טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

מה זה איורוודה (רפואה הודית)

מה אנחנו יודעים על איור-ודה (איורוודה) שהיא עולם הרפואה ההודית. תורה שעשויה לעזור בכל תחומי החיים ולמגוון בעיות

היכרות עם איור-ודה (איורוודה), רפואה הודית בעלת אלפי שנות נסיון בריפוי טבעי של מערכות הגוף. ויש גם עיסוי איור וודה… שזה כיף חלומי!

ה"איור ודה", שפרושו בסנסקריט-"מדע החיים", נחשבת לשיטה הרפואית הטבעית-הוליסטית העתיקה בעולם. מקורה בתת-היבשת ההודית והיא בת כ-ששת אלפים שנה. האיור ודה מהווה חלק חשוב מתוך כתבי הודה הכוללים הסברים מקיפים על מבנה הקוסמוס כולו כמו גם שיטות אסטרולוגיה, יוגה ומדיטציה.

מטרת ה"רישים" (הידעונים) שהגו אותה, במקום מושבת לרגלי הרי ההימלאיה, היתה לשכלל את האדם בגופו וברוחו, לסלק כל חולי מהעולם ולהביא את האדם למצב של הארה.
האיור ודה התפתחה במשך השנים למדע בריאות ולשיטת רפואה כוללנית מאוד. בעשור האחרון היא מתפרסמת בעולם המערבי כרפואה טבעית ייחודית המבטיחה ביתרונותיה.

ענפי רפואה בולטים באיור-ודה כוללת בתוכה מספר :

רפואה פנימית
לבעיות ומחלות בדרכי העיכול, דלקות פרקים, הורדת כולסטרול ושומני הדם, יתר לחץ דם.

רפואת ראש וצוואר אף-אוזן-גרון
לטיפול באלרגיות, בעיות סינוסיטיס כרונית.

רפואת נשים
בעיות במחזור, מימות, דלקות בדרכי השתן.

גריאטריה
כאבים ראומטיים, נדודי שינה.

חידוש נעורים
ניקוי רעלים מהרקמות, שיפור האנרגיה.

מדע האפרודיזיאק (שיקויי אהבה)
שיטות לשיפור איכות חיי המין.

ערן גון על רפואת איורוודה – רפואה הודית מסורתית

שלושת הדושות באיורוודה

עיקרון הוליסטי בסיסי באיור-ודה אומר "גוף האדם כגוף הקוסמוס ורוח האדם כרוח הקוסמוס" – אותם חוקי טבע פועלים הן באדם והן בעולם שמסביבו. היא מגדירה שלוש תכונות יסודיות לתאור כל תופעה באדם ובטבע, ואלו הן "שלושת הדושות" (שלושת התכונות).

VATA דושה ואטה
תנועה, זרימה (כמו חלל ואויר)- זרימת הרוח, תנועת גורמי השמיים, זרימת המחשבות, תנועת מחזור הדם ועוד.

דושה פיטה PITTA
אנרגיה, חום(כמו אש) – אנרגיית השמש, חילוף החומרים בגוף, מיצי העיכול, מזון חריף.

KAPHA דושה קאפה
מבנה, מה שנותן צורה (כמו ים ואדמה) – האדמה והמים המהווים את קליפת כדור הארץ, השלד, השרירים, השומנים, הליחה והנוזלים המהווים את גוף האדם (מקבילים לאדמה ומים שמהווים את קליפת כדור הארץ).

בעזרת שלושת הדושות מתארת האיור-ודה גם את טיפוסי הגוף-רוח השונים של האדם, את כל מגוון המזונות, צמחי מרפא, מינרלים, עונות השנה, חלוקת מחזור היממה ואת המחלות השונות.

טיפוסי גוף בסיסיים באיורוודה:

טיפוס ואטה
רזה, קל משקל, מהיר תנועה, מתלהב מהר מדברים חדשים אך גם שוכח מהר, מקרין אי שקט מסוים, נטיה למתח, חרדה ונדודי שינה, נטיה לעצירות ועור יבש, שונא קור ויובש.

טיפוס פיטה
אנרגטי, פעיל מאוד, פרפקציוניסט, בעל רגשות חמים, אחראי, כועס מהר, בעל תאבון גדול וחייב לאכול בזמן, נטיה לצרבת ואולקוס, שונא חום, מעדיף את החורף על פני הקיץ.

טיפוס קאפה
חזק פיזית ויציב נפשית, יסודי, מעט איטי, בעל אופי סלחני, אמיץ לב, נטיה לבעיות ליחה, שונא מזג אויר לח.

האיור-ודה מתארת גם שילובים שונים של שלושת הטיפוסים הבסיסיים.

אבחון איורוודה

שיטת הדיאגנוזה החשובה ביותר באיור-ודה היא על פי מיפוי צורות של גלי הדופק. בנוסף ניתן לאבחן על פי משיכה לטעמי מזון, העדפות מזג אויר, סוג העיכול, בדיקה גופנית, לשון, ציפורניים, שיער ועוד.
כלי הטיפול העיקריים באיור-ודה הם שימוש נכון ב"חומרי-הטבע" – תזונה וצמחי מרפא. התזונה מותאמת אישית לפי ה"דושות" או המחלה. צמחי המרפא והמינרלים מורכבים יחד ליצירת פורמולות יעילות ומתוחכמות, המאזנות, מחזקות ומרפאות. בנוסף נעשה שימוש בהתאמת שיגרה יומית נכונה על פי השעון הביולוגי של כל אדם.

בנוסף על אלה ניתן לבחור מתוך מגוון שיטות הטיפול הנוספות באיור-ודה: שיטות לאיזון הרוח כגון מדיטציה, או גישות יותר גופניות כגון יוגה ותרגילי נשימה. גולת הכותרת של טיפולי הגוף הם טיפולי ה"פאנצ'ה קארמה" (חמשת הפעולות הגדולות). מדובר במסלול לניקוי הרקמות מרעלים, המבוסס על מגוון עיסויים בשמני מרפא, אמבטיות שמנים ואדי צמחים, ניסוכי שמן על הגוף ועל המצח, טיפולים לניקוי הסינוסים. הכל מותאם אישית על ידי רופא או מרפא איור-ודה מוסמך.

טיפולי איורוודה

מכל טיפולי האיור-ודה, האטרקטיבי והמפורסם ביותר הוא העיסוי העדין בשמנים וניסוך שמן על המצח. העיסוי העדין נתבצע על כל הגוף, מהראש ועד כפות הרגליים, ואחריו ננסך שמן על המצח ועל ה"עין השלישית" שהוא אזור בלוטת יותרת המוח. שילוב מיוחד זה של שני הטיפולים משרה רגיעה עמוקה, שלווה לגוף ומנוחה מיוחדת לרוח. לאחר הטיפול מופיעה הרגשת.לאחר הטיפול מופיעה הרגשת התחדשות ומרץ שהמטופלים מתארים כתחושת רעננות מציפה בדומה לחזרה מחופשה מוצלחת. מחקר שנעשה בארה"ב הראה שצורת גלי המוח בזמן ניסוך השמן על המצח מתאפיינת בהרמוניה מיוחדת של גלים על פני כל אזורי המוח.

טיפול זה – העיסוי העדין בשמנים וניסוך השמן על המצח-נעשה בשנים האחרונות בחלק ממרכזי הריפוי הטבעי במלונות המרפא ובבתי הספא.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על ד"ר ערן מגון

Back to top button