רפואה משלימהרפואה סינית

ניקוי רעלים על פי הרפואה הסינית

ניקוי רעלים על פי הרפואה הסינית הינו תהליך העוזר לגוף לנקות את עצמו מרעלים שהצטברו בכבד ובכיס המרה. כל מה שצריך לדעת על ניקוי רעלים מהגוף ותפריט לניוקי רעלים

ניקוי רעלים הינו תהליך העוזר לגוף לנקות את עצמו מרעלים שהצטברו בכבד ובכיס המרה. ניקוי רעלים טוב במיוחד- לסוכרתיים, למעשנים קבועים, לנוטלים כדורים באופן קבוע, לסובלים ממיגרנות וכאבי ראש כרוניים (עלול ליצור התקף יש לקחת בחשבון, זו ראקציה חיובית), לסובלים מבעיות בעיכול (צרבות, גזים, יציאות לא סדירות, כיב קיבה) לסובלים מאסטמה, לסובלים משומנים בכבד ואבנים בכיס מרה, לסובלים מכולסטרול וטריגליצרידים גבוהים בדם, לסובלים מאלרגיות ונזלת כרונית ולמנסים להיכנס להריון דגש על נשים שנטלו גלולות שנים רבות. לאנשים העוסקים בחומרי הדברה וחשופים לפליטות גזים ורעלים. סובלים ממחלות עור.

לא מומלץ לנשים בהריון, לסובלים מאנמיה, לאנשים בתת משקל, לאנשים חלשים, לסובלים מלחץ דם נמוך, לסובלים מבעיות כליה, לקשישים עם חולשה.

כמה זמן לוקח ניקוי רעלים?
זמן הניקוי המומלץ הוא שבוע. המינימום הוא שלושה ימים, המקסימום 3 שבועות.

ניתן להכיל אורח חיים עם תזונה מודעת ונקיה יותר עם תפריט מאוזן, רצוי ומומלץ בליווי אישי עם מטפל.

על-פי הרפואה הסינית ניקוי רעלים הוא מצוין בתקופת האביב, אשר משקת צמיחה והתחדשות, אך ניתן לעשות את תהליך ניקוי הרעלים בכל עת.
האנרגיה בטבע מתפרצת כלפי חוץ ולמעלה, הכול ירוק פורח ונובט. זה הזמן לנקות רעלים בגוף ובכבד לקראת עונת הקיץ החמה; לכן באביב אוכלים פחות, אוכלים מזון קל לעיכול, המבושל בישול מהיר וקל להכנה – מזון המספק לנו אנרגיה יאנגית.
רצוי לאכול מזונות המבטאים את איכות ההתפרצות והפריחה, כמו נבטים, עלים ירוקים, ירקות צעירים אשר נבטו, עשב חיטה ושעורה.

ברפואה הסינית הצבע המאפיין את האביב, הכבד וכיס המרה הוא הצבע הירוק, ולכן המזונות אשר נאכל לשם ניקוי הם יותר מזונות ירוקים, כגון ירקות מוקפצים. פחות קטניות, פקעות ומזונות חורפיים כמו נזידים וחמין. מומלץ להמעיט במזון מלוח כמו בשרים, בשרים משומרים ונקניקים.

מאחר והכבד וכיס המרה משויכים לאיכות אנרגטית הנקראת אלמנט העץ, תהליך הניקוי יתמקד בניקוי הכבד והמרה. ברפואה הסינית אין התוויה לצום; יתרה מזאת, צום אינו מומלץ משום שהוא פוגע בתפקוד של מערכת העיכול כמערכת הפקת האנרגיה בגוף, דרך עיכול המזון. כדי לשמור על מערכת עיכול בריאה וטובה, חשוב לאכול ארוחות מסודרות וקבועות, ומזונות העוזרים בניקוי וטיהור, למרות שקיימות דעות שונות לגבי צום כזה או אחר.

