טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

רפואה הודית – מה זה איורוודה

הרפואה האיורוודית מזמינה אתכם לברר איזה מין טיפוס אתם - נוטים לקרחות, סובלים מצרבות או סתם חרדתיים.

איורוודה היא שיטת ריפוי טבעית, הוליסטית ומדעית, שמקורה בהודו, והיא מהעתיקות על פני האדמה. ידע האיורוודה התקבל לפני אלפי שנה, בעמק ההימאליה שבהודו, על ידי הרישים "רואי התבונה", מתוך מדיטציות עמוקות. מאותו זמן ועד ימינו, הועבר הידע הנשגב זה מדור לדור, ממורה לתלמיד, כתורה שבעל פה, בצורת שירה ופולקלור. כיום ניתן ללמוד את אמנות הריפוי המסורתית של האיורוודה, דרך טקסטים קלאסיים שונים הכתובים בסנסקריט.

משמעות רפואת האיורוודה

משמעות המילה איורוודה בסנקסריט היא "מדע החיים": איור = חיים, וודה = מדע, ומשמעותה

תורת האיורוודה מלמדת מהו אורח חיים נכון ובריא, על חיזוק המערכת חיסונית, מניעה וריפוי מחלות, ועל אריכות חיים בשמחה ובבריאות מלאה. האיורוודה מתייחסת לאדם כאל מכלול גוף-נפש- תודעה, ולפיה המקרוקוסמוס (היקום) משקף את המיקרוקוסמוס (כל היצורים החיים) והם משפיעים ומקרינים אחד על השני באופנים שונים.

מחלה הינה תוצאה של חוסר איזון במכלול גוף-נפש-תודעה, ואילו בריאות הינה תוצאה של איזון והרמוניה בין כל אלה. בבסיס האיורוודה עומד הידע על האופן בו נוצרת דיסהרמוניה וכיצד יש להשיב את האיזון שהופר. בכדי לשמור על איזון ולפתור מצבי חולי יש להקפיד על תזונה נכונה, להשתמש בצמחי מרפא, עיסוי בשמנים ארומתיים ותירגול יוגה ומדיטציה.

האיורוודה מפרטת כיצד מחשבות ורגשות משפיעים באופן ישיר על הפיזיולוגיה של האדם,
וכיצד איכויות ורמות שונות של אנרגיה באברים הפנימיים בגוף, משפיעות ומשנות את מצב התודעה וחוויות הנפש.

טיפוסי גוף-נפש-תודעה
על פי האיורוודה היקום כולו והיצורים החיים בו מורכבים מחמישה יסודות: חלל, אויר, אש, מים ואדמה. חמשת האלמנטים האלה מתגלמים ביקום דרך purusha (נשמת היקום, אנרגיה זיכרית)
ו-וprakriti (החומר ביקום, אנרגיה ניקבית). חמשת היסודות מרכיבים וקיימים בכל דבר חומרי, חי ודומם, אורגני וא-אורגני על פני האדמה. הם מצויים בכל מקום, הן במימד הגס והן במימד המעודן
ומיוצגים בגוף דרך שלושה סוגי גוף-נפש-תודעה הנקראים:dosha vata, pitta, kapha:

vata: יסוד האנרגיה, התנועה, הפראנה – אנרגיית החיים המניעה את מערכת העצבים, אחראית על כל התנועתיות והתפקודים בגוף ובתודעה, (היסוד הקאטאבולי).

pitta: היסוד המטאבולי האחראי על עיכול המזון וכן על היכולת המנטלית לעכל, לספוג, לקלוט ולהטמיע את הרעיונות, המחשבות והתפישות, ולתרגם אותם לידע ואינטיליגנציה. כמו כן אחראי על חום הגוף.

kapha: היסוד האחראי על החיבור בין כל הדברים, על הגדילה, מבנה הגוף, חלוקת תאים,התפתחות רקמות, שרירים וכו'. כמו כן משפיע על רגשות האהבה, החמלה וכו',
(היסוד האנאבולי).

שלושת טיפוסי גוף-נפש-תודעה אלה, יוצרים את כל התפקודים האנטומיים, פיזיולוגיים, פתולוגיים ופסיכולוגיים באדם. האיורוודה מדגישה שכש-doshas נמצאות באיזון בגוף- האדם בריא ושמח בחלקו. ואילו חוסר איזון בdosha יוצר חוסר נוחות ומחלה בגוף-נפש-תודעה בדרכים שונות.

בכל אדם קיימים שלושת המרכיבים vata, pitta, kapha במבנה הפסיכו-פיזי הכללי, במינונים שונים:

vata – נותן לנו אנרגיה, כח חיות ומוטיבציה.

pitta – מעניקה לנו את חום הגוף, היכולת לקלוט, להתמיר (טרנספורמציה) חומר ואנרגיה בגוף ובתודעה.

kapha – מעניקה את מבנה הגוף- בשר, עצמות, כל נוזלי הגוף וכו' ואת הרגשות.

