טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

תרפיה באמנות מים – ריפוי ע"י ציורים נוזליים

חשבתם על טיפול באומנות? טיפול באומנות יעיל ביותר למגוון בעיות רגשיות והתנהגותיות

טיפול באמנות או טיפול באמנות חזותית הוא שיטה טיפולית הקשורה לפסיכותרפיה. בתרפיה באומנות נעשה שימוש טיפולי בטכניקות של אמנות חזותית כמו ציור, פיסול וצילום. הטיפול באמנות הוא אחת משיטות הטיפול היעילות לילדים בכלל ולילדים על הפסקטרום בפרט.

האם אתם זוכרים, כילדים, את הקסם שהילכו עלינו הצורות המתנפחות והמשתנות בעננים, הצבעים המסתחררים בבועות סבון, בגחלים לוחשות או בלהבות האש, את קצף הגלים? האם אתם זוכרים את הפליאה שהרשינו לעצמנו לחוש כשהדמיון הפליג למחוזות רחוקים… כשהתחברנו לעצמנו.

כמבוגרים, החלון הזה אל הדמיון נסגר, ואנו מחפשים אותו בחוויות מחוצה לנו, בגרויים חזקים של מוסיקה, אמנות וסמים. אבל הילד ההוא עדיין נמצא בנו, והקסם החזותי של תנועה טבעית, הצורות המשתנות לאין סוף ועם זאת הנתונות לחוקיות טבעית כבירה, יכולים להתחבר לתדר שנמצא גם בנו, כי אנו מכילים את כל יסודות הטבע בתוכנו.

אותה חוקיות ללא- חוקים של יפי הטבע באה לידי ביטוי בחוזקה גם בתכונות של נוזלים. זרמים, אדוות, גלים, יוצרים מרקמים ותבניות תנועה הנקראים "כאוס דטרמיניסטי"- מונח שהוא דבר והיפוכו. נראה שתנועה של נוזלים, במיוחד, משקפת חוויה נפשית בסיסית של זרימה בלתי פוסקת של מחשבות ותחושות. מאחר וגופינו הפיזי מורכב מיותר מ – 90 אחוז נוזלים, ובכולנו אצור הזכרון הקולקטיבי של ציפה בתוך הרחם, לסביבה נוזלית יש השפעה מרגיעה ותראפויטית.

תרפיה באמנות לילדים

השמוש במים כב"משטח ציור" מאפשר חיבור בין האנרגיות הנראות של צבעים ואור, ובין תופעות הזרימה של נוזלים. ביחד, זהו משחק באיתני הטבע בזעיר-אנפין, המאפשר יצירה חזותית טבעית- אמנות מים.

בשנות השישים בארצות הברית, כחלק מהתרבות הפסיכדלית, נוצרה אומנות ה-lightshow. אמנים חזותיים ליוו הופעות של להקות רוק ע"י הקרנות של אפקטים צבעוניים בתנועה מהפנטת, בתאום עם קצב המוסיקה. החוויה החושית הכניסה את הקהל לטראנס, והתפתחה לתרבות האורקולית המוכרת כיום במועדונים: תאורה, הקרנות סרטים וקטעי וידאו על ידי אמני VJ. במקומות רבים בעולם רווחת עדיין אמנות ה-lightshow המקורית ואמנים חזותיים מקרינים הקרנות ענק של בועות שמן צבעוניות בתנועה וסחרור במופע חי עם מופעי מוסיקה, ללא עזרים ממוחשבים.

הרעיון לחבר בין הקרנת-ענק של תנועה קינטית ובין ציור הנשען על מסורת של קומפוזיציה, ניגודים וסימטריה, צבע, כתם וצורה, הוסיף לאמנות הזו את מימד המשמעות.

לראשונה, אפשר לנגן עם צבעים ואור: ציור קינטי מופשט, המפעיל את הדמיון מאותו מקום טבעי ופתוח כמו בילדות ומעלה אצל הצופים רצף של דימויים ומשמעויות, הנוצרים ונמוגים בזרימה בלתי פוסקת ומהפנטת. כך נפתח אצל הצופים ערוץ אל עולם התת-מודע, ועולים תכנים אישיים ואוניברסליים. זוהי הצצה אל תהליך היצירה וההתהוות של תופעות טבעיות כשפה אמנותית, מסע אל עולם החלומות, אל נופי הנפש.

המופע "כמו חלום" הוא מיצג של אנימציה נוזלית הנוצרת לעיני הקהל בלווי מוסיקה. בתוך קערת מים מוארת הניצבת על גבי מטול שקפים, נוצרות יצירות אמנות ססגוניות הקיימות לרגע, נמוגות ונוצרות מחדש ואחרת. תנועת הנוזלים מתרחשת באמצעות נשיפת אויר, סחרור והתזה. הוספת חומרים נוזליים ואפקטים שונים היוצרים שנויים דרמטיים במתח הפנים של המים, או המתאדים עקב טמפרטורת המים, גורמים לציורים להיווצר בעצמם.

השליטה בתהליך התהוותן של תופעות יופי טבעי בצבע נוזלי, היא מעשה האמנות. האלתור, התיזמון, הסינכרון עם המוסיקה, הם שמחברים את הציור עם מימד הזמן והופכים את החוויה החושית לרב תחומית, קינסטטית, לסוג של תאטרון; הדרמה של חיי הנפש כשהם משתקפים במראת קסמים של צבע, תנועה, מוסיקה ואור. אלא שאת העלילה מוזמנים הצופים לספר לעצמם ממקום עמוק בתוך עצמם, אותו מקום שהיה פתוח לרווחה בילדות, וכך מושגת חוויה של שחרור, רוגע וריפוי.

Back to top button