
לסחוט מיץ מחצי לימון , להוסיף כף שמן זית עם חצי כוס מים ולשתות על קיבה ריקה,
לשתות תה צמחים- קמומיל, לואיזה, ורבנה.

1.ניקוי על בסיס מוצרים המורכבים מאורז ומאש –
אורז מלא לסוגיו, אטריות אורז, פריכיות אורז ,פצפוצי אורז, חלב אורז וכ'ו. השילוב של המש (קטניה) ואורז (דגן) נחשב חלבון מלא -. רצוי לאכול שלוש מנות/ארוחות של מש ואורז, לשתות מים/תה צמחים ללא המתקה, מיץ תפוחים מלא או סיידר צלול. אפשר להוסיף סלט חסה עם עלים ירוקים, רוקט, גרגיר נחלים, בצל ירוק מעט מלח, פלפל, לימון ושמן זית.
בבוקר אפשר דייסת קוואקר עם מעט דבש, במקום ארוחה של מש ואורז, מאחר וקצת קשה לאכול מש ואורז בבוקר.

2.תפריטי ניקוי על בסיס של מיצי פירות וירקות -הירקות המותרים למאכל בעשרת ימי התהליך הנם סלק, ברוקולי, גזר, סלרי (שורש ועלים), מלפפון, שום, קולורבי, חסה, פטריות מכל הסוגים (עד שתי סלסילות ביום), בצל, פטרוזיליה (עלים ושורש), פלפל ירוק, פלפל חריף, תפוח אדמה לבן, צנון, צנונית, תרד, קישוא, חציל, ועגבניה. במסגרת הקטניות ניתן לצרוך שעועית ירוקה, צהובה ואפונה, אבוקדו, עד שתי יחידות ביום.
ממשפחת הזרעים ניתן לצרוך גרעיני חמניות, דלעת ושומשום מלא, לא קלויים ולא קלופים.
ניתן להוסיף לתפריט היומי שתי כפות טחינה.
כמו כן ניתן לצרוך יוגורט מחלב צאן, לא יותר משניים עד שלושה גביעים ליום ולא Bio.
את המזון ניתן לתבל בעירית, בזיליקום, שמיר, כוסברה, מעט כמון, פפריקה ומוסקט. לא ניתן להשתמש במלח! במקום, אפשר להשתמש במלח סלרי על מנת להוסיף מליחות למזון.

לאחר חמישה ימים מתחילים לחזור לאכילה רגילה בהדרגה.
איך? – מתחילים להוסיף מזון קל לתפריט המש והאורז, כמו ירקות, גם מבושלים, אבוקדו, מרקים כמו מרק ירקות, מרק סיני שהוא מעין חליטה של הירקות במים חמים. לאט לאט מוסיפים גם ירקות כתומים, מרק בטטה, אחר כך עוף/דג ולבסוף- לחם וגבינות.

את תהליך החזרה לתפריט רגיל, עושים בהדרגה תוך שלושה ימים נוספים, כך שלאחר 10 ימים מתחילת הניקוי חוזרים לאכול את כול סוגי המזון. הרעיון לאחר ניקוי כזה הוא לא לחזור לאכול מיד את כול מה שאכלנו לפני כן, אלא להקשיב לגוף לזהות מה הוא צריך ומתאים לו לאכול כרגע! זו הדרך הנכונה לאכול, גם אחרי ניקוי אביב וגם באופן כללי. נכון, יורדים במשקל בעת ניקוי אביב, אבל יורדים יותר לאחר תהליך הניקוי כי הגוף הוציא וניקה את המצבורים, הרעלים, ועודפי נוזלים, אנו אוכלים מה שאנו באמת צריכים, לא פחות ולא יותר. המטרה היא להגיע לאכילה ותזונה בריאה.
ניקוי האביב אינו מתאים לכול אחד, כדאי לנסות יום אחד ואחר כך לראות אם אנו מסוגלים להמשיך.

שתייה
מים מינרלים וכמה שיותר, תה צמחים עם דגש על צמחים מנקי כבד כמו שן ארי, גדילן מצוי, סרפד, עלי ארטישוק.
מיצי ירקות – עם דגש על ירקות ירוקים ומדוללים במים 3-4 כוסות ביום, למשל, מיץ גזר וכרוב

תבלינים
ברוב תהליכי הניקוי אין שימוש בתבלינים בשלב הראשוני בהמשך ניתן להשתמש במלח ים, אצות, סומק, כורכום, כמון, זנגביל, עשבי תיבול חיים כמו כוסברה, פטרוזיליה וכ'ו.

מה מרגישים כשמבצעים את ניקוי האביב לכבד?
ביומיים הראשונים יש רעב וצורך למתוק, יותר עצירות, עייפות, לעיתים יותר שתן (חלק מהניקוי), טעם רע וריח רע מהפה לפעמים השיער והעור לא נעימים. לאחר יומיים- מרגישים מדהים! יש אנרגיה, הגוף נקי, הבטן רגועה ולא נפוחה או כואבת, הגוף קל. חוש הטעם מתחדד, הפה נקי! מפתחים הקשבה גדולה יותר לגוף ולמערכת העיכול.

לאחר חמישה ימים מתחילים לחזור לאכילה רגילה בהדרגה.
איך? – מתחילים להוסיף מזון קל לתפריט המש והאורז, כמו ירקות, גם מבושלים, אבוקדו, מרקים כמו מרק ירקות, מרק סיני שהוא מעין חליטה של הירקות במים חמים. לאט לאט מוסיפים גם ירקות כתומים, מרק בטטה, אחר כך עוף/דג ולבסוף- לחם וגבינות.

בהצלחה.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על יעל גורסטן

Back to top button