רפואה משלימהרפואה סינית

טיפול בפציאליס על פי הרפואה סינית

פציאליס, הינו מצב של פגיעה באחד מעצב הפנים, לרוב מתבטא בשיתוק חלקי, חד צידי של העצב, הגורם לחוסר שליטה בשרירי הפנים.

טיפול בפציאליס על פי הרפואה סינית: כאשר יש פגיעת פציאליס, הפגיעה מתבטאת בחוסר סימטריה של הפנים, תחושת נימול, צניחה של זווית העין והפה, טשטוש של קפל החיוך וקפלי המצח. קיים קושי לחייך, ללעוס, לשרוק ולעצום עין (מתגברים על הבעיה ע"י מתן טיפות עיניים הגורמות ללחלוחית). הפגיעה אינה מסכנת חיים ובמרבית המקרים תחלוף לאחר כחודשיים, אם זאת נגרמת פגיעה תפקודית ואסתטית קשה הפוגעת בדימוי העצמי ובהתנהלות החברתית.

התפתחות הפציאליס מהירה מאוד וללא סימנים מקדימים (לעיתים יש כאבי שיניים ואוזניים מספר שעות עד ימים לפני ההתפרצות). נפוצה יותר בקרב מבוגרים, נשים בהריון וחולי סוכרת.

הסיבות הקונבנציונליות לפציאליס הן:
• וירוס ע"ש בל (Bell's Palsy)- נגיף שפוגע בעצב הפציאלי.
• לאחר אירוע מוחי, שבץ מוחי, CVA – פגיעה באספקת הדם לאזור במוח השולט על העצב הפציאלי.
• פגיעה בעצב עקב תאונה, חבלה, ניתוח וכולי.

הגישה הטיפולית באמצעות הרפואה המערבית
סמוך להתפרצות הפציאליס, מתן תרופות סטרואידיות לטיפול בנגיף, הטיפול שנוי במחלוקת לגבי יעילותו.
השלב השני מתבסס על תרגילי פנים בכדי להחזיר את כוחם וגמישותן, במקביל לטיפולי אולטראסאונד, פיזיותרפיה וגירויים חשמליים לשרירי הפנים.

פציאליס בראי הרפואה סינית
פציאליס נגרם כתוצאה מפגיעה בזרימת הדם והאנרגיה לשרירי הפנים. הזרימה נפגעת בגלל חדירה של רוח וקור לגוף, בדגש לאזורי הפנים, דבר שמסביר את השכיחות הגבוהה של המחלה בקרב אלו שהיו חשופים למזג אוויר קר ולרוחות חזקות בימים שקדמו להתפרצות הפציאליס.

המושג רוח וקור ברפואה הסינית, די דומה, לוירוסים ולחיידקים המערביים שאותם הרופאים הסינים בעת העתיקה לא יכלו לראות, אבל הם הבינו שמשהו מזיק (פתוגן) חדר לגוף. קרקע נוחה להתפתחות הפציאליס היא חולשה של המערכת החיסונית ולחץ נפשי.

עקרונות הטיפול הסיני
בטווח הקצר, מטרת הטיפול הסיני הוא להזרים דם ואנרגיה לשרירי הפנים, תוך כדי סילוק הפתוגנים (רוח וקור). בטווח הארוך המטרה היא לחזק את המערכת החיסונית בגוף על מנת למנוע את חזרת הפציאליס. מחקרים מראים שהשכיחות בקרב אלו שלקו במחלה לחלות שוב רבה יותר.

הטיפול מתבצע ברובו ע"י דיקור סיני בשילוב מסאג לפנים. לרוב משתמשים במחטים רבות באזור הפנים על מנת לגרות את השרירים ולגרום לתנועה באזור. נהוג לחבר למחטים מכשיר שנקרא אלקטרו אקופונקטורה (מכשיר המספק זרם חשמלי נמוך ברמה של מילי אמפר) בכדי לחזק את אפקט הטיפול.

הטיפול בפציאליס בעזרת הרפואה הסינית יעיל מאוד ורצוי להתחיל לטפל בסמיכות לאירוע. לרוב לאחר מספר טיפולים מועט יש הטבה משמעותית בסימפטומים.

תרגילים מומלצים לבית
1. מסג' לשרירי הפנים
2. מימיקות ( תנועות פנים)
3. ניפוח בלונים
4.לעיסת מסטיקים

ליצירת קשר ופרטים מלאים על דרור וייסר

Back to top button