רפואה משלימהרפואה סינית

הפלות חוזרות – אבחון וטיפול בעזרת רפואה סינית

כיצד רפואה סינית יכולה לעזור במקרים של הפלות חוזרות ולחזק את מערכת הפוריות הנשית. מאמר חובה לכל אשה.

אבחון וטיפול בעזרת רפואה סינית יכול לעזור במיקרים של הפלות חוזרות.
הפלה טבעית והשכיחות שלה
הפלה טבעית או עצמונית (ספונטנית), הינה אירוע שכיח. למעשה צפוי שכמעט כל אישה אשר תהרה מספר פעמים תחווה הפלה טבעית. הפלה הינה אחד הסיבוכים הנפוצים בהריון. כ15% מההריונות בני 4 עד 20 שבועות מסתיימים בהפלה. השכיחות האמיתית של אובדן מוקדם של הריונות גבוהה יותר ומוערכת בקרוב ל- 50%. הסיבה להבדל בין שיעור ההפלות שאנו מודעים אליהן לשיעור ההפלות בפועל, הוא שרוב ההפלות מתרחשות בשבועיים שלאחר הביוץ, עוד לפני שיש איחור משמעותי בווסת… זו גם הסיבה שבקרב נשים שעוברות טיפולי פריון מאבחנים יותר הפלות, זאת מאחר והן לעתים קרובות הריונות אלו מאובחנים בשלב מוקדם.

כאשר הריון מאובחן בבדיקת דם להריון, אך בסופו של דבר לא מתפתח שק הריון תוך רחמי, זו היא הפלה כימית.

השליש הראשון דימום והפלה
דימום לדני בהריון מעורר תמיד חשש להפלה, ועל כן מצב זה קרוי בפי הרופאים "הפלה מאיימת". יש לדעת שבכמעט שליש מההריונות מופיעה בשלב כל שהוא הפרשה חומה או דמם לדני ועל כן לא כל דימום מסתיים בהפלה. אך כאשר הרופא מוצא בבדיקה כי צוואר הרחם פעור, הוא יאבחן "הפלה בלתי נמנעת", כלומר מצב שבו כמעט בוודאות ההריון יסתיים בהפלה.

סיפור מקרה: דלית (שם בדוי) גיל 41, הגיעה לקליניקה לאחר 13 טיפולי פוריות של IVF שהסתיימו בהפלות מרובות (כ – 5 במספר) וללא הריון, לאחר סדרה של 12 טיפולי דיקור שבועיים יחד עם הנחיות של תזונה תומכת ושתיה של צמחי מרפא סיניים שהוכנו במיוחד עבורה, ניגשה דלית לטיפול IVF מספר 14 הפעם מוכנה הרבה יותר, מחוזקת ויחסית די רגועה, מרוב אכזבות קודמות החליטה שלא לבצע בדיקת בטא במועדה וחיכתה לראות מה יילד יום, המחזור לא הגיע ולאחר כ 3 שבועות נוספים רק אז העזה ועשתה בדיקה ביתית שכאמור הראתה הריון, אז ניגשה וביצעה גם בדיקת דם שהעידה על בטא ברמות גבוהות וטובות. אך אז בשבוע 10 החלו דימומים בלתי פוסקים מהנרתיק והחשש הכבד להפלה קרובה גבר והלך, המשכנו בטיפולי תמיכה וחיזוק ושתייה של צמחי מרפא, דלית לא הסכימה בכל התקופה לקחת תוספות של פרוגסטרון כתמיכה למרות שייעצתי לה שתיקח והרופאים כולם לחצו, היא שמרה על מנוחה והקפידה על דיקור וצמחים ותזונה טובה ולשמחתנו הדימום פסק אט, אט ובהדרגה עד לשבוע ה 16 ודלית המשיכה בשמירה וילדה את אלמה בדצמבר 2009 בלידה טבעית וטובה.

