צמחי מרפארפואה משלימה

צמח הג'ינסנג

הג'ינסנג מוכר ברפואה הטבעית המסורתית אצל הסינים כבר 5000 שנה ונחשב ל"תרופת התרופות".

הפוליטיקה הבינלאומית של תקופת הרנסנס הביאה את הצמח אל המערב בזכות מפגשי מלכים. בביקור שנערך בצרפת במאה ה 17 , משלחת מטעם מלך סיאם התארחה בחצרו של לואי ה-14, מלך צרפת והביאה כתשורה למלך את הג'ינסנג. כך למדו עשירי אירופה להעזר בו לטיפול בתשישות ובאפיסת כוחות. עברו עוד כ- 400 שנה והג'ינסנג הגיע ליבשת אמריקה. לאחר מכן, ההרבולוגים המערביים גילו גם את נפלאות הג'ינסנג האמריקאי.

ברפואת צמחי מרפא אנחנו מכירים היום בעיקר שלושה סוגים של ג'ינסנג: הג'ינסנג הסיני (נקרא גם הג'ינסנג הקוריאני) ובסינית: רן שן. שמו ההרבולוגי במערב: Panax Ginseng. הסוג השני: הג'ינסנג האמריקני ובסינית: שי יאנג שן. שמו ההרבולוגי במערב: Panax Quinquefolius והסוג השלישי: ג'ינסנג סיבירי, המוכר במערב בשמו: Eleutherococcus senticosus.

רפואת צמחי מרפא מזהה הבדלים משמעותיים בין שלושת סוגי הג'ינסנג וגם דמיון רב. שלושתם הצמחים נחשבים לאדפטוגניים, דהיינו משפרים את יכולת האדם להסתגל לשינויים. כמו כן שלושתם משפרים תפקוד מערכת העצבים ומערכת החיסון. עם זאת, לכל אחד מהם דגשים טיפוליים מיוחדים ברפואה הטבעית. הג'ינסנסג האמריקני ניתן במיוחד לנשים. הג'ינסנג הסיבירי ניתן לצעירים ואילו הג'ינסנג האמריקני מומלץ לגיל מבוגר.

עונת הסתו הקצרה מתאימה לנטילה קבועה של הגינסנג הסיבירי לחיזוק הגוף לקראת החורף. אפשר ליטול אותו כאבקה או במרתח, להוסיפו לתבשילים, סלטים ודברי מאפה ולהשרותו בחומרי השרייה כמו אלכוהול.

מרתח ג'ניסנג סיבירי:
4-5 פרוסות דקות של ג'נסנג סיבירי טרי – להרתיח ב 500 מ"ל מים, בסיר סגור במשך 10 דקות. ולשתות במשך היום. אפשר להוסיף למרתח, בסיום הבישול, פרוסות דקות של לימון.

כדאי לשתות מהמרתח במהלך חודשי הסתיו ולאחר מכן לעשות הפסקה.

הג'ינסנג הסיברי נחשב לצמח מרפא מחזק. פעילותו מתונה והוא מתאים לטיפול של חודש-חודשיים, ברציפות. טעמו מתקתק, מריר והאנרגיה שלו חמימה ויבשה.

יש לו השפעה טובה על מערכת העצבים ועל יכולת האדם להסתגל לשינויים שמביאה עונת הסתיו, מזג האוויר האפרפר, מלנכוליה, חולשה כללית של מערכת החיסון ושל מערכת העיכול ותשישות. הרפואה הטבעית הסינית המסורתית מסבירה את סגולות הג'ינסנג הסיבירי ביכולתו להעצים את הצ'י (האנרגיה) של הטחול והריאה. השפעה זו מתבטאת בין היתר גם בהגברת התיאבון ועל הרזיה שנובעת מחוסר תאבון. מי שסובל מיתר סוכר בדם יהנה גם מהורדת רמות הסוכר.

