פרחי באךרפואה משלימה

תמציות פרחי באך – טיפול טבעי להפרעות קשב וריכוז

תמציות באך יכולים לעזור לילדים שסיגלו לעצמם אופי או התנהגות מסוימת, שמפריעה להם לתפקוד במסגרות חברתיות או משפחתיות שונות ולהוות טיפול טבעי להפרעות קשב וריכוז

במאמר זה נכיר את תמציות פרחי באך – וכיצד ניתן להשתמש בהן כטיפול טבעי להפרעות קשב וריכוז.

איך מתבטאת ההפרעה של קשב וריכוז?
הילד לא מסוגל לשבת בשקט בכיתה,מתקשה להתרכז, חסר משמעת, תוקפני, לא משתתף בפעילויות הכיתתיות יותר מכמה דקות, מגלה קשיים חברתיים ולא משחק עם הילדים.
האם הילד קורא דף, וכשהוא מגיע לסופו לא מבין איך הגיע-לסוף או אינו זוכר בכלל מה הוא קרא, הראש לא היה בדף. הילד מקשיב למורה ופתאום הוא שם לב שאין לו מושג היכן הוא היה. המחשבות שוב התעופפו… המורה רואה – הילד לא נמצא כאן, הוא חולם, לא מקשיב, בוהה באויר… הילד אינו זוכר מה קרא לפני דקה, שוכח בקלות משימות שמקבל, שוכח ציוד בבית הספר או בבית.

הנוירולוג איבחן, שהילד סובל מ – ADD הפרעת חסר בקשב וריכוז או ADHD, והמליץ לתת לו רטלין, התרופה הסטנדרטית לטיפול בהפרעה? יש לשקול בכובד ראש מתן רטלין בשל תופעות הלוואי שלה וכיוון של- 20% מהילדים היא אינה מתאימה.

יש לאבחן את הסיבה לבעית קשב וריכוז.

עשרות בעיות העלולות להתבטא כהפרעות קשב וריכוז או כפעלתנות יתר של הילד, למשל:
תת סוכר בדם
הרעלת מתכות
חסרים תזונתיים
קנדידה
אלרגיות ואי סבילות למזון
אחוז קטן מהילדים עלול לסבול מרגישות למזונות עתירי הסוכרים – פחמימות וזה עלול להביא לשינוי במצב הרוח ובדפוסי ההתנהגות שלהם.

הגוף משחרר הורמון ממריץ – אדרנלין הגורם להתכווצות כלי הדם, האצת קצב הלב, תחושת קור, עצבנות, חרדה, וכתוצאה מכך ילדים אלה עלולים להגיע להפרעות התנהגותיות, אימפולסיביות וכ'ו

אחת מהשיטות ברפואה משלימה לטיפול בבעיית קשב וריכוז היא בעזרת תמציות פרחי באך.

סוגי תמציות פרחי באך ומטרותיהן:

Clematis- התמצית משמשת כמתווך בין העולם הפנימי של הילד שהינו עשיר ודמיוני לבין המציאות, בגלל תכונתה המקרקעת, היא חלק ממרכיבי הרסקיו רמדי.
ילד שלוקח תמצית זו לאורך זמן – לפתע המורה מדווח/ת הילד מצליח להתרכז יותר, בשיעורי הבית קל לו יותר, פתאום המורה רואה שהילד נמצא יותר בכיתה, הוא משתתף-ובוהה-פחות… השינוי אינו בא באופן מידי אלא הולך ונבנה בהדרגה, כמה שעובר יותר זמן – השיפור מעמיק וגובר. כאן מתחולל הריפוי האמיתי מבפנים…

Impatiens – הם ילדים חסרי סבלנות ומנוחה. משתעממים בקלות ומוטרדים שאינם יכולים לבצע דברים במהירות. הם תמיד בתנועה ובקצב שהם מכתיבים. הם בעלי מוח חריף ובכיתה תמיד מצביעים ראשונים, תמיד רוצים להוכיח את צדקתם. תינוק האימפיישנס חסר מנוחה, ישן מעט. התמצית מומלצת בשילוב עם תמצית נוספת ורוויאן, שאף היא מומלצת לטיפול בחוסר שקט והתלהבות יתר. מתאים גם לילדים עם קשיי הקשבה וריכוז

wild oat- תמצית זו עוזרת להתמקד בדברים, ולריכוז גבוה יותר בזמן לקיחתה.

Agrimony – מתאימה לילד שמעמיד פנים. הוא תמיד נראה עליז ושמח, הוא הליצן של הכיתה ואת רגשותיו האמיתיים הוא מסתיר. התמצית תעזור לו לשחרר את רגשותיו ושמחת הילדות האמיתית תחזור אליו.

