טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

איך עושים טאי צ'י / טאי צ'י למתחילים

הטאי צ'י היא תורה סינית, בבסיסה תורת לחימה בת 3000-4000 שנה ורבות האגדות על תחילתה.

במאמר זה נלמד מה זה טאי צ'י ונדגים תרגילי טאי צ'י למתחילים.

מה זה טאי צ'י?

הטאי צ'י היא תורה סינית, בבסיסה תורת לחימה בת 3000-4000 שנה ורבות האגדות על תחילתה. אך לאמנות שאליה אנו מתייחסים היום אחראי נזיר בשם צאנג סאן פנג – Chang San Feng שחי בין השנים 1368-1279.

עליו מסופר שיום אחד שישב במדיטציה שמע רעש כשהסתכל ראה קרב בין עגור לנחש. כשהתקיף העגור היה הנחש מתרכך ומנטרל ברכות ונסוג, כשהתקיף הנחש היה העגור מרים את רגלו או כנפו. הקרב נמשך ונמשך עד שעייפו הצדדים וכל אחד פנה לדרכו, לא היה מנצח ולא היה מנוצח. פנג שהסתכל מוקסם הבין שעקרונות של נסיגה קלות רכות והרפיה מוחלטת אפקטיביים יותר מאשר היתקלות כוח בכוח.

הוא הקים את ביה"ס הראשון לטאי צ'י ומדיטציה בהר וו דאנג –Wudang Mountain, שבו לימד לנוע באיטיות ובצורה טבעית וע"י כך להגיע לאחדות מוחלטת, קואורדינציה והרמוניה של כל חלקי הגוף כולל המוח. עקרונות אלו מונחים בבסיס הפילוסופיה הרווחת במזרח הרחוק- פילוסופית הטאו, "דאו" (כפי שזה מבוטא ע'י הסינים) פירושו " דרך"- דרך הטבע, זה העולם הסובב אותנו בו האדם הוא חלק בלתי נפרד ובנוי מאותם אלמנטים מהם בנוי הטבע- העולם.

כידוע, בטבע פועלים כוחות המנוגדים זה לזה- היין והיאנג היוצרים הרמוניה ומשלימים זה את זה. כוחות אלו נעים במעגלים וחייבים לשמור על שיווי משקל ואיזון כדי להשיג שלוה ויכולת קיום. כל הפרה בשיווי המשקל פוגעת במערכת כולה.

בטבע זה מתבטא באסון טבע ובאדם במחלה ואף במוות. הטאי צ'י הוא בעצם תרגול של הטאו. הוא משמש ככלי להשגת שיווי משקל והרמוניה ושניהם חלק מהשקפת עולם הוליסטית שלמה שאינה מפרידה בין הגוף, המוח והנפש.


» כל הקורסים ללימוד ותרגול טאי צ'י במתחם הלימודים של אלטרנטיבלי
» מחפשים מדריך לתרגול טאי צ'י? הכנסו לאינדקס המטפלים של אלטרנטיבלי


 

עקרונות היסוד של הטאי צ'י צ'ואן בשמו המלא
1. הרפיה.
2. המלא והריק- יין ויאנג.
3. איטיות באימון ותנועה חלקה ושווה.
4. שיווי משקל.
5. השתרשות באדמה- פיתוח בסיס יציבה חזק ומושרש.
6. קואורדינציה וריכוז.
7. אנרגיה ונשימה.

טאי צ'י למתחילים

התפתחות הטאי צ'י

במשך מאות השנים התפתח הטאי צ'י בקרב משפחות והיה סגור בפני זרים. החדירה הייתה קשה וניתנה רק ליחידי סגולה. הסגנונות העיקריים שהתפתחו הם צ'אן יאנג ווו Chen Yang Wu.

אחד התפתח מהשני צ'אן מהמאה ה-16-17, יאנג מהמאה ה- 18 וו מהמאה ה-19. יש עוד סגנונות כמו ה- Simplified tai chi שהתפתח בסין בשנות ה-50.
הסגנונות הם תוצאה של תפיסה רחבה של הטאי צ'י כאמנות השינוי, וכן יישומים לחימתים שעומדים מאחורי התנועות. לכל סגנון יש סט קבוע של תנועות הנעות ברצף- פורם.

בפורם המלא 108 תנועות במקוצר בסין 24 תנועות ובסגנון היאנג של מאסטר צ'אנג מאן צ'ינג `Cheng Man Ching- המאסטר שהביא את הטאי צ'י למערב ב- 1950- 36 תנועות.
השינויים נעשים רק ע"י המאסטרים הגדולים. אין זה חשוב באיזה סגנון עובדים כל זמן שעקרונות הטאי צ'י נשמרים בקפדנות. הסגנון אותו אני מייצגת סגנון וו Wu, שפותח במאה ה- 19 נפוץ היום בדרום מזרח אסיה, הונג קונג, סין ארה"ב, טורונטו, קנדה, אנגליה וישראל.

בתחילת המאה ה-20 נפתח הטאי צ'י למערב והיום מיליוני בני אדם עוסקים ונהנים מהחכמה והבנת טבע האדם הגלומים באומנות עתיקה זו.


» כל הקורסים ללימוד ותרגול טאי צ'י במתחם הלימודים של אלטרנטיבלי
» מחפשים מדריך לתרגול טאי צ'י? הכנסו לאינדקס המטפלים של אלטרנטיבלי


ליצירת קשר ופרטים מלאים על לילי כהן

https://www.youtube.com/watch?v=jlDbAdaEd94&t=

Back to top button