צמחי מרפארפואה משלימה

אמאלאקי – התרופה העוצמתית של הטבע

פרי האמאלאקי נחשב לתרופה הצמחית הטובה ביותר להתחדשות ולהשבת נעורים לפי האיורוודה. ניתן להשתמש בו לבד או בשילוב עם עשבים רבים אחרים.

שם עברי: אמלה – אמאלאקי
שם עממי: דומדמנית הודית
השם הלטיני: Emblica officinalis
השם בסנסקריט: אמאלאקי

פרי האמאלאקי נחשב לתרופה הצמחית הטובה ביותר להתחדשות ולהשבת נעורים לפי האיורוודה. ניתן להשתמש בו לבד או בשילוב עם עשבים רבים אחרים. אמאלאקי, שהוא הבסיס למרקחת האיורוודית הידועה ביותר – צ'יוונפראש, נחשב לבעל יכולות להפוך את תהליך ההזדקנות. מבחינת הטעם זהו אחד מדברי המאכל המורכבים ביותר ויש בו חמשה מששת הטעמים הבסיסיים (למעט מלוח). הפרי, הגדל ביערות הודו, זוכה להערכה בנפאל, בטיבט וברחבי המזרח התיכון.

אמאלאקי הוא אחד מהמקורות הטבעיים העשירים ביותר בוויטמינים נוגדי חמצון, במיץ שלו יש כמעט פי 20 ויטמין C מאשר במיץ תפוזים. יש לו מגוון שימושים מסורתיים ובהם טיפול במחלות עור, ריאות, סכרת וקלקול קיבה. הוא אחד משלושת המרכיבים בטריפאלה, משקה העיכול האיורוודי החשוב ביותר.

מידע בוטני ופיטוכימי:

פרי האמאלאקי מושג מעץ Emblica officinalis הגדל באקלים טרופי וסוב-טרופי. הפרי הוא בגודל של כ-2 ס"מ ובעל מראה מקוטע, צבעו צהוב-חום כשהוא טרי ושחור כשהוא מיובש. יש כמעט גרם של ויטמין C בחצי כוס של מיץ אמאלאקי. כמויות קטנות של סידן, אשלגן, ברזל ו-ויטמין B נמצאות אף הן בפרי האמאלאקי. בפרי יש טאנינים רבים ושונים וכן פקטין.

מדע ואמאלאקי
התפקיד המסורתי של אמאלאקי כתרופה צמחית להשבת נעורים נחקר בשני תחומי בריאות עיקריים: סרטן ומחלות לב. מחקרים בבעלי חיים הציעו כי האמאלאקי מאט גדילה של תאים סרטניים. במחקר שנערך בהודו, לעכברים שקיבלו כימיקל הגורם לסרט יחד עם אמאלאקי היו באופן משמעותי פחות שינויים גנטיים מזיקים מאשר לעכברים שקיבלו את הקרצינוגן לבדו. אמאלאקי גם הראה הפחתה במוטציות גנטיות בבקטריות שנחשפו לחומרים שזוהו כגורמים לסרטן.

ריבה הכוללת אמאלאקי שנקראת MAK-4 נחקרה בכמה מודלים של בעלי חיי. במחקר אחד נמצא שהיא מדכאת שינויים סרטניים שנגרמו בהשפעת כימיקל רעיל. במחקר אחר נמצא כי היא מפחיתה הן את המספר והן את הגודל של פצעים סרטניים. הרלוונטיות של דיווחים אלה לסרטן בבני אדם טרם הובהרה אך הממצאים הראשוניים מעודדים.

התחום העיקרי הנוסף של עניין מדעי באמאלאקי הוא תפקידו בהורדת רמות סרום כולסטרול. מספר מחקרים בארנבות הראו כי האמאלאקי יעיל בהפחתת ערכי כולסטרול בדם ומשקעי שומן לכלי דם. במחקר בארנבות אמאלאקי הפחית רמות סרום כולסטרול ביותר מ-80%.

השפעה זו של הורדת כולסטרול ישימה גם בבני אדם. גברים שקיבלו תוספת של אמאלאקי לתזונה למשך חודש הראו ירידה של רמות סרום כולסטרול, בלי קשר לשאלה האם הכולסטרול שלהם היה גבוה לפני שהחלו ליטול אמאלאקי. מחקרים אחרים הראו כי תוספים מבוססי אמאלאקי יכולים להפחית את ההתחמצנות המזיקה של כולסטרול אצל גברים. הוא גם יכול להוריד את הדביקות של טסיות דם וכך להפחית את הסיכוי לקרישת דם בלתי רצויה.

