טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

איורוודה – המדריך לאיכות חיים

על פי התפיסה של הרפואה ההוליסטית, לכל בעיה ממנה סובל האדם יש הן אספקט פיזי והן אספקט נפשי ורוחני, ועל כן הטיפול חייב להתמקד בשלושתם.

האיור-ודה היא שיטת הרפואה העתיקה ביותר שניתנה לאנושות לפני למעלה מ- 5000 שנה, ומאז ועד היום היא מהווה בהודו שיטת רפואה לכל דבר. רפואה בה נלקחים בחשבון גורמים גופניים, נפשיים וחברתיים, ולא המחלה המאובחנת בלבד.

לאיורוודה מגוון של שיטות טיפול שהמשותף בהם הוא הראיה של האדם כמכלול. על פי התפיסה של הרפואה ההוליסטית, לכל בעיה ממנה סובל האדם יש הן אספקט פיזי והן אספקט נפשי ורוחני, ועל כן הטיפול חייב להתמקד בשלושת המישורים.

האיורוודה הופכת ליותר ויותר פופולארית בכל רחבי העולם, בזכות עקרונות הטיפול הפשוטים, המביאים, כבדרך נס, לרווחה, לבריאות ולאיכות חיים טובה.

מערכת טיפוח עצמי זו, מציעה תזונה נכונה ואורח חיים שמטרתו איזון, שיביא לבריאות, לשיפור האנרגיות, חיוניות פיזית מנטאלית ונפשית, ערנות חושית ומודעות רוחנית; "תרופה" שאינה אמורה להיות מושלכת לפח אחרי ההחלמה, אלא תוסיף להיות בשימוש לאורך החיים ותעזור במניעת הפרעות ומחלות. הבראת החולים ומניעת התפתחות מחלות בעתיד, אלו שתי המטרות העיקריות והחשובות ביותר באיורוודה.

מהי איורוודה?

הפירוש המילולי והתמציתי הוא: Ayur פירושו "חיים" ו ved פירושו "מדע/ידע". לפי תרגום זה, פירוש איורוודה – Ayurveda הוא "מדע החיים". אך הטקסטים הוודים הרחיבו הגדרות אלו כדי להציע לנו הבנה מלאה יותר.

מהי המשמעות האמיתית של Ayur או חיים על פי עקרונות היסוד של האיורוודה?
בריאות מוגדרת כמצב פעיל של איכות חיים, מצב אקטיבי זה של איכות חיים, על פי הטקסטים העתיקים, חורג אל מעבר לגוף הפיזי אל המוח, האינטלקט, הלב, החושים והנפש.
פסוק אחד מזכיר, בין היתר, את אלו:
Sharir – הגוף הפיזי
Indriya – החושים
Sattva – סטווה מתייחס לשילוב של המוח והלב הכולל את הכוח הנפשי
Atma אטמה פירושו נשמה או רוח.

כאשר כל אלה – הגוף, החושים, הלב, הנפש והנשמה – נמצאים באיזון, בתפקוד נאות ובאופן הרמוני, מתואם, אלו החיים וזה 'הגוף החי' במיטבו. האיזון הנו מצב משתנה. הוא משתנה עם הזמן, הגיל, גורמים סביבתיים, עונות השנה, רמות המתח, הסטרס, עודף או חוסר בתזונה ובשינה.

המשמעות של Veda

Veda פירושו מדע או ידע. הכוונה לא למדע המשנה את התיאוריות שלו ואת ממצאיו כל כמה שנים, אלא ידע חסר גיל, נצחי, המתבסס על עקרונות יסוד בלתי משתנים. הוודה מתייחס לידע מודרך, זו לא רק תיאוריה, אלא גם מפת דרכים כיצד להפיק תועלת מעשית מהידע.

הבנת האיורוודה ברמה עמוקה יותר מספקת לנו הבנה מלאה על מה מזין חיים ומה לא, לא רק לגוף הפיזי, אלא גם למוח, ללב, לחושים ולרוח. זה כולל תיאורים של סוגי תזונה, אורח חיים והתנהגות, שהם אופטימאליים לרווחה האינדיבידואלית, סביבה אידיאלית, וצמחים הטובים או רעים עבור כל אחד מהיבטים אלו של בריאות. יש פירוט רב על כל אלה – למשל מה לאכול, מתי לאכול וכמה לאכול, הם חלק מההמלצות התזונה. הטקסטים כוללים גם המלצות לטיפוח היחסים והחיים במסגרת הקהילה האנושית, הכוללים בין היתר כללים אתיים, כללי מוסר ההכרחיים לקיום קהילה ובריאות. הבסיס שבלעדיו שום התקדמות רוחנית לא יכולה להתבצע.

כאשר אדם ילך למרפא איורוודי, משימתו הראשונה של המרפא תהיה לברר מה מקור הסימפטומים שלו. לשני אנשים יכולים להיות אותם התסמינים, אך הגורמים להם יכולים להיות שונים לחלוטין. המרפא האיורוודי יגיע אל מעבר לתסמינים, כדי לגלות את הגורם הבסיסי של חוסר האיזון, כך שיוכל להתאים למטופל את הפתרון האולטימטיבי לחוסר האיזון ולא רק להרגיע את הסימפטומים.

אבחון על פי הרפואה ההודית

האבחון האיורוודי מבוסס על גורמים אטיולוגיים, ז"א מציאת הגורמים הקשורים למקור של המחלה או ההפרעה. ניתן להסביר זאת כך: אם אזעקת האש מתחילה לצפצף בבית שלך, היית מברר מאיפה מגיע העשן ומה מקורו. באיורוודה המרפאים פועלים באותו האופן. אם אדם מגיע למרפא ומתלונן על כאב ראש, המרפא יקשיב לדופק ויחקור את הרגלי חייו כדי לגלות את מקור חוסר האיזון הגורם לכאבי הראש. הוא יברר את הרגלי התזונה וסגנון החיים שלו כדי לאתר את הליקוי הגורם לחוסר האיזון. את מקור העשן!

האיורוודה בהחלט מתייחסת לתסמינים, אלא שהיא עושה זאת על ידי טיפול בגורם להם, שלא כמו הרפואה המודרנית, אשר לפעמים מוציאה את הסוללה ממכשיר האזעקה כדי להפסיק את הצפצוף שלו והורסת את טבעה של מערכת האיתות, קרי: הגוף הפיזי, החושים, המוח, הלב והרוח, בתהליך.

"הנשמה היא מקור החיים" – כוח הרטט של הטבע העומד לעד. כאשר לנשמה/ לרטט הזה של הטבע יש בעיות תקשורת עם הגוף, הלב, המוח או החושים, התוצאה היא מחלה. כאשר הנשמה מחוברת ומתקשרת עם הנפש, הגוף, הלב והחושים, מסופקת לאדם הדרכה מושלמת, התנהלותו והרגליו משתנים והתוצאה היא בריאות ורווחה.

איורוודה מציעה מגוון רחב של טיפולים וכלים להחזרת האיזון, מהמלצות תזונה, צמחי מרפא הכוללים גם תבלינים לשימוש יומיומי, המלצות לשגרה כללית, ועד לטיהור פנימי ולטיפולי התחדשות גופנית.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על שלומית רייזמן – ברהום

Back to top button