אוכל בריארפואה משלימה

סגולות הבריאות של האבטיח והמלון

למה כדאי לאכול אבטיח ומלון. סגולות הבריאות של האבטיח והמלון.

אבטיח ומלון מסמלים בישראל את הקיץ
תגידו את האמת, יש תחליף לפרוסת אבטיח על גרעיניו, כולו נוטף קרירות מתקתקה על חוף הים ביום קיץ חם? או פרוסת מילון ואפילו קוביותיו כמעדן מצנן של אחר צהריים קייצי על המרפסת?

מסתבר שיש אנשים שלא ייגעו באבטיח אבל אוהבים מאוד מלון ולהיפך גם כן. כך או אחרת, כמה מילים על שני פירות קיץ מופלאים אלו שכדאי לדעת:

אין, אין כמו אבטיח קר ביום קיץ חם ומהביל, ממששים, מסובבים, נוקשים (עד היום לא הצלחתי להבין למה ועל מה מעיד הקול העולה מהפרי), חלק מאיתנו בודקים כמיטב המסורת של "על הסכין", עם או בלי גרעינים מאמצים את השרירים וסוחבים הביתה למקרר…

אבטיח – ערכים תזונתיים:

אבטיח מכיל ויטמין C, A, B6, B1, אשלגן, מגנזיום, אבץ, נחושת, מנגן, נתרן, סידן, פלואוריד, סיבים תזונתיים וגם נוגדי חימצון.

אבטיח (נצר למשפחת הדלועיים) מגיע אלינו מאפריקה, גדל ישירות על האדמה, ללא כל השקייה ולמרות זאת, הוא 92% אחוז מים – את זה כולנו יודעים, בעיקר אלו מאיתנו שאוכלים בערב אבטיח ומתעוררים בלילה לרוקן את השלפוחית… אבל מעבר לנוזלים הרבים שבו, ניתן למצוא בו ויטמין C, A, B6, B1, אשלגן, מגנזיום, אבץ, נחושת, מנגן, נתרן, סידן, פלואוריד וסיבים תזונתיים גם. לצד אלו, אין לשכוח כי האבטיח מכיל לא מעט סוכרים: כך למשל, האינדקס הגליקמי של אבטיח הוא 72, אף שהעומס הגליקמי יחסית נמוך (קטן מ-10). לא נשכח לציין שהאבטיח מכיל נוגדי חימצון (צבע תוכן הפרי מעיד על כך) ולכן, הוא יעיל לשטיפה וניקוי הגוף.

ניקוי כליות בעזרת מלונים

מלון גם הוא בן למשפחת הדלועיים, גם הוא אפריקאי במקורו ואם האבטיח גדל ישירות על האדמה, המילון לעומתו יכול לגדול גם ישירות על האדמה אך גם כמטפס. ובכלל, כדאי לדעת שכשאנחנו מכנים את הפרי "מלון", שמו המקורי הוא מלפפון המלון. כמו האבטיח, גם למלון יש להציע ויטמינים כמו: A, C, 90% מים ופחות סוכר מאבטיח. יש לא מעט זנים למלון, חלקם בעלי קליפה חלקה ואחרים מחוספסת וקשת רחבה של מתיקות אותה ודאי זיהיתם ובחרתם לפי טעמכם האישי.

אם נאמר על האבטיח שהוא יעיל לניקוי הדם, הרי שהמלון נחשב כיעיל לניקוי כליות. רצה הגורל ואחד ממטופלי אותו ליוויתי עם אבנים בכליות חוזרות, עבר את שיטת ניקוי הכליות בעזרת מלונים וניכר שיש שיפור מופלא בתפקודי הכליה.

מלון מר – יש דבר כזה?

אבל אם כבר הגענו עד כאן, התבשמנו מניחוח אבטיח ומלון טריים, אי אפשר שלא לספר על מלון נוסף שקיים, הוא לא מתוק, אבל הוא מיוחד עד מאוד: מלון מר…

לפני לא מעט שנים, בעודי יושבת בחצר מביטה למעלה, ראיתי שיח מטפס ולו פריחה מדהימה…
מדהימה? – מ ד ה י מ ה ! ! !

סקרנותי לקחה אותי לפגוש את השכן אך זה – לא ידע לומר לי במה המדובר. אבל מי יכול להתעלם מפריחה מדהימה שכזו? קיבלתי מהשכן חופן זרעים שגם להם צורה מיוחדת (הפרי בזעיר אנפין בצבע חום בהיר)
וזרעתי…

כיום, אני יכולה לספר לכם שמדובר במלון, מלון מר ושהוא נפלא ומיוחד לא רק בפריחתו אלא יש לו סגולות נוספות ושוות: ובכן מדובר במטפס טרופי גם הוא ממשפחת הדלועיים המככבת בגיליון זה לכבוד הקיץ. הוא נפוץ בדרום מזרח אסיה, סין, אפריקה ובקריביים גם. פריחתו אמנם מדהימה ולא מאפשרת להשאר אדישים ליופיה, אך מסתבר שאת הפרי הנולד מזה הפרח אוכלים:

את המלון המר אוכלים כשהוא עדיין בוסר, (לאחר ההבשלה הוא הופך יותר מתוק, אך "בשרו" הופך מרקם נוקשה עד כדי בלתי אכיל). מסירים את הזרעים לפני הבישול, שומרים לזריעה הבאה.
את המלון המר ניתן להקפיץ, לבשל (במזרח נהוג לבשלו בחלב קוקוס, אך מניסיון ניתן לבשלו או להקפיצו גם בשמן זית) לאדות או למלא.

שימו לב למתנותיו של המלון המר, יעיל לטיפול בזיהומים ויראליים, מונע התפתחות סכרתית, מונע סרטן וסרטן שד, תאי לוקמיה בפרט. מסייע להסדרת המחזור החודשי, נמנה כחלק בטיפול בחולי HIV איידס והרפס. הוא עתיר ויטמין C, חומצה פולית וידוע כמועיל לכבד ולמערכת העיכול.

שימו לב, השימוש במלון מר אינו מומלץ לילדים ולנשים הרות! לאנשים סכרתיים המעוניינים להוסיף את המלון המר לתפריט שלהם, מומלץ להיוועץ בנטורופת שמכיר את תכונותיו ותופעותיו של המלון המר על רמת הסוכר בדם וייחוסו לכבד.

Back to top button