רפואה משלימהרפואה סינית

כיצד דיקור סיני מרפא?

כיצד הדיקור הסיני מרפא? על ההקשר הרוחני של דיקור כדרך ריפוי, והקשר בין ערוצי האנרגיה והמרכזים האנרגטיים.

מה שנקרא היום "רפואה סינית", היה בסין העתיקה דרך של ריפוי תורת חיים שלמה והוליסטית, הכוללת בתוכה את כל תחומי החיים. כמו בתרבויות נאורות ועתיקות אחרות, גם בתרבות הסינית נוצרה מסורת ו"תורה שבעל פה", והן המהוות את הבסיס לידע של הרפואה הסינית הקיים היום. כיצד התקבל הידע הזה, המלא כל כך בתבונה? – שאלה זו היא תעלומה בפני עצמה, אשר התשובה עליה שזורה בהבנת סוד הריפוי עצמו.

על פי הבנתי, ידע רוחני הנו תרגום של תדרי אור. מעבר של תדרי אור למימד הפיזי מתאפשר, ברמה החברתית, כאשר בני תרבות מסוימת יוצרים מסה מספיקה של פתיחה רוחנית: כלומר, כאשר רוב מכריע של בני אדם בקרב חברה מסוימת בוחרים לחיות מתוך מודעות גבוהה ונוכחות מלאה יותר. התרגום האמיתי של אותם "תדרי אור" מופשטים למשהו פיזי ומוחשי, מתרחש כאשר הידע הרוחני הופך לידע המעשה ולדרך חיים. מאידך, פתיחה רוחנית ותדר גבוה, הם אלו שמפיחים חיים בידע המעשי.
דרכי הריפוי, כמו תרפיית הדיקור הסיני, מחברות ומקשרות בין הכוונה והנשמה שברפואה הסינית לבין המימוש המחודש שלה בתקופה המודרנית, באמצעות השימוש בכלי ריפוי מעשיים לטיפול במגוון מחלות וכאבים פיזיים ונפשיים מוחשיים.

הדיקור, משפיע על הגוף האנרגטי, וניתן לומר שהוא "נוגע" בו. באמצעות דקירת המחט, אשר לרוב איננה כואבת אך אכן מורגשת היטב, מתקיים חיבור בין הגוף האנרגטי לתחושה ולהתבטאות הפיזית. נוכחות המחט מאפשרת למטופל לכוון ולפתוח את המודעות לתנועה האנרגטית שיש בגופו. לגוף האנרגטי חוכמה משלו, ועל כן החיבור בין ההשפעה האנרגטית של הדיקור לבין הגוף הפיזי ואספקט הנפשי יכול להתרחש גם ללא מודעות של המטפל וו של המטופל, אולם אפקט הריפוי מועצם בהרבה כאשר קיימת מודעות כזו.

המטפל בדיקור הסיני, ממקד דרך המחט הדקיקה והצרה, את כוונת הריפוי והראייה המרפאת הרחבה. זה כמו לכוון אלומת אור רחבה, ולמקד אותה לקרן לייזר ממוקדת ועוצמתית. המחט חודרת את העור, "נוגעת" בגוף האנרגטי של המטופל, ומעוררת את אנרגיית הריפוי הפנימית שלו. אנרגיית הריפוי שהתעוררה, והתנועה האנרגטית שנוצרה בגוף המטופל, מהדהדים בהדרגה ועולים בחזרה אל מודעות המטופל. זהו תהליך שהולך ומתעצם, ויכול להמשיך להתרחש גם אל מעבר לזמן שהמחטים נמצאות בתוך הגוף. בעצם, המודעות שמתעוררת, מביאה את המטופל להתוודע למקומות הכאובים שקיימים בגופו ובנפשו, המבקשים ריפוי או שינוי.

למעשה, ישנו מעגל של אנרגיית ריפוי קוסמית, המתחיל מכוונת הריפוי המשותפת של המטפל והמטופל, ממשיך דרך המטפל המשמש כצינור לאנרגיית ריפוי, מתמקד אל תוך מחט הדיקור הנוגעת בגוף הפיזי ומהדהדת בגוף האנרגטי, בחזרה אל מודעות המטופל והריפוי שמתחולל בעקבות מודעות זו, ו…אל השמיים או האינסוף – המקור הקוסמי של אנרגיית הריפוי. בטיפולי דיקור, אנו מתחילים ליצור תנועה מעגלית זו מתוך כוונה ודרך מגע והחדרת מחטים, וממפגש למפגש אנו ממשיכים לעורר, לעודד ולהזכיר לעצמנו את הכוונה לריפוי ולשינוי, עד שהכוונה מחלחלת פנימה, מופנמת ומתממשת. זה כמו מנגינה נושנה שמתחילה להתנגן בראש, עד שסוף סוף אנו נזכרים בה ושרים אותה בקול, או כמו צעד של ריקוד, שגופנו מתחיל לנוע עמו עד שאנו נזכרים בריקוד כולו. אכן, במובן מסוים, אנו נזכרים כיצד לרפא את עצמנו, והדיקור, כמו גם דו השיח הטיפולי המלווה אותו, מזכירים לנו כיצד לחיות מתוך שמחה, מימוש ובריאות.

