אוכל בריארפואה משלימה

פלפל שחור – ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים

זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תוסיפו פלפל שחור לתפריט היומי שלכם. מדהים!

מעט על פלפל שחור:

מוצא שיח הפלפל השחור מאזור קרלה השוכן לחופה המערבי של הודו. השם פלפל או pepper באנגלית מוצאו מ pippali בסנסקריט ומשמעו "גרגר". כפי הנראה השימוש בתבלין הפלפל הוא העתיק בעולם. ישנם עדויות לשימוש בפלפל ברפואה האיורוודית עוד באלף השביעי לפנה"ס לצורך פתרון בעיות עיכול. בשנת 327 לפנה"ס היוונים התוודעו לראשונה אל הפלפל בעקבות כיבוש עמק האינדוס בידי צבאות אלכסנדר מוקדון. מאז פרח המסחר בין הודו לאירופה בפלפל השחור שנחשב כיקר מזהב. הצמח הוזכר בכתביהם של תאופרטוס (מאה 4 לפנה"ס) פליני ודיוסקורידס (מאה 1 לספ"נ). בעידן בו היה קושי רב לשמור על טריות המזון, בעיקר הבשר, הפלפל השחור נחשב כתבלין חיוני לשימור ולטיבול. בגלל ערכו הרב השתמשו בגרגרים כמטבע עובר לסוחר וכאמצעי לתשלום מיסים. מסופר על הקיסר הרומאי טיבריוס שהפלפל לא מש משולחנו. כפי הנראה יהודים רבים היו מעורבים במסחר של הפלפל בתקופה ההלניסטית.

אצלנו הפלפל מופיעה לראשונה בספרות התלמודית: "ראשונים שלא היה להם פלפלין, שוחקין אותו ומטבלין בו" (בבלי עירובין כ"ח). בתקופה העתיקה הנשים נהגו לגרגר אותו בפיהם כדי להמנע מריחות פה לא נעימים: " יוצאת אישה […] בפלפל ובגרגר מלח ובכל דבר שתיתן לתוך פיה" (שבת ו' ה').

בשנת 488 לספ"נ כאשר צבא ההונים בהנהגתו של אטילה איים על רומא, הוא קיבל כמות פנטסטית של 3000 פאונד פלפל שחור ומטבעות זהב בתמורה לאי החרבתה. לאורך כל ימי הביניים הפלפל נחשב ליקר מפז ועלה על שולחנם של מלכים ובני אצולה בלבד. רק כ 2000 שנה מאוחר יותר, בשנת 1488 הספן הפורטוגזי ברתלומאו דיאס הקיף לראשונה את כף התקווה הטובה במטרה למצוא נתיב ימי להודו שיקצר ויוזיל את דרכי המסחר היבשתיות בפלפל. ארבע שנים מאוחר יותר קולומבוס נחת בעולם החדש (האי האיטי) אותו החשיב בטעות להודו, במטרה להגיע לממלכת התבלינים הקסומה. הפורטוגזים היו הראשונים שהחלו לשתול מטעי פלפל ברחבי הקולוניות הטרופיות ואחריהם הספרדים וכך ירד מחירו ונהיה זמין במטבחיהם של כל בני אירופה.

פלפל שחור – חומרים פעילים וערכים תזונתיים:

החומרים הפעילים הם פפרין, מורפיאה, שמן ווליטאלי, וקוויסין. לפלפל יכולת מכייחת, נוגד גזים, אנטי דלקתי, נוגד טפילי מעיים, אסטרינגנט ומיטיב עם העיכול.

פלפל שחור – יתרונות בריאותיים:

  • תרופת פלפל ביתית: להמיס על אש נמוכה 2 כפות חמאה ותוך בחישה להוסיף כף קמח, רבע כוס יין אדום יבש, כפית פלפל שחור גרוס וכף שמנת ולטגן מעט. אוכלים 11- ½ כפית ביום מהעיסה. התרופה טובה להגברת התיאבון, בעיות עיכול, הצטננות, כאבים בבית החזה ובעיות נשימה.
  • כאבי שינים: להוסיף 1/8 כפית פלפל שחור לחצי כוס מים להרתיח על אש נמוכה במשך 7 דקות, לקרר כאשר הכוס מכוסה. לטבול צמר גפן במשרה ולהניח באזור הכואב, או לגרגר את המשרה בפה עם מעט מלח.
  • דלקות גרון ושקדים: כנ"ל.
  • קשיי עיכול: לטבל את המזון בפלפל שחור. הפלפל מאזן את סביבת התריסריון (ph 7) ומייעל את פעולת אנזימי העיכול.
  • גזים : כנ"ל.
  • תולעים: כנ"ל. לפלפל פעילות אנטי טפילית.
  • שילשול : כנ"ל. הפלפל מכווץ את הריריות של המעי.
  • חרקים: הפלפל מבריח חרקים. לפזר פלפל בבית באזורים הנגועים בחרקים.
  • שיעול : לערבב רבע כפית פלפל בכף שמן זית לחממם מעט ולמרוח על בית החזה ובין השכמות למשך מספר שעות.
  • סינוסים: כנ"ל. למרוח על האזורים הכואבים.
  • טחורים : כנ"ל. הפלפל מכווץ את כלי הדם.
  • כאבי פרקים: כנ"ל. לפלפל פעילות אנטי דלקתית ונוגדת כאב.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר

Back to top button