ישנן השפעות תרפויטיות אפשריות של אמאלאקי שזכו לתשומת לב מדעית ראשונית. אמאלאקי שימש באופן מסורתי לטיפול בצרבת ומחקר אחד סיפק תמיכה מסוימת לשימוש זה. כמו כן הוא נודע כטיפול לבעיות בכבד ובלבלב ובמחקר אחד בבעלי חיים, אמאלאקי הצליח להפחית את היקף הנזק לרקמות הנגרם בידי דלקת הלבלב. למרות שאמאלאקי הומלץ באופן קלאסי לטיפול בסוכרת, אין עדיין מחקר מדעי להערכה של שימוש זה. מחקרים הראו שלאמאלאקי יש פעילות אנטיביוטית נגד מגוון רחב של חיידקים, הסבר אפשרי לתפקידו המסורתי בטיפול בזיהומי ריאה.

שימושים מעשיים באמאלאקי
אמאלאקי הוא הבסיס למרחקת השבת הנעורים האיורוודית הראשונה במעלה הידועה כצ'יוונפראש, הנקראת על שם הרופא שפיתח את הנוסחה לפני אלפי שנים. אנו ממליצים על תערובת זו של אמאלאקי יחד עם עשבים מחזקים רבים אחרים לאנשים המתאוששים ממחלה וכן לאלו הרוצים השבת נעורים.

כפית פעמיים ביום היא המינון הרגיל, לנטילה לבד או בכוס מיץ או חלב חם.

אמאלאקי זמין גם בטריפאלה, פורמולה איורוודית שיכולה לסייע לאנשים עם עצירות כרונית וכן לבעלי מעי רגיז. התערובת הכוללת אספרגוס הודי, שומר וכורכום יכולה להיות יעילה בהורדת חומציות יתר.
כסוכן כולסטרול אמאלאקי משתלב היטב עם גוגולו. שילוב זה יכול להועיל לסוכרת, כאבי פרקים ומחלות בכבד.

שימוש
כמרכיב בטריפאלה, אמאלאקי הוא לרוב שליש מטבליה ממוצעת של חצי גרם. המינון המקובל לשיפור פעולת המעי הוא 2-1 גרם ביום במנות נפרדות. טיפול לכולסטרול גבוה מתחיל במינון של גרם פעמיים ביום. בצורה של מרקחת, כפית בבוקר ובערב תספק מינון טוב של נוגד החמצון הצמחי הזה.
איורוודה ואמאלאקי
למרות הטעם המתוק השולט באמאלאקי, טבעו המורכב הופך אותו למתאים לכל שלוש הדושות. בגלל שהוא רסאיאנה עשיר, כשאפשרי מומלץ לעבור טיהור רעלים לפני נטילת אמאלאקי. הוא נחשב באופן מסורתי למחדש עבור חוסר איזון של פיטה, מחזק את הכבד, הקיבה, הלב והדם.

עוד על משקה אמאלאקי:

יצירת קשר
הזמנה להרצאה על משקה פרי האמאלאקי. חינם

אמצעי זהירות
בגלל התכונות המשלשלות שלו יש להשתמש בו בזהירות אצל אנשים בעלי נטייה למעיים רפויים.
במרקחות אמאלאקי רבות יש ריכוז גבוה של סוכר וחמאה מזוקקת (גהי). לכן יש להיזהר בשימוש בצ'יוונפראש אצל אנשים בעלי סוכרת וכולסטרול גבוה.

ללא סוכר וגהי, כפי שנעשה בפורמולה הייחודית של משקה זריי האמאלאקי נחשב כמסייע למצבים הבאים:
כאבי פרקים
השבת נעורים
בריאות הגבר
חיזוק מערכת החיסון
מערכת העיכול
נשימה/מחזור הדם

חלקי צמח האמאלאקי בשימוש רפואי
כל הפרי, העלווה, הפרחים, קליפת הגזע והשורש
מרכיבים פעילים בצמח האמאלאקי, תרכובות פנוליות:

פנולים פשוטים: gallic acid, ellagic acid

טאנינים:
ellagitannins( pedunculagin, corilagin, geraniin furosin, chebulagic acid, phyllanemblinin C) gallotannins (amlaic acid, chebulinic acid, chebulic acid), punigluconin, emblicanin A&B

תרכובות פלבונואידיות: astragalin quercetin, kaempferol, rutin, אנטוציאנידינים ואנטוציאנינים: proanthocyanidins, leucodelphinidin

