רפואה משלימהרפואה סינית

חמשת האלמנטים ברפואה הסינית

תורת חמשת האלמנטים היא מרכזית ועיקרית בתרבויות המזרח, ומהווה בסיס למערכות ריפוי, ביניהן רפואה סינית ורפואה יפנית

חמשת האלמנטים ברפואה סינית וברפואה היפנית הם כלי עוצמתי המאפשר אבחון מהיר ומיידי תוך שימוש בידע קדום של רפואת המזרח. תורות ריפוי רבות משתמשות בחמשת האלמנטים בטבע כדרך לאבחון ואף ככלי בתהליך הריפוי: רפואה סינית, שיאצו, דיקור, צמחי מרפא, תזונה, וגם במהלך הדו השיח הטיפולי עצמו, ישנו חיפוש אחר איזון והרמוניה של האלמנטים כפי שהם מתבטאים בגוף ובנפש האנושיים, כמפתח לחיים בריאים ומאושרים.
מהם בעצם אותם אלמנטים או יסודות? מה הופך אותם להיות בסיס לרעיונות עמוקים כל כך, המתבטאים לא רק באיתני הטבע, כי אם גם בגוף האדם, בגוף האנרגטי ואפילו בנבכי הנפש האנושית? היכולת לראות את איכויות האלמנטים המתבטאות בכל הבריאה היא אמנות. האפשרות להבחין בהרכב היחסים בין היסודות הטבעיים, כפי שהוא נגלה דרך גוון קולו של האדם, דרך הסיפור שהוא מספר באמצעות מילים, מבט העיניים, שפת הגוף וזרימת אנרגיית החיים שבו, היא חידה. בעיני, הדרך להתחבר אל עומק המשמעות של האלמנטים היא קודם כל חווייתית, דרך דימויים מן הטבע. מתוך החוויה עולות תובנות בנוגע לטבענו האנושי כחלק מהטבע. אני מזמינה אתכם, עם הקריאה להצטרף אליי למסע מדיטטיבי חווייתי להכרת יסודות הטבע, ולהשתתף עמי בתובנות העולות ממנו.

אלמנט המים
חושו מים…
אפשרו לדמיון שלכם להעלות חזיונות שונים של מים: ימים ואוקיאנוסים, מעיינות ונהרות, גייזרים ומפלים, טיפות גשם וטל.
חושו שאתם זורמים עם המעיין אל הנחל, חושו כמו טיפה אחת בתוך כל הים… אפשרו לעצמכם לזרום, להתרחב ולנוע עם גלי האוקיאנוס האינסופי, להתאדות מעלה אל העננים, לצבור כבדות ולנשור מטה עם הגשם ברעננות ובשמחה. התמזגו, לפתע, עם פני המים השקטים של אגם…
אחדו את כל התחושות האלו בדמיונכם, והדהדו את התדר של המים מתוך אחדות זו.

באנרגיית המים יש רוך ושקט, התפשטות והתמזגות. המים הולכים ונקווים בדממה, וכאשר הם מציפים ומגיעים לשיאם הם יוצרים זרם ותנועה. התנועה של המים היא טבעית ונוצרת מאליה. אין בה מאמץ, התנגדות, או רצון להיאחז. מים לעולם לא ינסו לטפס, הם תמיד יזרמו במורד, בכיוון הטבעי.

האיכות של אנרגיית המים היא מזינה ומעמיקה, צפה ועולה מתחת לפני האדמה, מתחת לפני המודעות, ומתוך מקור עמוק זה היא שופעת ונגלית אל פני השטח. בני אדם שספוגים ורוויים באנרגיית המים מבטאים באישיות שלהם את העומקים הבלתי ידועים של קרקעית האוקיאנוס, שלא ניתן לראותה במבט מעל פני הים. פעמים רבות המודעות של אנשים כאלו איננה מוגדרת: גבולותיה אינם ברורים. מחשבותיהם של אנשי המים מעמיקות, והן מתערפלות ומתפוגגות במקומות מסוימים, מבלי שיהיו מודעים באופן ברור עד לאן מודעותם מגיעה. הם עשויים להיות בעלי אינטואיציה מפותחת מבלי להיות מודעים לגמרי למקורותיה של אינטואיציה זו, ועם זאת לדעת עליהם בדרך מסוימת.