כדאי לשים לב שהצמח אסור לשימוש עם דיגוקסין, תרופה המופקת מצמח האצבעונית ומשמשת לאי ספיקת לב ובעיות לב אחרות. באופן כללי מי שסובל מבעיות לב כדאי שימנע מהג'ינסנג הסיבירי.

כמו כן מומלץ להמנע משימוש בממריצים אחרים כאשר נוטלים את הג'ינסנג הסיבי והכוונה לתה, קפה ומשקאות המכילים קפאין כמו קוקה קולה. המרצת יתר של מערכת העצבים עלולה לגרום לעצבנות יתר, חוסר שקט והפרעות שינה.

הג'ינסנג הסיבירי פחות ממריץ מהגינסנג הקוראני ולכן הוא מתאים לטיפול באנשים צעירים. מקובל לתת את הג'ינסנג הקוראני לאנשים מעל כגיל 40.

הג'ינסנג הקוריאני נחשב לצמח מרפא יקר מאד. יש בו ויטמינים ומינרלים ולכן הוא מזין את הגוף. הטעם שלו מתקתק והאנרגיה חמימה ויבשה. גם הוא עובד על העצמת הצ'י של הטחול והריאות ומיועד למצבי חולשה קיצוניים, בעיקר לחולשה הנובעת מגיל מבוגר.

ברפואה הטבעית עושים שימוש בצמח לטיפול בחיוניות נמוכה המתבטאת בתפקוד מיני לקוי, אימפוטנציה ויצר מיני ירוד. מצבי אנורקסיה אצל מבוגרים גם הם באים ומביאים חיוניות נמוכה והג'ינסנג הקוריאני יעצים את הצ'י של הטחול ויגביר תאבון. ניתן להשתמש בצמח גם בתקופת הריון והנקה.

הגינסנג האמריקני נחשב לצמח מרפא המתאים באופן ספציפי לטיפול בתופעות גיל המעבר וכן במצבי חולשה אצל נשים. יש לו פעילות אסטורגנית ולכן אינו מומלץ לשימוש בתקופת הריון.

מחקרים שנעשו בעכברי מעבדה הראו שהצמח מתאים לטיפול בסרטנים הורמונאליים בשילוב עם טיפול כימותרפי. ברפואה הסינית המסורתית הצמח נחשב למזין צ'י כליות ובכך מטפל בירידה בפעילות מוחית, בדכדוך ובלבול.

מה יכול להתאים יותר מאשר מאפין ג'יננסג וקינמון?
המאפינס מתאימים כארוחת ביניים חביבה ומעוררת ואפשר ללוותה בחליטת היביסקוס.

מאפינס ג'ינסנג וקינמון:
¾ כוס קמח מלא
½ כוס סוכר חום
1.5 כפיות סודה לשתיה
½ כפית מלח ים אטלנטי דק
1 כפית קינמון
1 כפית אבקת ג'ינסנג סיברי
1 ביצה אורגנית
2 תפוחי עץ חמוצים – מרוסקים (אפשר בננה רכה)
¼ כוס שמן שומשום בכבישה קרה
¼ כוס חלב סויה או חליטת לואיזה
1.25 כוסות שיבולת שועל דקה

אופן הכנה:
לערבב את כל החומרים היבשים בקערה.

בקערה נפרדת לערבב את החומרים הרטובים. לערבב הכל ביחד וליצוק לתבנית אפיה של מאפינ'ס. לאפות בחום בינוני (180 מעלות צלסיוס) במשך 25-30 דקות.

שילוב של ג'ינסנג עם קינמון נותן הרגשה חמימה, משפר תפקוד מערכת העיכול, מסייע להורדת סוכר גבוה בדם ומשפיע לטובה על תפקוד מיני ירוד וחוסר חשק מיני. מאפה המשלב קמח מלא ושיבולת שועל נותן הרגשה של שובע, מזין, מאזן כולסטרול ושומנים בדם ובאופן כללי מעלה חיוניות.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על מירה כהן שטרקמן

Back to top button