Beech – ילדים שקשה להם להסתדר עם ילדים אחרים. הם חייבים שילדים אחרים יעשו הכל בדרכם שלהם. הם חושבים שאחרים הם טיפשים. הם מאוד ביקורתיים ויסגלו לעצמם אופי ביקורתי גם בעתיד.

centaury -מתאים לילדים עם אופי נעים ונדיב. תמיד מתחשבים באחרים וקשה להם לעמוד על זכויותיהם. הם שמחים לחלוק עם האחרים כל מה ששיך להם. הם משחקים בשקט ותמיד נוטים לעשות מה שאומרים להם. התמצית תעזור להם לגלות רצונות משל עצמם ויגלו שגם להם מגיע.

chicory – ילדים הזקוקים לתשומת לב מתמדת, לא מוכנים לקבל סירוב, צריכים להיות במרכז העניינים, הם עקשניים ואנוכיים. לא מוכנים לחלוק עם חברים משחקים. מסוגלים להיות מניפולטיביים ואובססיביים. התמצית תעזור להם להוציא את הצד החיובי שלהם ואז יתגלו פתאום כדואגים ואוהבים.

apple crab – אלו ילדים שאי סדר או לכלוך מטרידים את מנוחתם. הם אינם אוהבים להתלכלך. החדר שלהם תמיד מסודר. סולדים מעצמם כשהם חולים או לא במיטבם. קשה להם ליהנות ולהשתחרר, שמא לא יראו טוב או יפרע הסדר. התמצית יכולה לבטל את הרגשת התיעוב שלהם כלפי לכלוך ומחלות. התמצית מתאימה גם לטיפול פיזי וגם לטיפול נפשי.

Rock water – לילדים שדורשים מעצמם שלמות להצטיין בכל. הם מחמירים עם עצמם. הם פרפקציוניסטים ומשקיעים את כל כוחם ומרצם בהישגיות. הדרישות המחמירות עלולות לגרום להם למתח, חוסר מנוחה, עצבנות וחוסר שינה. התמצית יכולה לעזור להם להוריד את המתח ולהחזיר להם את האיזון ושמחת חיים.

Vervain – לילדים הסובלים מפעילות יתר וחוסר מנוחה. הם כמו ילדי impatience. חסרי סבלנות, לחוצים ומגיעים למצבי התרגשות והתלהבות יתר. הם תמיד רוצים להיות אלה שיש להם את המילה האחרונה. התמצית תעזור להם לאזן את ההתלהבות ולאזן אותם.

cherry plum – במקרים קשים של הרגשה "אני יוצאת מדעתי", "אני מרגיש שאני עלול לאבד שליטה ולעשות דברים איומים" – הן להורה והן לילד, יש לקחת. תמצית פרחי באך זו מתאימה לילדים הנוטים להתפרץ, לאבד שליטה, לגלות גילויי זעם ואלימות ודחף להזיק.

gentian – למצב בו ההורה חש תבוסה, כשלון ("ניסיתי הכל, שום דבר לא עוזר"), יש ליטול תמצית פרחי באך , המסלקת תחושת תבוסתנות ונותנת בטחון עצמי ואמון ביכולת. כמובן שהיא מתאימה גם לילד, אם זו תחושתו.

holly – התמצית מיועדת לרגשות שליליים כמו קנאה, שנאה, כעס וחשדנות. תמצית זו מתאימה לילדים ששונאים את כל העולם, מלאים כעס, והרי הם כמדורה בוערת, תמצית הholly- מרככת ועוטפת את הלב, ועוזרת להפטר מרגשות שליליים.

Pine – תמצית פרחי באך אורן מתאימה לרגשי אשמה, הורים המאשימים את עצמם בכל מה שהשתבש, יוכלו להעזר בתמצית זו, כמו גם הילדים, אם זה מצבם.

Larch – לילד חסר בטחון הנחבא אל הכלים. בכיתה יושב ומפחד להצביע, גם אם ידע את התשובה, מתוך חשש שאולי הוא טועה ועלולים ללעוג לו. ילד זה עשוי לסבול מרגשי נחיתות וביישנות. הם פוחדים לדבר ולקחת חלק בפעילות חברתית. תמצית זו בשילוב mimulus המתאימה לטיפול בפחדים, יכולה לעזור לשחרר אותם מהפחדים ולהעניק להם בטחון עצמי.
לרגשי נחיתות, חוסר בטחון וחוסר אמונה בעצמי ("אני לא יכול"), התמצית עוזרת לחזק אומץ, התמדה, בטחון ואמונה ביכולותי

Chestnut bud – ניצן הערמון היא תמצית פרחי באך קלאסית לקשיי למידה. טיפוס זה חוזר שוב ושוב על אותן השגיאות ולא לומד מהתנסות קודמת, הסיבות יכולות להיות: פזיזות, חוסר ריכוז, העדר יכולת התבוננות, וכך נוצר מצב שהילד נתקל שוב ושוב באותה המשוכה. התמצית עוזרת להתמקד בדברים ובכך מביאה ללמידה יעילה.

אין תרופה או נוסחה אחידה המתאימה לכל הילדים (וההורים), כאמור, הטיפול צריך להיות משולב, רב מערכתי ודורש השקעה, מאמץ, סבלנות ובעיקר אהבה..

ליצירת קשר ופרטים מלאים על יעל גורסטן

Back to top button