תרכובות איזופרנואידיות:
– דיטרפנים: gibberellins
– טריטרפנים: lupeol
– סטרולים: ביתא-סיטוסטרול
– קרוטנואידים: ביתא-קרוטן

אלקלואידים: phyllanthine, phyllantidine, zeatin גומי

תרכובות פוליסכרידיות: סיבים, פקטין, צלולוז

חומצות אורגניות: linolenic acid(65%), linoleic acid ,oleic acid, palmitic acid, myristic acid, stearic acid,

חומצות אמינו: 17 ח. אמינו (מהן: ח. אספרטית, פרולין, ח. גלוטמית, אלנין וליזין- בריכוז גבוה יחסית לשאר)

אנזימים: סופראוקסיד- דיסמוטאז SOD

ויטמינים: ascorbic acid (3.25% w/w), thiamin, riboflavin, niacin

מינרלים: סידן, אשלגן, מגנזיום, זרחן, גופרית, נתרן, כלור, ברזל, סלניום, אבץ, צורן, נחושת, כרום, מנגן, בורון

הצמח מכיל שמן נדיף הכולל מגוון תרכובות פיטוכימיות.

פעילות רפואית של האמאלאקי
אנטי-בקטריאלי, אנטי-ויראלי, אנטי-סרטני, אנטי-פטרייתי, מוריד חום, מוריד רמות סוכר בדם, מוריד רמות שומנים\כולסטרול בדם, מחזק, מעורר יצר מיני, מעכב תהליכי הזדקנות, מפיג גזים, מצמת, משכך כאבים, משקם\מגן כבד, משתן מטבולי, נוגד אנמיה, נוגד דלקת, נוגד חמצון.

התוויות עיקריות: גיל מבוגר (תמיכה), יתר כולסטרול, יתר שומנים בדם, ליקויים בתפקודי הכבד, סוכרת.
משניות: אוסטיאופרוזיס, אנמיה, דלקת עיניים, דלקת הכבד (אקוטי), זיהומים ודלקות במערכת הנשימה התחתונה, חום גבוה, יצר מיני ירוד, כיבים בחלל הפה (אפטות), כיב פפטי (אולקוס), כאבי ראש (אקוטי), מחלות מעיים דלקתיות (IBD), נשירת שיער, סרטן (תמיכה ומניעה), קשיי עיכול (דיספפסיה), קשיי עיכול עם גזים, שיבה מוקדמת, שלשול (אקוטי).

רגישות, תופעות לוואי, תגובות ביניים, התוויות נגד ורעילות
לא ידועות תופעות לוואי כלשהן בעקבות שימוש בצמח. במחקרים שנערכו בבעלי חיים לא נמצאו עדויות לתופעות לוואי כלשהן; אין מידע על תגובות ביניים (אינטראקציות) אפשריות עם תרופות קונבנציונליות; לא דווח על תופעות רעילות כלשהן בעקבות שימוש בצמח, לאורך אלפי שנים. במחקרים מעבדתיים שנערכו בחולדות הצמח נמצא בלתי רעיל, ללא ממצאים חריגים בכבד ובכליות, ללא שינויים כרומוזומליים וללא מוטגניות.

הריון והנקה: אין מידע על בעייתיות בשימוש בצמח במהלך תקופות אלו.

איכויות – חמוץ, מצמת, מתקתק, מריר, פיקנטי, יבש וצונן.

השפעה רפואית
– מעצים את צ'י הטחול.
– חוסר צ'י הטחול: הפרעות עיכול, חוסר תיאבון, שלשולים, סוכרת.
– מזין את יין ודם הכבד.
– חוסר יין של הכבד: נוגד פגיעה רעלנית בכבד, משקם את תאי הכבד.
– חוסר דם: אנמיה.
– מחזק את הכבד והכליות ומזין את הדם והתמצית:
– לטיפול בתסמונות של חוסר יין ודם עם סימפטומים של סחרחורות, הפרעות ראייה, שיבה בטרם עת, חולשה וכאב בגב התחתון והברכיים, הפרעות שינה.
– מסלק חום, לחות ורעילות.
– לחות חמה במעיים: שלשול, מחלות דלקתיות של המעיים.
– חום בקיבה: כיב פפטי (אולקוס).
– חום ורעילות: זיהומים חיידקיים, נגיפיים ופטריתיים.
– מחלות ממאירות.

אופני שימוש ומינונים
טינקטורה: 1:3, 45% אלכוהול, 8-4 מ"ל TID
תמצית יבשה: תקנית (40% פוליפנולים), 200-100 מ"ג TID
מרתח: 4-2 גרם TID כחלק מפורמולה: 30-25%

Back to top button