הטיפול בדיקור הוא תרפיה דרך המרידיאנים – ערוצי האנרגיה. על פי הידע הקלאסי של הרפואה הסינית, כל מרידיאן (ערוץ אנרגטי) מקושר לאיבר פנימי מסוים, וכל זוג מרידיאנים מקושרים ליסוד- אלמנט. בנוסף להתייחסות לערוצים האנרגטיים, אני רואה חשיבות מרכזית להתייחסות למרכזי האנרגיה – הצ'אקרות כחלק מהטיפול בגוף האנרגטי. הידע על מרכזי האנרגיה נובע מהתרבות ההודית העתיקה, אולם אני רואה קשר ביניהם לבין המרידיאנים של הרפואה הסינית. הסכימה הבאה מתארת את המבנה הכללי של הגוף האנרגטי, מבחינת הקשרים בין חמשת היסודות (אלמנטים) של הטבע, שבעת מרכזי האנרגיה (הצ'אקרות) ומערכת המרידיאנים (ערוצי האנרגיה).

מרכז האגן — אלמנט המים — מרידיאני הכליות ושלפוחית השתן
מרכז הבטן — אלמנט האדמה — מרידיאני הטחול והקיבה
מרכז הסרעפת — אלמנט העץ — מרידיאני הכבד וכיס המרה
מרכז הלב — אלמנט האש — מרידיאני הלב, המעי הדק והמרידיאנים שבזרועות
מרכז הגרון —- אלמנט האש —- מרידיאני מעטפת הלב והמחמם המשולש
המרכזים העליונים: העין השלישית והכתר — מרידיאני החוצה האחורי והחוצה הקדמי
מעטפת הגוף — אלמנט המתכת — מרידיאני הריאות והמעי הגס, ומערכת מרידיאני "השרירים והגידים"

יש לציין שלמרות המבנה הכללי האנרגטי שתואר, מבנה האנרגיה הוא ייחודי ואינדיווידואלי לכל אדם ואדם. כמו כן, האנרגיה היא מטבעה מהות זורמת ודינאמית, ומצויה בו זמנית בכל הגוף כולו. גם לכך יש ביטוי בתורת הרפואה הסינית: על אף החלוקה של ערוצי האנרגיה בהשתייכותם לאלמנטים שונים, על כל ערוץ אנרגטי, השייך לאלנמט מסוים, ישנן נקודות אנרגטיות המשפיעות על אלמנטים אחרים. כך, למשל, קיימת נקודת האדמה על מרידיאן הכליות, השייך לאלמנט המים. בעצם, איזורי הגוף, המרכזים האנרגטיים והאלמנטים של הטבע, כולם מבטאים מגוון איכויות אנרגטיות ותדרים…

ניתן להבין את תהליך הריפוי, כניסיון להתחבר לאיכות האנרגטית או התדר המתאימים ומתבקשים במצב מסוים, השאלה המנחה היא: מהי האיכות שהמטופל זקוק לה ביותר כעת? בהקשבה, חישה ותשומת לב עדינה ניתן להרגיש להזדקקות הקיימת. הקסם הוא להצליח להתחקות יחד אחר עקבותיה ו"קולה" של הבקשה העמוקה של המטופל לקבל איכות מסוימת.

אנרגיית הריפוי היא תמיד קסומה, חדשה ורעננה, והידע הקיים, בין אם מקורו במסורת עתיקת שנים, בניסיון טיפולי או בתובנות רוחניות פנימיות, נועד לתמוך ולהעמיק בתהליך הריפוי המתרחש בעת הטיפול עצמו. אכן, דרך הריפוי הופכת ליצירתית כאשר אנו מבקשים להתאים אותה באופן אישי וייחודי, וכך אנו יוצרים דרך ריפוי חדשה בכל מפגש ומפגש, עם כל אדם ואדם ובכל רגע! זהו נס של יצירת ריפוי בשניים.

Back to top button