היבט נוסף "מימי" שאישיות אנושית יכולה לבטא, הוא הזרימה והתנועה שבמים: גמישות וחוסר התנגדות, זרימה עם התנועה הטבעית, עם הדחפים שמתעוררים בעצמנו או באנשים אחרים, כמו ששטיפת מים מתמזגת בכיוון הזרימה של הנהר כולו. התבטאות אחרת יכולה להיות הרצון להיות זה שיוצר את הזרם, רצון המלווה במוטיבציה ודחף חזקים, כמו זרם תת ימי חזק וסוחף.

אלמנט האש
דמיינו מדורה גדולה ולהבות רוקדות ומשתוללות. חושו את החום של האש, והרגישו שאתם אחת מהלהבות. הקשיבו לקולות הגיצים, חושו את התנועה מעלה, מטה ולצדדים. הרגישו את הדינאמיות העצומה שבאש.
כעת אפשרו לחיזיון של נר לעלות אל תוך התודעה. חושו את העדינות, הרטט הקל, הרגישות למשבי רוח, ואת החום והמיקוד שבלהבת הנר, היו בתוכה.
העלו בדמיונכם שריפה בתוך יער. חושו את העוצמה האדירה ואת ההתפשטות המהירה והבלתי מוגבלת של האש, האוחזת בכל הנקרה בדרכה.
מזגו בדמיונכם את האיכויות האלה, והדהדו את התדר של האש בתוככם.

האש יוצרת שינוי דרמטי בסביבה שלה. זוהי יצירה חזקה ויש לה השפעה עוצמתית. האש יוצרת חום, אור ואנרגיה רבים. בטבע ניתן להבחין בה ולחוש את האש ממרחקים. האש היא בהתהוות ובתנועה מתמדת, ובכך היא משקפת את ההתהוות והתנועה המתמדת של אנרגיית הנשמה. כמו הנשמה, הקיום של האש לעולם איננו מקובע, והוא הולך ויוצר את עצמו תמיד.

בהיבט הנפשי, האש מתקשרת לתחושת הנוכחות בהווה, ולהשפעה עוצמתית של רגשות המתהווים בכל רגע ורגע. האש מחברת אותנו אל הדינאמיות, התנועה והעוצמה הרגשית בתוכנו. אנשים הבוחרים לבטא את אלמנט האש באופן דומיננטי באישיותם, עשויים לחוות רגשות באופן עוצמתי ומלא, להיטלטל בין רגשות שונים ולאפשר לעצמם לבטא את הרגשות במלואם דרך ההתנהגות. אנשי האש עשויים להיות אנרגטיים מאוד, מלאי חיות ודינאמיות, ובעלי רצון לריגושים, עשייה וגירויים רבים, כמו להבות האש שעולות, יורדות ומתנועעות כל הזמן. זהו ביטוי שופע של הרצון לחיות.

כאשר ממקדים ומנתבים אותן, אנרגיות אלו יכולות להיות מנותבות להגשמת הייעוד האישי, יצירת מציאות רצויה בחיים, ליכולת הקשבה ורגישות גבוהה. לאנשים כאלו יש צורך חיוני לחופש פעולה וביטוי רחב.

אלמנט האדמה
דמיינו אדמה חומה וחשופה הנמשכת עד קצה האופק. חושו את ריח האדמה ואת החמימות העולה ממנה כשהיא סופגת אל תוכה את החום של קרני השמש. חושו את הרכות וההזנה שהאדמה מעניקה.
דמיינו סלע, צוק גבוה וחשוף, חושו את העוצמה שלו והיציבות שלו אל מול הרוח.

חושו את כוח המשיכה ואת התמיכה של האדמה עליה אתם יושבים כעת. הרגישו כיצד קיומו התמידי של כוח המשיכה של האדמה תומך בכל החיים שעל פניה. חושו כיצד האדמה מהווה מרכז של תמיכה ופוטנציאל לקיום ולחיים.
אחדו את האיכויות האלו לתחושה אחת, והדהדו בתוככם את האנרגיה של האדמה.

אנרגיית האדמה מייצבת וממקדת, תומכת ומזינה.
במימד הקיום הפיזי האדמה מהווה את התמיכה של החומר ברוח, את ה"מיכל" הפיזי המכיל אנרגיה מן המימד הרוחני. במימד הרוחני, שאין בו אדמה ממשית, אנרגיית האדמה מתבטאת בנצחיות הקיום, המקנה יציבות. היציבות שנצחיות הקיום מקנה, מקורה בהמשכיות ובאחדות של הקיום הנשמתי. הנצחיות מכילה לתוכה את ההשתנות והיצירתיות המתמדת של הנשמה.
אם כן, האדמה היא החומר הפיזי התומך בחיים. ככזו, היא מתבטאת במשפחתיות היוצרת חיים חדשים. המודעות הפיזית שבתוך התאים יוצרת חיים חדשים כאשר בני זוג מקיימים יחסי מין. חוכמת הטבע מתממשת ביצר המין, המאפשר את המשכיות החיים על פני האדמה.

