רפואה משלימהרפואה סינית

מהי רפואה סינית קלאסית

הרפואה הסינית הקלאסית תומכת בכך שכל אדם הוא אינדיבידואל בפני עצמו ומושפע מאנרגיות היקום בצורה אחרת.

רפואה סינית קלאסית צמחה מתוך התבוננות האנשים הפשוטים שחיו בסין הקדומה על סביבתם. מתוך התבוננות באדם ובטבע הבינו הסינים שהאדם, כמו כל דבר אחר בטבע, צריך לחיות בהרמוניה עם חוקי הטבע ועם השינויים התמידיים בעולם, כגון מחזור היום והלילה, מחזור חילופי העונות וכדומה. הסינים הקדומים הבינו שהאנרגיה ששולטת ביקום, שמחזיקה את השמש, הירח והכוכבים במקומם, אשר גורמת לעונות השנה להתחלף ומשפיעה על הארץ, בהכרח משפיעה גם על האדם. בתור הישות שעומדת בין הארץ לשמיים האדם סופג את האנרגיות שנמצאות בתחום זה ומושפע מהן באופן מתמיד.

מטרתו של הרופא הסיני, בסין המסורתית העתיקה, היה לשמר את מטופליו במצב מאוזן עם הטבע וללא מחלות. לכן, טבעה של הרפואה הסינית היא ברפואה מונעת. אומנם, האדם המודרני, אשר נמצא במרוץ החיים, בין עבודה, משפחה, לחצים ודאגות, אינו חיי בקצב הטבע. אדם זה כנראה יסבול מחוסר איזון גופני או נפשי שיפריע למהלך חייו ויגרום לפתולוגיות שונות בגופו. הרפואה הסינית, אשר מתבססת על הפילוסופיה הסינית, באה לתקן חוסר איזון זה. מטרתה "לחנך" מחדש את הגוף ולגרום לו לזרום ולפעול בדרך הנכונה ביותר לכל אדם. ככל שהמטפל מבין את האדם שנמצא מולו, ומאבחן בצורה מדויקת יותר את הפתולוגיה שאיתה מגיע המטופל, כך הטיפול יהיה יותר מעמיק ושיפור אצל המטופל יופיע מהר יותר. האבחון מתבצע על ידי תשאול המטופל, לקיחת דופק, אבחנת לשון ואבחנת גוף.

הרפואה הסינית הקלאסית תומכת בכך שכל אדם הוא אינדיבידואל בפני עצמו ומושפע מאנרגיות היקום בצורה אחרת. עקב כך, היא מטפלת באדם עצמו ולא בסימפטומים שונים שאיתם האדם מגיע לטיפול. זו היא רפואה הוליסטית. כלומר, מתייחסת לגוף ולנפש כאחד, ושואפת להוביל את האדם להרמוניה שלמה בתוכו ועם הטבע. אין סימפטומים ואין מחלות. ישנו חוסר איזון שצריך להחזירו למצבו הקודם. לכן, הטיפול בכל אדם הוא שונה בתכליתו. המחלות מתבטאות אצל כל אחד באופן שונה, כל אדם מגיב בצורה אחרת לטיפולי הרפואה הסינית, וכל אדם זקוק לזמן שונה בכדאי להירפא.

הצ'י, האנרגיה שזורמת באדם, נע בתעלות אנרגיה אשר נקראות מרידיאנים. המרידיאנים פרוסים על הגוף כולו ומשפיעים על כל מערכות הגוף ונפש כאחד. על גבי המרידיאנים ישנם אזורים מוגדרים אשר מאגדים כמות אנרגיה גדולה יותר ובעלי איכויות שונות. אלו הן נקודות הדיקור. נקודות אלו פועלות באופן תמידי, ושומרות על פעילויות החיים השונות. הרפואה הסינית מלמדת כיצד להשתמש בנקודות אלו ובמסלולי המרידיאנים בכדאי לנווט את אנרגיית הגוף בצורה המאוזנת ביותר לכל פרט.

על ידי הפעלת המרידיאנים ונקודות הדיקור באמצעות השימוש במחטים או טכניקות מגע (טווינא) ובנוסף טיפול בצמחי מרפא ושינוי תזונתי, אפשר לשנות את חוסר האיזון באדם, אשר גורם למחלות ולסימפטומים השונים.

למי מתאים הטיפול ומה אופיו?
כאמור, טיפול הינו הוליסטי המתמקד באינדיבידואל ובמערכת יחסיו עם הטבע, לכן הטיפול מתאים לכל הגילאים ולמגוון רחב ביותר של פתולוגיות. מכיוון שזו רפואה מונעת מראשיתה מומלץ לכל אדם להיכנס לשגרת טיפולים ולשמור על הרמונית זרימת האנרגיה בגופו.

אנשים אשר סובלים ממגוון פתולוגיות שונות ימצאו את הרפואה הסינית כאפקטיבית ואף ימשיכו את הטיפולים לאחר תום הופעת הסימפטומים כטיפול מונע.

