רפואה משלימהרפואה סינית

דיאטה לפי הרפואה הסינית – תזונה נכונה ואורח חיים בריא

רפואה סינית בעזרת דיקור במחטים וכללי התזונה הסינית, מאזנת את הגוף, מגבירה את קצב חילוף החומרים בגוף ועוד.

דיאטה לפי הרפואה הסינית מאפשרת לנו ליהנות מתזונה נכונה ואורח חיים בריא וגם… הורדה במשקל לאורך זמן. כלומר – דיאטה בריאה

תזונה נכונה היא זו שתישמר לאורך זמן רב ותהפוך לאורח חיים בריא ונכון. חשוב לא להתייחס לתזונתנו כאל דיאטת הרזיה לתקופה מסוימת, התייחסות כזו מובילה לחוסר הצלחה בירידה במשקל, ירידה לא מבוקרת ומהירה מדי אשר לא ניתן לעמוד בה לאורך זמן סופה שתגרום לעליה חוזרת במשקל ואף ליותר מכך. תהליך דיאטטי לא מאוזן גורם לירידה במשקל על חשבון מסת השריר (חלבון) ולא על חשבון עודף השומן. תפקידו של השריר, בין היתר, לשרוף אנרגיה (שומן) וככל שמדלדלת מסת השריר כך תקשה עלינו הירידה בפעם הבאה.

ירידה נכונה ומאוזנת במשקל היא ירידה של חצי ק"ג בשבוע או שני ק"ג בחודש ובחישוב שנתי 24 ק"ג, לא כדאי להתפתות לירידה מהירה יותר. חצי ק"ג שומן שווה בערכו הקלורי ל-3500 קלוריות אותם ניתן "לשרוף" בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית של ריצת מרתון. דרך קלה נכונה וטובה יותר להורדת חצי ק"ג שומן היא בהפחתת 500 קלוריות מהצריכה היומית שלנו ובחישוב שבועי 500 קלוריות x שבוע ימים = 3500 קלוריות.

פעילות ספורטיבית חשובה להגברת חילוף החומרים אף לאחר מספר שעות מתום הפעילות, בעקבות פעילות זו חום גופנו עולה ונשרפות קלוריות רבות יותר. פעילות ספורטיבית טובה היא פעילות בעלת אופי אירובי הגורמת להפעלה מוגברת של מערכת לב – ריאות, להזעה מוגברת, נמשכת כחצי שעה ומתבצעת לפחות שלוש פעמים בשבוע.

רבים מאתנו טועים בחושבם כי ככל שנאכל פחות ארוחות, נרד במשקל. זה המקום לשבור מוסכמה מוטעית זו. ארוחה אחת ביום גורמת לגוף להיכנס ל"מצב הרעבה" דהיינו, הגוף שאינו יודע מתי יקבל את ארוחתו הבאה, שומר בקנאות על השומן ולא "מבזבז" אותו משום שבדיוק לשם כך דרוש השומן בגוף – מאגר אנרגיה לשעת חירום.

ככל שנרבה במספר הארוחות, נרד במשקל. אכילת שלוש ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים מאזנת את צריכת הקלוריות היומית, במצב זה לא נגיע מורעבים לארוחת ערב.

תהליך העיכול צורך הוצאה משמעותית של אנרגיה ו"שריפת קלוריות". כמות קלוריות בכל ארוחה הנמוכה מכמות הקלוריות הדרושה לתהליך העיכול, משמעה ירידה במשקל.

לשומן שני תפקידים עיקריים: שמירה על חום גופנו ומאגר של קלוריות לשעת חירום. שומן מן החי מכיל בתוכו שומנים רוויים הגורמים לעליית רמת השומנים בדם, כולסטרול וטריגליצרידים. שומנים אלה וכן שומנים מן הצומח שעברו תהליך עיבוד כגון שמנים מזוקקים, מרגרינה ועוד, מתנהגים בגוף כשומן מן החי וכמותם גורמים לסתימת כלי הדם, לעליית רובד הפלאק, ולחסימת והקשיית כלי הדם ולחוסר זרימה נאותה של הדם בגוף.

יש להעדיף שומן מן הצומח אשר לא עבר תהליכים כלשהם לזיקוקו כמו שמן הזית בכבישה קרה אגוזים, שקדים וזרעים, אבוקדו וכן, שמן דגים או דגי ים מן הים הצפוני המכילים בגופם מרכיבים תזונתיים חשובים כאומגה 3 ואומגה 6 הדרושים למטבוליזם השומן בגוף ויוד החשוב לתפקוד בלוטת המגן.

דגנים מלאים: מהווים פחמימות מורכבות וכוללים בין היתר אורז מלא, חיטה מלאה, שיפון, דוחן, שיעורה. קליפות הדגנים מכילים ויטמינים מינרלים וסיבים תזונתיים החשובים לתפקודו התקין של האורגניזם וכמו כן גורמים לספיחת נוזלים אל המעיים, ריכוך ה"יציאות", הגברת תחושת השובע, ניקוי המעיים, מונעים עצירויות ומחלות סרטן בקיבה ובמעיים.

קטניות: ישנה חשיבות גדולה לשילוב דגנים וקטניות בארוחה, יחד הם מרכיבים חלבון מלא, כבשר. גוף האדם זקוק ל – 22 חומצות אמינו (חלבונים) כשמתוכם שמונה חומצות שהגוף אינו מסוגל להפיק בעצמו ולכן חייב לקבלם על ידי תזונה של חלבון מלא. שילוב הקטניות חשוב שיהיה ביחס של 1 לדגנים ושליש קטניות (כמו תבשיל המג'דרה).

• חשוב לאכול ביצה אחת או שניים בשבוע. הביצה מכילה חלבון מלא, שומנים, ויטמינים ומינרלים כגון ברזל B12 וחומצה פולית.

• רצוי להגביר את צריכת הירקות ולאוכלם ללא הגבלה לאורך כל היום. הירקות מכילים מרכיבי קורט, ויטמינים מינרלים וסיבים תזונתיים החיוניים לתפקוד הגוף.

• אכילת ירקות כתומים– דלעת, דלורית, גזר, בטטה וכו' טובה לחיזוק מערכת העיכול על פי הרפואה הסינית.

• לחם מקמח מלא- קל, עד ארבע פרוסות ביום.

• חשוב להרבות בשתייה לא ממותקת, כ–12 כוסות ביום ולהחליף קפה ותה בחליטת צמחים (קמומיל, רוזמרין, מליסה, לואיזה, לימונית, נענע, מנטה).

• הקפדה על שתיית שתי כוסות מים כ– 20 דקות לפני הארוחה תגרום לתחושת מלאות ושובע מהירות יותר על חשבון המזון.

• על פי הרפואה הסינית לא רצוי לאכול מזון קר – קור גורם לעיכול לא תקין, עדיף להוציא ירקות ופֵרות מהמקרר ולהביאם לטמפרטורת החדר או "להקפיץ" אותם לפני האכילה.

• חשוב להימנע מאכילה בשעות הערב המאוחרות.

הרפואה הסינית בעזרת דיקור במחטים וכללי התזונה הסינית, מאזנת את הגוף, מגבירה את קצב חילוף החומרים בגוף, גורמת לתחושת שובע מהירה ובאספקט הנפשי עוזרים בצורך שלנו לפצות את עצמנו באכילה מופרזת כמענה לבעיות נפשיות.

Back to top button