כללי מפתח לניקוי הכבד
1. לשתות הרבה לאורך התקופה – מים / מים עם לימון (ללא סוכר) והרבה תה צמחים מעודדי ניקיון ועשירים באנטי-אוקסידנטים. רצוי מאוד לצרוך כעלים יבשים כחליטה ולא בשקיקים.
סוגי התה המומלצים:
-תה ירוק ותה יסמין (בחליטת עלים)
-תה נענע, לואיזה, מליסה, לימונית, שן הארי

2. לפתוח את הבוקר בחצי למון סחוט עם כפית שמן זית. (מעודד סילוק רעלים מהגוף, מניע את כל מערכת העיכול, מחזק מערכת חיסונית, עשיר בוויטמין C ובאנטי אוקסידנטים. אפשר גם להתחיל את הבוקר עם מיץ נבט חיטה

3. להכין את הארוחות מראש מקל על ההתמדה

4. רצוי מאוד להשתמש בירקות, פירות ודגנים – ממקור אורגנים (עם כבר מנקים…)

5. להימנע – מסוכרים לבנים, וממלח רב. מהפירות בננה, תפוזים ומלונים.

6. התמקדות בפירות וירקות עם דגש לירוק, הצבע הירוק עשיר בכלורופיל ועל פי הרפואה הסינית מיצג את עונת האביב ואת איבר הכבד.

7. יש לקח בחשבון שתחילת הניקוי גורמת לתחושת חוסר אנרגיה, חולשה, עייפות הגוף עובד קשה על הניקיון. לא להיבהל להתמסר לתהליך. מדובר סך הכל בשבע ימים מתוך 365…

8. המומלצים במיוחד בעלי יכולת ניקוי חזקה על הכבד: ארטישוק, שעועית מש (יש להשרותה יום לפני הבישול), תבלין כורכום, חליטת תה שן ארי

9. השילוב של קטניה (כשעועית מש) ודגן (כאורז מלא או אורז מלא עם עדשים מג'דרה משודרגת) השלוב שלהם יחדיו יוצר ערך תזונתי של חלבון מלא. תחליף לבשר, ולכן חשוב מאוד.

ניקוי הכבד:

מזון קל
אכילת מאכלים העוזרים בניקוי וטיהור כבד, למשל ירקות ירוקים, חיים או מוקפצים, תפוחים ירוקים, סלק, חסה, נבטים, מזון קל מבושל קלות וירוק. כאמור, מומלץ להמנע ממזונות מלוחים וכבדים כמו נזידים.

מש ואורז
ניקוי המבוסס על מש ואורז ונמשך 5-10 ימים. מומלץ להשתמש באורז בסמתי מלא, אשר עשיר יותר בויטמינים ומינרלים, המפזר ומנקה רעלים. רצוי שהמש והאורז יהיו אורגניים. בניגוד לדיאטה או צום, תהליך הניקוי שומר על מערכת העיכול מאחר ויש אספקה של מזון וארוחות קבועות. הניקוי לא מומלץ במצבי מחלה, בעת חסרים גדולים, תחושת חולשה ו/או בזמן המחזור החודשי (במידה וכן יש להפסיק את הניקוי מיד). השילוב של המש (קטניה) ואורז (דגן) נחשב חלבון מלא, ויחדיו הם מנקים את הכבד ומערכת העיכול.
רצוי לאכול 3 מנות/ ארוחות של מש ואורז, לשתות מים/ תה צמחים ללא המתקה, מיץ תפוחים מלא או סיידר צלול. ניתן להוסיף סלט חסה עם עלים ירוקים, רוקט, גרגיר נחלים, בצל ירוק, מעט מלח, פלפל לימון ושמן זית.

ניתן להוסיף בבוקר דייסת קוואקר עם מעט דבש, במקום ארוחה של מש ואורז מאחר וקשה לאכול מש ואורז בבוקר. ביומיים הראשונים יש רעב וצורך למתוק, יותר עייפות, עצירות, לעיתים יותר שתן (חלק מהניקוי), טעם רע וריח בפה, לעיתים השיער והעור לא נעימים. אולם, לאחר יומיים מרגישים נהדר – יש אנרגיה, הגוף נקי, הבטן רגועה ולא נפוחה או כואבת והגוף קל. חוש הטעם מתחדד, הפה נקי, מפתחים הקשבה גדולה יותר לגוף ולמערכת העיכול. לאחר 5 ימים מתחילים לחזור לאכילה רגילה בהדרגה. מתחילים להוסיף מזון קל לתפריט המש והאורז, כמו ירקות חיים, ירקות מבושלים, אבוקדו, מרקים כמו מרק ירקות, מרק סיני שהוא מעין חליטה של הירקות במים חמים. לאט לאט מוסיפים גם ירקות כתומים, מרק בטטה, ולאחר מכן עוף/דג ולבסוף לחם וגבינות.

