אורח חיים בריארפואה משלימה

חיזוק מערכת החיסון באופן טבעי – כבר הכנת את גופך לחורף?

כיצד ניתן לחזק את מערכת החיסון באופן טבעי על ידי תזונה וטיפולי רפואה משלימה

קור ימי החורף גורם להאטת פעילות מערכות הגוף, ובכללן מערכת החיסון. תופעה זו גורמת להתפרצות מחלות חורף כמו דלקת גרון, הצטננות ושפעת. המחלות הללו נגרמות בעיקר באמצעות נגיפים (ראה מונח "נגיף" בסוף המאמר) הפוגעים בדרכי הנשימה, ומתפשטים בנקל מאדם לאדם באמצעות פליטתם דרך האף והפה על ידי עיטוש, שיעול, צחוק ודיבור. מחלות החורף קלות יחסית וחולפות מאליהן תוך מספר ימים, אולם קיימת אפשרות לסיבוכים קשים כמו סינוסיטיס, דלקת ריאות, דלקת אוזניים וכדומה.

חיזוק מערכת החיסון, שמירה על חום הגוף והגנה מפני הידבקות בנגיפים מפחיתים את הסיכויים לחלות במחלות החורף. לשם- כך מומלץ לנקוט באמצעים הבאים:

1. שמירה מתמדת על חום הגוף נעשית בעיקר באמצעות הגנה על איברים מסוימים מפני חשיפה לקור:

  • אוזניים, עורף ושכמות: יש להגן עליהם באמצעות צעיף וכובע. חום האיברים הללו מוקרן לכול חלקי הגוף, מקנה נינוחות ומונע כאב עורף וכאבי ראש.
  • חימום כפות ידיים באמצעות כפפות ושטיפתן במים חמים.
  • כפות רגליים חמות ויבשות מקרינות חום לחלק הגוף התחתון ולאיברי הבטן. אם כפות הרגליים מזיעות מומלץ להסיר את הגרביים, לרחוץ אותן במים חמים ולייבשן היטב. יש לגרוב גרביים יבשות בלבד, ולהחליפן מדי יום. מומלץ לגרוב גרבי כותנה שאינן לוחצות על השוק. מומלץ לעסות את שריר התאומים (אחורי השוק) להמרצת הדם לכיוון כף הרגל. הליכה יחפה של כדקה על מרצפות הבית הקרות וגרוב גרביים מיד אח“כ גורמים להמרצת מחזור הדם בכפות הרגליים ומחממים אותן במהירות.
  • מקלחת חום/קור לסירוגין: שטיפת הגוף חצי דקה עם מים קרים, חצי דקה עם מים חמים לסירוגין, חמש פעמים (סיום במים חמים) ממריצה את מערכת הדם ומחזקת את המערכת החיסונית.
  • שימוש בסאונה פעמיים בשבוע לפחות מפחית את סיכויי ההצטננות ב-50% לפי מחקר שנערך בגרמניה. משערים ששאיפת האוויר החם בסאונה (80 מעלות) קוטלת את הנגיפים הרגישים לחום. מקלחת מים חמים או אמבטיה חמה תעשה אף היא את המלאכה.

תזונה ומזונות לחיזוק מערכת החיסון: תזונה מותאמת לימי החורף כוללת מזונות מחממים המבושלים על להבה נמוכה למשך זמן רב כמו גזר, בטטה, דגנים מלאים, קטניות וכרוב, תבלינים מחממים ונוגדי דלקת כמו ג'ינג'ר, פלפל, מנטה, כוסברה, פטרוזיליה, קימל, קינמון בצל ושום. מרק העוף (מכיל עוף, ירקות ועשבי תיבול) מומלץ לאור מחקרים שהראו כי בעצמות העוף יש מרכיבים נוגדי דלקת שמחזקים את מערכת החיסון, ואלה מופרשים לנוזל המרק. ירקות כתומים במרק תורמים לשיקום ריריות המעי, דרכי הנשימה והסינוסים. אדי המרק מסייעים לפתיחת דרכי הנשימה. מומלץ להרבות בפירות ובירקות עשירים בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים. מחקר הראה כי אכילת גביע יוגורט ביום מחזקת את מערכת החיסון ומפחיתה ב-25% את הסיכוי להצטנן.

שתייה: הקור בימי החורף אמנם מפחית את תחושת הצמא, אולם לגוף דרושה כמות נוזלים שאינה פחותה מימי הקיץ. שתייה נכונה מעודדת סילוק ליחה ו"שוטפת" את מערכות הגוף. שתייה חמה מונעת סדקים ויובש בריריות האף, ובכך נמנעת התרבות הנגיפים במערכת הנשימה. לחיזוק מערכת החיסון יש לשתות תה ירוק ומיץ הדר טרי העשיר בוויטמין C (ויטמין C רגיש לאור ולחום. כך, יש לשתות את המיץ אחרי סחיטת הפרי, או לאכול את הפרי בשלמותו).

היגיינה אישית: נגיפים מתפשטים בנקל גם ע"י מגע עם העור. די לגעת במשטח נגוע בנגיפים (לחיצת יד, מקלדת, ידית דלת) ואח"כ לאכול או לגרד את האף… כך, יש להקפיד על נטילת ידיים עם סבון ובמים חמים. יש להתעטש/להשתעל לתוך נייר טישו חד-פעמי ולהיפטר ממנו מיד. מומלץ להימנע ממגע בפנים של אחרים כדי למנוע את חדירת הנגיפים דרך האף, הפה והעיניים.

הפחתת מתחים: מתח נפשי גורם לעלייה בסיכויים לחלות במחלה נגיפית, בעיקר כתוצאה מהיחלשות מערכת החיסון. כך, מומלץ לאמץ טכניקות להפחתת המתח ולשיפור תפקוד מערכת החיסון, כמו נשימה נכונה, מדיטציה, מנוחה מספקת, טיפולי רפואה טבעית (עיסוי, רפלקסולוגיה, שיאצו וכדו'), ולהתמיד בפעילות גופנית. בנוסף, יש לציין כי הרפואה הטבעית והפעילות הגופנית שומרים על גמישות עמוד השדרה, המפרקים והשרירים, ועל זרימת דם תקינה, הנחוצים לחיזוק מערכת החיסון ולשמירה על חום הגוף.

סביבה: הנטייה להגנה מפני הקור באמצעות שהייה בחדר סגור בנוסף להפעלת חימום, תורמת להתרבות החיידקים והנגיפים בחלל האוויר. כך, יש לגרום לתחלופת אוויר מתמדת באמצעות השארת חלון פתוח חלקית. חימום החדר מייבש את עור הגוף ואת ריריות האף והפה כך שהוא נעשה פגיע יותר למחלות. כך, יש לשמור על לחות מתאימה בחלל החדר. ניתן לעשות זאת באמצעות מבער מיוחד לחימום מים. מומלץ להוסיף למים שמנים ארומאתיים קוטלי נגיפים המסייעים גם לפתוח את דרכי הנשימה והמקנים לחדר ריח נעים ומרגיע.

חיסונים: חיסון נגד שפעת מומלץ למבוגרים מעל גיל 55, ולחולים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים בעקבות השפעת כמו חולי ריאה, לב וסוכרת.
לבריאות!
קרדיט: דרור עמרם.
לרשימת מטפלים ברפואה משלימה, לחצו על הקישור

Back to top button