אורח חיים בריאהורות בעידן החדשרפואה משלימה

הורים למתבגרים? איך מתקשרים בגיל ההתבגרות

הורים רבים נעלבים מילדיהם, נפגעים מהם, ואז במקביל הם לא מדברים איתם ומפסיקים להיות "חברים" שלהם, אז זהו, אתם לא חברים שלהם.

חשבתם שאתם יודעים להיות הורים? כן?
יום אחד אתם קמים בבוקר ומגלים שהילד המתוק והחמוד, שעד היום לא זז מכם ורצה להיות רק איתכם, הפך להיות יצור מוזר, שלעיתים לא מתרחץ, לא מסתפר, לא מדבר איתכם, מסתגר בחדר, מתחצף, טורק דלתות, שם סימני שאלה על כל הדברים הברורים מאליהם, כמו מי אמר שצריך ללמוד? להיות בסעודות משפחתיות? ובקיצור על כל חוקי הבית שמאוד ברורים לכם ולו כבר לא. אתם עומדים חסרי אונים ואובדי עצות, מבקשים עזרה וישועה, ובעיקר לא יודעים מה לעשות ואיך להגיב.

אז מה עושים?

קודם כל מבינים שזה תהליך טבעי שכל בני הנוער עוברים בדורות האחרונים. לפני שניים שלושה דורות, בני נוער היו עסוקים בהישרדות, במלחמה, בעבודה או נישאו בגיל צעיר. רק לאחרונה ההתבגרות התאחרה ובני הנוער ממשיכים לגור עם ההורים עד גיל מאוחר.

כדי לפתח את האישיות העצמאית שלהם, הם צריכים להיפרד מאיתנו ההורים, ומאחר ואנחנו לא כ"כ משתפים פעולה הם עושים זאת בכוח ולעיתים בגסות, כדי להסביר שאנחנו מסיגי הגבול. יש גם צורך להבין שתקופה זו רצופה בשינויים הורמונאליים, המשפיעים על מצבי הרוח ללא שליטה וללא יכולת בקרה עצמית.

דבר חשוב שאנחנו צריכים לזכור הוא, שילדים מתבגרים זקוקים לחום ואהבה, לליטוף, שלמרות הקוצים הנשלפים כלפי חוץ הם עדיין זקוקים ליד מלטפת, אומנם יש צורך לבקש את רשותם ובמינון הרצוי אבל עדיין.

בנוסף, יש צורך להבין שהם לא באמת מתכוונים. הורים רבים, שעבדתי עימם נעלבים מילדיהם, נפגעים מהם, ואז במקביל הם לא מדברים איתם ומפסיקים להיות "חברים" שלהם. אז זהו, אתם לא חברים שלהם אתם ההורים שלהם, אתם בוגרים יותר, וכמו שלא נעלבתם מהם כשבגיל שנתיים הם שפכו אוכל על הרצפה או אמרו שאתם פויה, כך אתם לא נעלבים מהם בגיל 15, כשרק הנוסח בוטה יותר. אך עדיין מבחן האהבה קיים, בוא נראה אם אני אהוב בכל מחיר, אם לא מוותרים עליי בכל מחיר, זה הדבר החשוב לבני הנוער, לדעת שיש מקום אחד שבו הם אהובים, על אף ולמרות ובכל מחיר.

איך שורדים, איך בכל זאת מתקשרים?
קודם כל מבינים שהחוקים צריכים להשתנות, הם כבר לא ילדים קטנים, אפשר לתת להם יותר מרחב ויותר עצמאות לדבר על דברים שחשובים להם, להתחבר למוזיקה שלהם, למחשב שלהם ולמה שחשוב להם, הדרך ללמוד אותם היא להתחבר אליהם.

ברור שיש חוקים שהם בל יעבור, מומלץ שיהיו רק מעט מאלה אך עליהם לא עוברים בכל מחיר! כאשר החוקים יהיו ברורים גם לכם וגם להם, ברמה של אין על זה דיון, אז החוקים יישמרו ויכובדו.

מומלץ ורצוי להכין רשימה של 100 דברים טובים בילד שלך. ישנם הורים שמרוב כעס ובלבול לא רואים את הדברים הטובים, ואז, איך אני יכול לאהוב אותו כשאני מאוד כועס עליו? רשימה זו מומלצת כתזכורת לימים קשים עד יעבור זעם.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על טלי גרברציק

Back to top button