גיל האישה והפלה
קיים קשר הדוק בין שיעור ההפלות לגיל האישה. השכיחות של הפלות הינו 12% בנשים בנות 20 אבל השכיחות עולה לכדי 26% בקרב נשים בנות 40 שנה. למעשה, אם בודקים לנוכחות הריון משלב מוקדם לאחר הביוץ, מוצאים כי שיעור ההפלות מעבר לגיל 40 מגיע ל- 75%! הבנה של עובדה זו עשויה לסייע בידי הזוגות להתמודד עם אובדן הריון מוקדם. ניתן להדגים את השפעת הגיל בדוגמא אחרת. אצל אישה שהרתה לאחר טיפול בהפריה חוץ גופית הסיכוי להפלה בגיל 30 הוא בערך 15%, בגיל 40 כ- 30%, ובגיל 43 שנה ויותר– למעלה ממחצית מההריונות מסתיימים בהפלה. הסיבה לעליה בשיעור ההפלות קשורה בעיקר בעליה בשכיחות בעיות כרומוזומאליות עם הגיל, אך קיימת גם עליה בשיעור ההפלות של עוברים ללא בעיה גנטית.

מה הם הסיבות להפלות חוזרות?
לאחר שאישה חוותה שלוש הפלות רצופות מאבחנים שהיא סובלת מנטיה להפלות. במקרה זה האישה תופנה לברור הסיבה להפלות. במצבים מסויימים, למשל באישה בת 40 שנה ויותר, ייתכן וכבר לאחר שתי הפלות תופנה האישה לברור.
* הפלות חוזרות עקב קרישיות יתר (פקטור 5, חוסר בחלבון S, חוסר באנטי תרומבין 3 ותסמונת האנטי פוספוליפיד).
* הפלה עקב הפרעות הורמונאליות, רמות פרוגסטרון נמוכות, אי ספיקת הגופיף הצהוב, בעיות של איזון בלוטת התריס.
* הפלה עקב בעיה מכנית, רירית רחם דקה מדי.
* הפלה הקשורה לגורמים מבניים כגון :רחם דו קרני ומחיצה ברחם, אי ספיקה של צוואר הרחם.
* הפלה על רקע גורמים גנטיים.
* הפלה על רקע לא מוסבר.
* גורמים סביבתיים: עישון, אלכוהול ושתיה של כמויות גדולות של קפה, דווחו בקשר עם שכיחות מוגברת של הפלות חוזרות. נראה שקיים קשר ישיר בין מספר הסיגריות שהאישה מעשנת לסיכון להפלה. לפעילות גופנית וקיום יחסי מין אין השפעה לרעה על הסיכון להפלה, ומנוחה במיטה לא מסייעת במניעת הפלות.
* סטרס, חרדות ודיכאונות, משפיעים מאוד על גוף האישה ורחמה ומחקרים מראים שקיים קשר הדוק בין מצבה הנפשי-רגשי של האישה וליכולת של גופה להחזיק הריון בריא ותקין. לא אחת מצב נפשי גורם לירידה חדה בחיסון הגוף ומחליש את מערכותיו, אישה חלשה פיזית ונפשית עלולה שלא להצליח להחזיק את העובר ברחם ולהביא להפלה.

למה דווקא לפנות לרפואה הסינית במקרים של הפלות חוזרות?
ההסתכלות של הרפואה הסינית על אבחון מחלות שונה מאוד מההסתכלות של הרפואה הקונבנציונאלית כך גם בתחום ההפלות החוזרות בו אובדן הריון גורם באופן טבעי לטראומה פיזית ונפשית. הרפואה הסיניתבשונה מהרפואה הקונבנציונאלית נוטה להסתכל על האדם כמכלול שלם ולהתייחס לפן הנפשי- רגשי לא פחות מהמגבלות הפיזיות של בדיקות דם תקינות, רחם נקי וכו' ולכן באופן טבעי מטופלות שעברו הפלות חוזרות מונחות על ידי הרופאים להיכנס להריון מיד אחרי הפלה מה שמחליש את הגוף יותר ומעלה את הסיכויים לאפשרות של הפלה נוספת .
באופן טבעי השליש הראשון של ההריון דורש הכי הרבה מגוף האישה , בטרימסטר הראשון מופנים כל משאבי הגוף להזין את העובר הנמצא ברחם , עדיין אין שלייה אשר לוקחת פיקוד על הזנת העובר רק בסביבות שבוע עשירי, כתוצאה מכך מופנים כל משאבי הגוף להזין את הרחם בדם ולכן נשים בטרימסטר הראשון להריון חוות תופעות רבות של חולשה, עייפות, בחילות, הקאות, חוסר תאבון, רגישות יתר לריחות ועוד, במצב בו האישה חווה הפלה בטרימסטר הראשון הגוף נשאר מותש ועימו גם הנפש המתאבלת על האובדן.