אנרגיית האדמה מתבטאת גם בתמיכה והכלה, אהבה והגנה, יציבות, ביטחון ושלווה. את האיכויות האלו ניתן לראות באהבה התמידית והבלתי מותנית הקיימת בין קרובי משפחה.
אנשים המבטאים באישיותם את יסוד האדמה באופן מוגבר, עשויים להיות יציבים וממוקדים, מחוברים אל החיים, קשובים לצרכים הפיזיים והנפשיים שלהם ושל אנשים אחרים. לאנשים אלו יש את הרצון לתת הגנה ויציבות, הקשבה והכלה עבור האנשים שיקרים להם. הם עשויים להיות ה"בית" של אנשים אחרים והמקלט שלהם. אנשי אדמה יכולים לבטא את העוצמה והיציבות של הצוק באישיותם.

יסודות המים, האש והאדמה, הם היסודות הבסיסיים והראשוניים. יסודות העץ והמתכת צומחים ומתהווים מתוך האדמה, מוזנים מהמים, משתנים ומגיבים בעוצמה עם האש. העץ מייצג את התנועה כלפי חוץ, והמתכת את התנועה כלפי פנים. אם יסודות המים, האש והאדמה הם אנרגיות של ההוויה עצמה, הרי שיסודות העץ והמתכת מייצגות תנועה המתאפשרת מתוך ההוויה.

אלמנט העץ
ראו בעיני רוחכם עץ. חושו את התנועה התמידית שלו מעלה, הרגישו כיצד הוא יונק מהאדמה, מניע את תמצית החיים דרך הנימים שבתוך הגזע והענפים, מתפרש ונפתח אל השמיים. חושו את החיות שבעץ, המתפרצת, מלבלבת ומתחדשת עם כל אביב, החיות המתאפשרת הודות למים המזינים ולחום השמש המעורר. הרגישו את היציבות שבעץ ואת התנועה הגמישה שלו עם הרוח.
חושו את הרעננות וההתחדשות של עצים צעירים שענפיהם ירקרקים, כמו גם את העוצמה הטמונה בקליפה העבה והמחורצת של עץ עתיק.

הרגישו את הביטחון שהעץ מקנה לסביבה שלו, כיצד הוא מאפשר להישען עליו ולחסות בצילו, איך הוא מקרקע את האדמה באמצעות שורשיו. חושו את היצירתיות של העץ המנביט עלים חדשים, מפריח פרחים ונושא פרי.
אחדו את כל הדימויים האלו בתוככם, והדהדו את האנרגיה של העץ.

העץ הוא אנרגיה חזקה מאוד. אנשים שאנרגיה זו שלטת בתוכם מוצאים דרכים שונות להתמודד עמה. יש והם מבטאים את הקשר בין השמיים והארץ בתוכם, כלומר: את הקשר בין הרצון והדחף ליצור (שמיים), לבין ההתגשמות, המעשה, הנבת הפירות (אדמה). אנשים אלו הם בעלי יכולת להתמיר אנרגיה לחומר, רעיון למימוש, והם מלאים בתנועתיות וחיות עוצמתיים.

אנשי עץ יכולים להיות רגישים לתנאי הסביבה החיוניים והכרחיים להמשך התנועה וזרימת החיים דרכם. צרכים אלו יכולים להיות שונים, למשל: קיום של "אדמה יציבה", המתבטאת בתחושת ביטחון של משפחה אוהבת וסביבה תומכת, קבלת אישור ועידוד ליצירתיות שלהם, וכן קיים צורך ב"שמיים פתוחים": מתן מרחב להגשמת הרצונות והדחפים, מרחב להגשמה עצמית ללא התנגדות או הגבלות.

התנועה, הפעילות וההתלהבות שבאלמנט האש, שהחום והשמש גם הם נמנים על התבטאויותיו בטבע, חיוניות כדי לשמור על מתח בריא של רמת פעילות גבוהה, אשר ממשיכה ומזרימה את תמצית החיים בעורקיהם של אנשי העץ.
צרכים מגוונים אלו של האופי ה"עצי" יכולים להיות מסופקים דרך הסביבה החברתית, או מתוך האדם עצמו, מבפנים. עם זאת, אצל אנשי עץ שטרם מצאו בתוך עצמם פנימה את המקור לסיפוק הצרכים להתבטאות עצמית הרמונית ושלמה, יכולים להופיע קשיים. לעתים דווקא קשיים אלו הם המעוררים את אנשי העץ להתבונן פנימה, וליצור קשר עם הנשמה, היא המקור הפנימי לכל האיכויות החסרות להם.

