אוכל בריארפואה משלימה

כוסמת, דגן בריא – ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים

זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תוסיפו כוסמת לתפריט היומי שלכם. מדהים!

מעט על הכוסמת:

את הכוסמת נוטים לסווג עם משפחת הדגנים למרות שהיא אינה דגן, מוצאה ממשפחת הארכוביתיים, היא אינה מכילה גלוטן ומצויינת עבור חולי צליאק הרגישים לגלוטן החיטה.

הכוסמת מכילה סיבים תזונתיים, חלבונים ומינרלים חיוניים כמו ברזל, מגנזיום, זרחן אשלגן ואבץ. מינרלים המעורבים בתהליכים ביוכימיים שונים בגופינו ואחראים על תפקוד תקין של המערכת החיסונית.

כמו כן הכוסמת מכילה חומצות אמינו חשובות ועוד ויטמינים החשובים לבריאותינו. בכוסמת נמצאים חומרים אנטי אוקסידנטים לדוג' חומר בשם רוטין המונע דלקות, מגן על כלי הדם ועל התאים ובכך מונע התפתחות מחלת הסרטן.

היום דווקא בעידן המודרני חזרה הכוסמת בגדול על שולחנם של שוחרי הבריאות בשל ערכיה התזונתיים הגבוהים.

הכוסמת – ויטמינים, מינרלים וערכים תזונתיים

לעומת עושרה הרב מבחינת ערך תזונתי, ערכה הקלורי נמוך, רק 120 קלוריות ל-100 גרם כוסמת מבושלת, מה שהופך אותה למזון דל קלוריות המתאים מאוד לדיאטת הרזיה. הכוסמת היא פחמימה מורכבת התורמת לתחושת שובע לאורך זמן.
בנוסף להיותה פחמימה מורכבת, הכוסמת המבושלת סופחת נוזלים כמעט פי שלוש מנפחה מה שתורם לתחושת שובע עם מעט קלוריות, כפי שאמרתי לשובע ולרזון.

תופעת ההשמנה נגרמת עקב אכילה של פחמימות פשוטות ההופכות במהירות לסוכר בגופינו. פירוק מהיר של הסוכר גורם לתגובה מהירה של הפרשת אינסולין לדם, הסוכר מציף את הדם וגורם למערכת האינסולין להוריד את רמת הסוכר בדם ולהפוך את עודפי הסוכר לשומן.
השומן נכנס לתאי השומן וגורם למראה הירכיים הטפוחות שאנו נלחמות לצמצם, לבטן הצמיגית שאנו מנסים ליישר, בקיצור לעודף משקל שמצטבר אמנם לא בן רגע, אבל בתהליך מצטבר…

אם כן זוהי סיבה מספיק חשובה לשוחרי הרזון, לצרוך פחמימות מורכבות כדוגמת הכוסמת. הכוסמת היא פחמימה מורכבת והאינדקס הגליקמי שלה נמוך כך שלאחר אכילת כוסמת הגוף לא יאגור שומן ונצליח לרזות, כיון שכך הכוסמת טובה גם עבור חולי סכרת, המעוניינים לאזן את הערכים שלהם באמצעות מוצרי מזון בעלי אינדקס גליקמי נמוך.

כוסמת – מתכונים

האינדקס הגליקמי משווה בין סוגי מזונות שונים העשירים בפחמימות, וקובע במי מהם הפחמימות נספגות במהירות לדם, ומי לאט, הפחמימות שנספגות לאט אינם גורמות לעליה חדה ברמות הסוכר והן המומלצות ביותר בעיקר לסכרתיים.

את הכוסמת אפשר להכין כמו קוסקוס, אורז פתיתים או פסטה, להוסיף בצל מטוגן במעט שמן, להכין רוטב עסיסי עשיר בירקות או קציצות בשר, סלט ירקות ויש לך ארוחה מושלמת טעימה מזינה והעיקר בעלת אינדקס גליקמי נמוך, ודל קלוריות.

ניתן להכין ממנה חמין לשבת בתוך שקית קוקי, קציצות אפויות ועוד… נסו להיות יצירתיים זה שווה את ההשקעה.

בכוסמת משתמשים בנוסף למילוי כריות חימום במיקרו. לעצלנים שבניכם או כאלה שאינם אוהבים לתפור, לא בגלל עצלנות חלילה, אפשר למלא גרב כותנה בכוסמת ולשלב פרחי לבנדר ומלח גס לקשור את הפתח או לתפור (לא להבהל רק את הפתח) לחמם במיקרו 2 דקות, אם זה לא מספיק להוסיף עוד דקה.

בקיץ יש לשמור את הכרית במקפיא על מנת שלא תתליע, ובחורף שימוש חוזר.
בכריות הכוסמת נשתמש בעיקר בחורף ובעונה הקרה, אך את הכוסמת המקסימה נאמץ בכל ימות השנה.

Back to top button