תדירות הטיפולים תלויה במצב המטופל. לרוב ייקבע טיפול 1 לשבוע למשך תקופה ולאחר מכן התדירות תשתנה לפעם בשבועיים, בהמשך לפעם בחודש ובסופו של דבר לפעם בחצי שנה עד שנה בכדאי לשמור על מצבו המאוזן של המטופל. הטיפול הראשון הוא בדרך כלל ארוך יותר וכולל את האבחון של האדם ולאחר מכן בחירת טיפול בהתאם למצבו של המטופל. הטיפול יכול לכלול דיקור, טווינא או שילוב בניהם. לאחר מכן, לפי העיקרון הטיפולי, הטיפולים נעים בין 45 דקות לשעה והם כוללים טיפולי דיקור, טווינא, מתן צמחי מרפא וייעוץ בתזונה סינית.

בדרך כלל הטווח שבו אמורים לראות שינוי במצב המטופל הוא לאחר 5 טיפולים. אם אין שינוי, ואף הקטן ביותר,ררפואה סיני בדרך כלל המטפל משנה את גישתו לטיפול וממשיך בדרך שונה.

הרפואה הסינית קיימת יותר מ 3,000 שנים. התיעוד הראשון הוא בספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב. קיסר זה, הוא דמות ספק מיתולוגית ספק היסטורית, אשר שלט יותר מ- 120 שנה והיה בעל כוח ועוצמה רבים. הספר עוסק בשאלות ותשובות אשר מעניקות מידע רב על גורמי מחלות, המחלות עצמן ודרכי ריפוי ושמירה על הבריאות, בהתאמה עם גורמי הטבע והיקום.

3,000 שנים זהו פרק זמן ארוך ביותר שבו הסיניים בדקו ואימתו את שיטתם. שיטה שמוכחת כמצליחה ועוזרת למיליוני אנשים ברחבי הגלובוס.

פירוט שיטות הטיפול העיקריות:

דיקור / אקופונקטורה
הדיקור פועל על נקודות הדיקור אשר פרוסות בכל הגוף וממוקמות על רשת המרידיאנים. הנקודות עצמן פועלות ללא הפסקה, במשך כל החיים. מטרת דיקור הנקודות היא הפחתת או העצמת זרימת האנרגיה בנקודה רלוונטית בכדאי להשפיע על איכות תפקודה בגוף. זאת בכדאי לאזן את אנרגית הגוף.

טווינא
מטרת הטווינא היא לשפעל את המרידיאנים ואת נקודות הדיקור בכדאי להגיע לאיזון. השפעול מתבצע על ידי טכניקות מגע שונות ומהירות לאורך המרידיאנים ובאזורים שונים בגוף. טיפולי הטווינא מתבצעים על בגדים נוחים.

צמחי מרפא
השימוש בצמחי המרפא הוא לפי האנרגטיקה של הצמח הבודד ולפי הרעיון שיוצרים מספר צמחי מרפא בפורמולת צמחים אחת. זה מה שיוצר בפורמולות אלו את שלמות העיקרון הטיפולי.
על ידי התבוננות בת אלפי שנים, הסינים למדו להכיר את תכונות הצמח וזיהו את השפעותיו על המשתמשים בו.

התכונות האנרגטיות של צמח נקבעו על ידי הטבע שלו, כלומר מקום גידלו, אופיו, צורתו ועל ידי השימוש בחלקים שונים ממנו. כמו כן, טעמו של הצמח והטמפרטורה שיחסו לו הם פקטורים חשובים באפיונו הרפואי.

בניגוד לרפואה המערבית, הסינים לא התעניינו במרכיבים הכימיים של הצמחים אלא באנרגטיקה שלהם, שנוצרה מעצם קיומם הטבעי. הטיפול בצמחי המרפא יעיל ביותר ושימושי במרבית הטיפוליים הסיניים.

תזונה סינית
התזונה היא מה שבעצם בונה את גופנו. מה שנאכל יהווה את המקור לאבני הבניין שייצרו אותנו, את הדם שלנו, את הצ'י ואת משאבי החיים הפנימיים שלנו.
התזונה הסינית מתבססת על הפילוסופיה הסינית של היין והיאנג ושל חמשת האלמנטים. היא בנויה משילובים של מאכלים שונים, אשר מקוטלגים על ידי מאפיינים סינים שונים שהתפתחו עקב צפייתם של הסינים בטבע ובדרך גידול ואיסוף המזון.

התזונה היא אמצעי טיפולי חשוב ביותר מכיוון שהיא הגורם הראשוני למרבית חוסר האיזון אצל האדם המערבי.
התזונה הסינית מצד אחד היא חלק מהותי מאורך חיים הרמוני ומצד שני משמשת כתרופה חשובה בעת מחלה.

Back to top button