לידה על פי התפיסה הסינית מחלישה מאוד את האישה בשל איבוד הדם הרב שנגרם ועל אחת כמה וכמה במקרה של הפלה ובעיקר הפלה טבעית. הטראומה שבהפלה ואיבוד הדם כל אלו מחלישים את האישה מאוד עד כדי כך שהגוף לא מסוגל להזרים דם באופן תקין אל רירית הרחם מה שמפחית מהיכולת להחזיק את ההריון במיוחד אם מדובר בהפלות חוזרות.

הפיזיולוגיה הנשית מסתמכת בעיקר על דם הרחם , זהו שריר המוזן על ידי דם היכול לגדול למימדים פי 10 מגודלו ובאפשרותו לבנות כלי דם ולכן כאשר נגרמת טראומה גם נפשית וגם פיזית (החלשות עקב איבוד הדם), הגוף מאבד את היכולת לשלוח חומרי הזנה והורמונים לרחם אשר חשובים מאוד להזנה תקינה של רירית הרחם ,השרשה טובה של העובר וכמובן תמיכה תקינה בהמשך ההריון, החלשות זו של האישה אינה נראית תמיד בבדיקות דם אך ניתן לראות זאת בעיקר בסימפטומים שחווה האישה כגון: שינה לא רגועה, דיכאון, חולשה, נשירת שיער, יובש בעור, חוסר תאבון ועוד.

מה חשוב בטיפול בהפלות חוזרות:
מומלץ במיוחד להתחיל עם 12 טיפולים שבועיים הכוללים טיפולי דיקור משולבים יחד עם שינויי תזונה ופורמולות צמחים.
יש להתחיל את הטיפול 3 חודשים לפני הכניסה להריון הנוסף וזאת על מנת לתמוך ולחזק את הרחם ולהכין את הגוף לקראת ההיריון.

במהלך הטיפולים תישלח המטופלת לבצע בדיקות שונות כגון מעקב זקיקים ובדיקת עובי רירית הרחם, בדיקה לרמת פרוגסטרון ביום 21-23 למחזור וזאת על מנת לעקוב אחר התקדמות הטיפול.

בהפלות בטרימסטר הראשון יש צורך בהמשך טיפול עד לשבוע ה-15 של ההיריון.
בהפלות מאוחרות יותר הטיפול התומך יינתן עד למועד של חודש לאחר זמן ההפלה המשוערת (הפלות חוזרות נוטות לחזור על עצמן באותו מועד).

בהפלות חוזרות עקב קרישיות יתר כגון: פקטור 5, אפלה, חוסר בחלבון S, חוסר באנטי תרומבין 3 ותסמונת האנטי פוספוליפיד הטיפול אינו סותר או מונע את מתן הקלקסן, המיקרופירין או את מתן הפרגניל/פרוגסטרון אלא להפך הטיפול תומך בזרימת הדם לרחם ומסייע באיזון המנגנון ההורמונאלי הטבעי המאפשר הפרשה תקינה של פרוגסטרון.

הפלה טבעית גורמת לייאוש, חששות ותסכול רב אצל בני הזוג. עם זאת יש לזכור שגם ללא כל ברור או טיפול, רוב הסיכויים שההריון הבא יהיה מוצלח ויסתיים בהולדת ילוד בריא.

הטיפול במעוז מרפא
בקליניקה אנו מטפלים בתחום הפוריות באופן המקיף והיסודי ביותר, פיתחנו תוכנית בה ניתן לקבל את הדרכים הטבעיות והרפואיות התומכות בחיזוק פוריות האישה והגבר ובכניסה טבעית ומהירה להריון. מטרתנו לסייע ככל האפשר לאותם נשים וזוגות הסובלים מבעיות פוריות ובכללן מצבים של הפלות חוזרות אם עקב בעיית קרישיות יתר כגון פקטור 5 ואם ללא קשר לבעיית קרישיות. אחת ההנחיות הבסיסיות במקרים של הפלות חוזרות זה לא לנסות להיכנס להריון מינימום שלשה חודשים מזמן ההפלה בכדי שבזמן זה דרך טיפולי הדיקור, פורמולות הצמחים ושינויי התזונה האישה תתחזק ואז 80% מהמקרים לא תהיה בעיה להחזיק את ההיריון המושג.

Back to top button