ארומתרפיהרפואה משלימה

שמנים ארומתיים

בשמנים אתריים מצויים חומרים כימיים הקיימים בצמח המשרתים את מטרת האיזון והריפוי.

בשמנים אתריים מצויים חומרים כימיים הקיימים בצמח המשרתים את מטרת האיזון והריפוי. בעולם המודרני אנו מאבדים את האיזון כתוצאה מזיהום האוויר, איכות המזון שאנו אוכלים, המתח והעייפות וכאן יש אפשרות להנות מהאיכויות שהשמנים מציעים לנו.

השימוש בשמנים חייב להיות מבוקר ובמנות קטנות, שכן בעזרת תהליך הזיקוק בטיפה אחת מצויה האיכות המלאה של הצמח.

שמנים ארומתיים היו בשימוש בעולם העתיק, ובבית המקדש, השמן הארומתי שימש לטקסים, לריפוי, קוסמטיקה, תעשיית הבישום, סבונים ועיסויים. מהמוכר לנו מהמקורות הם המור והלבונה.
כיום יש הכרה מחודשת בעולם הצמחים כצמחי מרפא, והמיצויים שמספקים את התמצית של הצמח הלא הוא השמן הארומתי. ההכרה בשמנים אלו גוברת, והם כלי עבודה של מטפלים ברפואה המשלימה בבתי חולים, מרפאים, לטרפיסטים, לעיסויים, לטיפול בילדים במצבים של קשיי נשימה, עיכול, בעיות קשב וריכוז, הרגעה וכן בתעשיית הקוסמטיקה, המזון והסבונים.

לראשונה בארץ, החל מחקר בנוגע להתאמת גידול הצמחים בצמיחה מבוקרת, לשם הפקת השמן הארומתי. המחקר החל בנווה יער בשיתוף הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית בנושא שמנים אתריים, המחקר שיפר ופיתח את יכולת הגידול וההפקה של שמנים איכותיים וטהורים ביותר. הפקת השמנים נשענת על תוצאות המחקר, ובהתאמת הצמחים לאקלים ולתפוקה של הצמח.

בכל אזור בעולם ישנם צמחים המשמשים את האוכלוסייה המקומית ומאפשרים את הריפוי והחיזוק. הצמחים הארץ ישראלים ידועים כבעלי כוח ריפוי ששימש את המרפאים בכל הזמנים.

שמנים ארומתיים הינם תמציות המכילות תרכובות נדיפות של הצמח, ולכל צמח יש את התרכובות המיוחדות שבאופן טבעי תפקידן להגן על הצמח מצד אחד ומצד שני למשוך חרקים לצורך האבקה או לדחות מזיקים.

השמנים הארומתיים מופקים מחלקים שונים של הצמח, החל מהעלים, הפרח, הגבעול או השורשים. השמנים המופקים מאופיינים בריח דומיננטי ובעלי סגולות ריפוי.

השמנים הארומתיים אינם נמסים במים, אולם הם נמסים טוב באלכוהול, ומתמזגים בקלות בשמנים בסיסיים כמו שמן שקדים, שומשום, חוחובה, זרעי ענבים, חמניות, זית, גלעיני משמש וגלעיני אפרסק, אבוקדו.

השמן האתרי נדיף, תכונה זו מאפשרת לקולטני הריח לספוג לתוכם את המרכיבים המאפיינים של כל צמח, ועל כן חשובה מאוד ההקפדה על איכות השמן.

השמן האתרי מטפל בכל הגוף, הצמח ממנו מופק השמן מכין את החומרים הכימיים הדרושים לגוף על מנת להתאזן ולהבריא. למשל צמחים המכילים פלבואידים ופלבונואידים, מרכיבים אלה חשובים ביותר מבחינה ביולוגית ויש להם השפעה מעדנת ומועילה על התהליכים הפיזיולוגיים של הלב, כלי הדם, הכבד, המערכת החיסונית, רקמת החיבור, הבלוטות, הכליות, מערכת השרירים, העצבים, הנשימה. למעשה כל מערכות הגוף עשויות להפיק תועלת מהצמחים המכילים פלבואידים ופלבונואידים. הימצאות מרכיבים אלה בצמח מדגישה את חשיבות השימוש בצמחים בכלל, צמחי מרפא אשר נאכלים הן כתבלין והן בחליטה או כשמן, וצמחים אחרים המשמשים לאכילה בלבד, כמו ירקות טריים למיניהם ופירות חשובים לבריאות תקינה ולחילוף חומרים מאוזן. השימוש בצמחי מרפא, פירות וירקות ומעשיר את הדם, מחזק את המערכת החיסונית, מזין ומחזק את מערכת העצבים ואת יתר המערכות.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על בלה אשור

Back to top button