צמחי מרפארפואה משלימה

טיפול בבעלי חיים בעזרת צמחי מרפא

הצמחים היו למעשה התרופות הראשונות בטבע. בעת הצורך כלבים וחתולים ידעו למה הם זקוקים, והיו עוברים מרחקים בעזרת חוש הריח כדי להגיע לצמח הדרוש להם למרפא.

הצמחים היו למעשה התרופות הראשונות בטבע. בעת הצורך כלבים וחתולים ידעו למה הם זקוקים, והיו עוברים מרחקים כדי להגיע לצמח הדרוש להם למרפא. הם פעלו באופן אינסטינקטיבי ונעזרו לשם כך בחוש הריח המפותח שלהם. גם כיום חיות הבית עדיין מחפשות צמחים מסוימים, כגון יבלית מצויה (Cynodon dactylon) אשר עוזרת לניקוי מערכת העיכול או לחך (Plantago) נגד כאבים, וכן צמחים אחרים אשר מספקים וויטמינים ומינרלים חיוניים.

השימוש בצמחי מרפא אצל בעלי חיים מסייע למגוון בעיות רפואיות, כגון: עור, מפרקים ומערכת העיכול, וכן מסייע לבעיות רגשיות ובעיות התנהגות. הוא מתאים הן לבעיות אקוטיות והן לבעיות כרוניות. הטיפול בצמחי מרפא נותן מענה חשוב במקרים בהם הטיפול הקונבנציונאלי לא הצליח לפתור את הבעיה או כאשר הוא כרוך בסיכון (כגון מתן תרופות אשר יש להן גם השפעה מזיקה, או ניתוח מסוכן).

בכדי להחליט על הטיפול המתאים, המטפל מתשאל את הבעלים לגבי הסימפטומים של הבעיה, כמו גם על הגורמים להתפתחותה. לדוגמא כלב אשר מגלה חרדה ופחד לאחר שחזר מפנסיון, דבר המתבטא בכך שהוא נובח ומשחית חפצים בעת שהבעלים יוצאים מהבית. ההשערה הינה שהכלב סובל מחרדת נטישה.

פורמולה לדוגמא למקרה:
Valeriana officinalis 40%
Passiflora incarnate 40%
Humulus lupulus 20%

יש שתי דרכים לתת לבעל החיים את הפורמולה: טינקטורה (מיצוי אלכוהולי המופק מכל חלקי צמח המרפא) או כמוסות. חליטה לעומת זו פחות נפוצה בקרב בעלי חיים. את הכמוסות ניתן לפזר על המזון, ואילו את הטינקטורה אפשר לטפטף ישירות לפה. חשוב להימנע מטפטוף ישיר לגרון. כמו כן כאשר יש בעיות עור ניתן להכין משחה עם צמחי המרפא. בעת שנותנים את הפורמולה, חשוב ביותר להקפיד על מינונים התואמים את משקל בע"ח. להלן המינונים המתאימים בהתאם למשקל בע"ח.

מינונים של טינקטורה:
כלב עד 10 ק"ג: 10-20 טיפות.
כלב השוקל 10-20 ק"ג : 20-30 טיפות.
כלב השוקל 20 ק"ג: 30-60 טיפות.
גור חתולים השוקל 2-3 ק"ג: 5-15 טיפות.
חתול גדול 10-30 טיפות.

מינונים של קפסולות:
כלב עד 10 קילו: 250 מ"ג בכל קפסולה.
כלב השוקל 10-20 קילו: 250-500 מ"ג בכל קפסולה.
כלב מ20על קילו: 500 מ:ג בכל קפסולה.
חתול קטן השוקל 2-3 קילו: 100 מ"ג בכל קפסולה.
חתול מעל 3 קילו: 500 מ"ג בכל קפסולה.
יש לציין כי לחתולים נעדיף לתת טינקטורה אותה ניתן להוסיף למזון. השימוש בכמוסות פחות שכיח מאחר ולאבקה יש טעם חזק מדי עבור החתולים אשר רגישים מאד לטעמים.

חשוב לדעת כי ישנם צמחים אשר אסור לתת אותם לבעלי חיים:
Pennyroyal- נענת כדורים– רעיל מאוד לחתולים וכלבים.
Salix alba- ערבה לבנה- מכילה חומצה סלצילת אשר קטלנית לחתולים
Garlic שום- לכלבים עלול לגרום לאנמיה של גופיפי היינץ.
Tea tree oil שמן עץ התה– מאוד רעילים לחתולים ולכלבים קטנים.
Ma Huang שרביטן סיני– לחתולים יש תגובות אידיוסינקראטית.
Comfrey סימפטון רפואי- נזק לגרום הכבד.
Hops כשות- רעיל לכלבים.

צמחי מרפא מהווים חלק נרחב ברפואה הטבעית לבעלי חיים. בנוסף לצמחי מרפא ישנם שיטות טיפול נוספות והן: דיקור, תוספי תזונה, הומפאתיה ופרחי באך.

Back to top button