תהליך החזרה לתפריט רגיל נעשה בהדרגה, תוך 3 ימים נוספים, כך שלאחר 10 ימים מתחילת הניקוי חוזרים לאכול את כול סוגי המזון. הרעיון לאחר ניקוי כזה הוא לא לחזור לאכול מיד את כל מה שאכלנו לפני כן, אלא להקשיב לגוף לזהות מה הוא צריך ומתאים לו לאכול כרגע; זו הדרך הנכונה לאכול, גם אחרי ניקוי וגם באופן כללי. במהלך התהליך יורדים במשקל, אבל יורדים יותר לאחר תהליך הניקוי, מכיוון שהגוף הוציא וניקה את המצבורים, הרעלים, ועודפי נוזלים ואנו אוכלים מה שאנו באמת צריכים, לא פחות ולא יותר. המטרה היא להגיע לאכילה ותזונה בריאה. הניקוי אינו מתאים לכל אחד; מומלץ לנסות יום אחד ולראות אם אנו מסוגלים להמשיך.

ניקוי כיס המרה:
ניקוי עדין
ניקוי זה משפיע יותר על כיס המרה, כאשר במשך כ-21 ימים יש להימנע ממזונות העשירים בשומנים, כגון חלב, בשר, ביצים, וכאלו העשירים בכולסטרול כמו בוטנים. ניתן לאכול אגוזים ושקדים בכמות מועטה. בנוסף, אפשר לאכול דגנים מלאים, ירקות ופירות אורגניים, קטניות אורגנים. יש לשים דגש על פירות וירקות כמו לפת, אצות, לימונים ואגסים. תבלון הדגנים והקטניות יהיה מעט מלח, פלפל או כורכום אשר מסייע בניקוי הכבד וכיס המרה. תה קמומיל מומלץ לשתיה ללא המתקה כמובן. לשם קבלה של שומנים טובים רצוי לאכול 2 כפות של זרעי פשתן טחון, טרי.

ניקוי אגרסיבי
ניקוי הכולל שמן זית ולימון. לפני השינה מחממים 2/3 כוס שמן זית לטמפרטורת הגוף, מערבבים עם 1/3 כוס מיץ לימון טרי. שמן הזית מתעכל בקלות ולא מותיר משקעים בגוף. יש לשתות לאט וללכת לישון, תוך שכיבה על צד ימין. נקרב את רגל ימין לגוף (שהרי כיס מרה נמצא בצד ימין). בבוקר אמורה להיות יציאה רכה מאוד/ שלשול – אם היציאה הייתה נורמלית, עושים זאת שוב. הניקוי הזה מסייע במקרים מסוימים גם להוצאת אבנים מכיס מרה, בתנאי שאין חסימה מלאה של דרכי המרה.

קיימים סוגים נוספים של ניקויים, כמו שתייה של מיץ עשב חיטה טרי, יחד עם תפריט רגיל למשך חודש ימים, אשר גורמים לגוף להתנקות ולצרוך מזון יותר בריא ואף צומות שונים כמו מיצי ירקות ונוזלים שונים. צום מיצים מומלץ על-פי הרפואה הסינית במצבי עודף, ולא במצבי חולשה. חשוב לשים לב שמערכת העיכול לא נחלשת ונפגעת כתוצאה מכך.
חשוב להדגיש, כי את הצומות והניקויים הללו עושים במצב בריאותי תקין, אנשים עם בעיות רפואיות כאלה ואחרות צריכים להתייעץ/ להיות בפיקוח רופא ותזונאי.
כמו כן, ניתן לחזק את התהליך בטיפולים ברפואה סינית.

רק בריאות!

Back to top button