אוכל בריארפואה משלימה

הקוסמת מפולניה – הכוּסֶּמֶת. ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים

זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תוסיפו כוסמת לתפריט היומי שלכם. מדהים!

מעט על כוסמת:

כבר הסכמנו על כך שהעולם נחלק לשניים: האוהבים והלא אוהבים – עכשיו נשאר רק לסווג את הרשימות מתחת לכותרת: אחד המאכלים השנויים יותר במחלוקת היא הכוסמת – יש המתענגים מהמאכל, ומגלגלים על הלשון זכרונות מבית אמא וסבתא גם ויש את אלו שלא מצליחים להבין, איך אפשר להכניס לפה את המאכל הכל כך דומיננטי בניחוחו וטעמו…

האמת היא שמגיע לה לכוסמת לקבל קצת יותר כבוד מזה שמחלקים לה:
צמח הכוסמת הוא צמח חד שנתי שזרעיו הם אלו שאנו מכירים, שייך למשפחת הארכוביתיים ומגיע אלינו מסין ורוסיה (לא שהבנתי איך הפולנים תפסו כאן בעלוּת).

כוסמת – חומרים פעילים וערכים תזונתיים:

הכוסמת עשירה במינרלים כמו: סלניום, אבץ, מנגן, מגנזיום, ברזל ונוגד חמצון רוֹטין בעל אפיניות לכלי הדם, ויטמין E ואת רוב הוויטמינים ממשפחת ויטמיני B.

הכוסמת דלה בשומן (כ-3%), ומשויכת למשפחת הפחמימות המורכבות המכילות סיבים תזונתיים.
בכוסמת תכולת חלבון איכותי (מכילה את כל שמונה חומצות האמינו החיוניות) 13-18%!
דבש שמקורו בעלי הכוסמת ידוע כמכיל רמות גבוהות פי עשרים של נוגדי חמצון וויטמיני C ו- E !

כמכילה כמות גבוהה של סיבים תזונתיים ודלה בשומן, מתאימה הכוסמת לאנשים בעלי פרופיל שומנים גבוה (LDL) ונתונים חדשים מעידים על כך שהכוסמת יעילה לסוכרתיים, משום שהיא אינה "מקפיצה" את האינסולין.

נתונים אלו בלבד מכוונים לכך שהכוסמת יעילה ומומלצת לשיפור והורדת יתר לחץ דם ואם לא די בכל אלו, הרי שאינה מכילה גלוטן ומותרת גם למתנזרים מרצון ולחולי צליאק.

תוֹדוּ שיש מקום לתת לה קצת יותר כבוד ממה שהענקנו לה עד כֹּה..
בצרפת ובספרד קמח הכוסמת נפוץ ומכונה "קמח שחור" וברוסיה (לא פולין למרות כל ההרגל לשייך את הכוסמת לפולנים) מכינים דייסה מלוחה העונה לשם "קָאשָה". ביפן, מכינים מהכוסמת אטריות סובה והן נחשבות למאכל פופולארי מאוד.

ועוד מילה חשובה על אותה קוסמת כוסמת, כשאתם כבר קונים את אותה הכוסמת, הקפידו לרכוש את זו הירוקה ולא הקלויה החומה. הכוסמת הירוקה זמינה יותר לפירוק מאשר החומה והקלויה.

לאלו מכם הסובלים מצליאק, ידוע הוא כי הכוסמת אינה מכילה גלוטן. יחד עם זאת, כבר קרו מקרים שנוספו רכיבים אחרים שכן מכילים גלוטן לשקיות הכוסמת שלא במתכוון ולכן – שימו לבכם לתווית שעל גבי המוצר.

Back to top button