אי לכך, כל אדם הוא הרכב גנטי ייחודי של שלושת doshas. אנו מקבלים את הרכב זה מההורים בזמן ההתעברות ומעבירים לצאצאים שלנו הלאה.ה-dosha הדומיננטיות בזרע הגבר ובביצית האישה, קובעים את ההרכב הפסיכו-סומאטי הייחודי לכל אדם- הנקרא prakriti .ל-dosha הדומיננטית בכל אדם יש השפעה עצומה על מבנהו – מהיותו עובר, לאורך כל חייו עד מותו.
אם vata דומיננטית- האדם ייקרא "טיפוס vata", כנ"ל עם pitta וkapha .

איזה טיפוס אתם?

באיבחון שעושה האיורוודה, יש חשיבות עליונה ומכריעה לסוג הdosha של האדם הנושא מחלה כלשהיא, אף יותר מסוג המחלה עצמה. גישה זו לגבי טיפוסי גוף-נפש (dosha) היא המהות והיסוד של הריפוי האיורוודי. לכל טיפוס גוף יש אפיונים ספציפיים בהתאם ל- dosha הדומיננטית.

אפיונים של טיפוס vata:
* מבנה גוף צר ורזה, מפרקים, כתפיים ואגן צרים.
* הליכה מהירה, דיבור מהיר, כל הפעילויות הפיזיות והמנטאליות מהירות
* אי סדירות בהרגלי אכילה, בתחושת הרעב ובעיכול
* שינה קלה, נטייה לאינסומניה, הפרעות בשינה
* כח סיבולת נמוך, מתעייף במהירות
* מצבי רוח משתנים, תודעה פזורה ומחשבות רבות
* לומד מהר ושוכח מהר
* נטייה לעצירות וכאבים בגוף
* נטייה לדאגה וחרדה

אפיונים של טיפוס pitta:
* מבנה גוף בינוני
* רעב וצמא חזקים, עיכול טוב
* נטייה לצרבת, שלשול ובעיות עור שונות
* סובלים יותר ממזג אויר חם ומשמש חזקה, נטייה להאפרת שיער מוקדמת והקרחה
* אינטיליגנציה ותפישה חריפה והבנה מהירה
* נטייה לכעס, עצבנות, חוסר סבלנות וקנאה

אפיונים של טיפוס kapha:
* מבנה גוף רחב, נטייה להשמנה, קושי בהפחתת המשקל
* עיכול איטי, מטאבוליזם נמוך
* הליכה איטית, דיבור איטי, אופי שליו ורגוע
* עור חלק, קר ושמנוני
* סבלני, סלחני, מלא חמלה מטבעו
* נטייה להיקשרות ורכושנות.

סיבות לבעיות בריאותיות, אבחון וטיפול באיורוודה:

הסביות לחוסר איזון בעולם המודרני הינן רבות: תזונה לא מאוזנת, אורח חיים לחוץ, התנהגות, הרגלי חשיבה ומערכות יחסים – כל אלה משפיעים על מצב האיזון של ה dosha, ואם אינה מאוזנת היא יוצרת חוסר איזון ב agni (אש העיכול), יכולת העיכול של הגוף. כשעיכול המזון אינו סדיר ותקין מיוצרים בגוף רעלים הנקראים ama. ה ama הינה מזון שלא עוכל והפך למשקע החוסם את זרימת האנרגיה ברובד הפיזי והמנטאלי ויוצר דיסהרמוניה וחוסר נוחות בגוף ובנפש. זו אחת הסיבות העיקריות למחלות רבות ושונות. באיורוודה- עיכול תקין ומאוזן הוא המפתח לבריאות, כח חיות ואריכות ימים.

אבחון וטיפול באיורוודה:

באמצעות איבחון הדופק, סוג הdosha , מצב ואיכות האנרגיה של האברים והמערכות הפנימיים מאובחנת האישיות כולה: הבריאות הפיזית, המנטאלית והרוחנית במקביל.
אבחון הדופק הוא מהחשובים ביותר בריפוי האיורוודי.

האמצעים הראשונים בהם נוקטים בטיפול האיורוודי הם הסרת מקור המחלה על ידי שינוי הרגלי אכילה ואורחות חיים שגויים. בשלב שני איורוודה מציעה תכנית היטהרות לסילוק ה ama – הרעלים שהצטברו ברקמות העמוקות, הנקראת panchakarma.

ב.ס. ורמה הוא רופא איור-ודי ב"שרי איור-ודה ויוגה סנטר תל-אביב"
לפרטים נוספים לחצו כאן

הדגמה לעיסוי איורוודה

Back to top button