כאשר אנשים שהעץ הוא אלמנט עיקרי באישיותם מוצאים את החיבור הפנימי למקור, יש להם פוטנציאל רב לחבר בין הרוחני והפיזי, ויכולת הגשמה ומימוש גבוהה. יכולות אלו יכולות לשמש תנופה והשראה לאנשים רבים, ולהפוך את אנשי העץ למנהיגים.

אלמנט המתכת
דמיינו את גבישי המתכת הצומחים ושוקעים בבטן האדמה. חושו את המתכת הולכת ומתגבשת, מצטברת ומתמצקת. ככל שהיא נהיית מוצקה יותר, הברק שלה מתחיל להופיע.
דמיינו מטילי זהב כבדים, זהב טהור, בוהק ומנצנץ. חושו את הטוהר, החדות והייחודיות של המתכת.
דמיינו את המתכת נמסה בתוך האש, והופכת להיות רכה כחומר ביד היוצר. חושו כיצד להבות האש הופכות את המתכת למנצנצת…

ודמיינו שוב את חדות זוויותיה של המתכת בהתגבשותה. חושו את הכבדות המרוכזת שבתוך המתכת ואת הבוהק והחדות שלה כלפי חוץ.
המתכת נוצרת מתוך האדמה, מעשירה את המים כשהיא שוקעת באלפי רסיסים בלתי נראים בתוכם, מקסימה ומנצנצת כשהיא מומסת בלהבות האש. אחדו את כל איכויות המתכת, והדהדו את התדר שלה בתוככם.

אנשים המבטאים באופיים את יסוד המתכת כדומיננטי, יכולה לבטא איכויות "מתכתיות" בדרכים שונות: יש שיבטאו באופיים את ההתכנסות פנימה, ועולמם הפנימי יהיה מוצק, ממורכז וממוקד, בהיר, הרמוני ומסודר. לעתים התכנסות פנימה יכולה לבוא לידי ביטוי בו זמנית עם החצנה בוהקת ומנצנצת, מושכת וקוסמת כזהב… הקסם אישי של אנשי המתכת יכול לבוא לידי ביטוי בחוכמה, "הברקות" וחוש הומור מפותח. אלו יכולים לעתים להסתיר, כבוהק המוצג על פני השטח, פנימיות ממוקדת וממורכזת.

ההגבלות וההפרדות בין אנשי המתכת לבין סביבתם ברורות, ההגדרה העצמית חדה והחלטית. אין אלו גבולות ש"ניתן להעביר את היד דרכם" כמו דרך מים. הגבולות יכולים להיות מוצבים כלפי אנשים אחרים וכלפי העולם ככלל. יש בכך את הברכה שבקיום הוודאי שאיננו מוטל בספק.

נוכחותם של אנשי המתכת עשויה להיות ברורה ומוצהרת. לחילופין מוכנסת ומופנמת. ההתנהגות כלפי חוץ יכולה להיות מלוטשת ובוהקת בחוכמתה ושנינותה, או מחוספסת ודוקרת.
כשהמתכת נמצאת באיזון ובהתבטאות הרמונית, אנשים אלו יכולים לשלב את העוצמה, החדות והוודאות עם יצירתיות רבה. זה מתרחש כאשר הם באים במגע עם "האש": עם התשוקה, הרצון לחיות, לנוע ולהיפתח. האש מחוללת "אלכימיה" במתכת.

יש לציין כי התבטאויות האופי שמשתייכות לאלמנטים השונים הן חלק ממגוון עשיר, רבגוני ואינסופי של דרכים בהן נשמה יכולה לבחור לבטא אלמנט מסוים באישיות האנושית. התיאורים של תכונות אופי אינם מיועדים לקבע אותנו או לגרום לנו לחפש מהי ההגדרה המדויקת של אנשים שונים על פי האלמנטים. רצוי יותר להתחבר עם התיאורים אל התחושה של התבטאות אלמנט מסוים בתכונות אופי שונות. כאשר אנו פוגשים את עצמנו או בני אדם אחרים, ננסה להתחבר אל האיכות והתדר שהם מקרינים, במודעות פתוחה וריקה. הידע וההבנה שנצבור כבר יעלו מתוך החיבור הפתוח.

Back to top button