אוכל בריארפואה משלימה

גזר – ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים

זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תוסיפו גזר לתפריט היומי שלכם. מדהים!

מעט על גזר:

מוצא הגזר מאזור אפגניסטאן. תושביו הקדומים שעבדו את אל השמש האמינו שאכילת ירקות צהובים ואדומים משפרת את תחושת הצדק והמוסר. צבעו של גזר הבר היה אדמדם סגלגל. הגזר התפשט דרך תרבויות הסהר הפורה אל ארצות הים התיכון ואירופה. בחפירות שנעשו בבבל, נמצאו זרעי גזר נמצאו זרעי גזר שמעידים על שימושו עוד במאה השמינית לפנה"ס. השם Daucus ניתן לראשונה על ידי ההרבליסט גלן במאה השניה לספ"נ משום שהיה צריך לחפור באדמה (Dig) על מנת להוציא את הירק. המילה הלטינית Cerota מוצאה מהמילה היוונית Keration שפרושה קרן קטנה ומתייחסת לצורת הפרחים. היוונים גידלוהו לצרכי ריפוי ובגלל הניחוח שלו, אך לא אכלוהו משום שטעמו נחשב לתפל.

במאה ה-12 ציין משורר ערבי בשם אל אוואן שישנם מספר זנים של גזר בניהם גם זן לבן, אך הכתום הוא הטעים וראי למאכל מבין כולם. נדרשו עוד מאות שנים של סינון זרעים וטיפוח עד שההולנדים במאה ה16 הצליחו להשביח את הגזר והקנו לו את צבעו הכתום וטעמו המתקתק. מאז הוא התפשט והחלו לגדל אותו למאכל בארצות רבות.

גזר – חומרים פעילים וערכים תזונתיים:

הגזר הוא אחד הצמחים העשירים ביותר בביתא קרוטין 7450 מק"ג (נגזרת צימחית של ויטמין A)מה שמקנה לו השפעה מיטיבה על ריריות הגוף, מבנה העור ויכולת לפירוק אבנים בכליות. יש בו כמות גבוהה של מינרלים כגון ברזל, סידן, אשלגן, אבץ, נחושת, מנגן, זרחן ויוד, כמו כן הוא מכיל מעט ויטמין C.
החומרים הפעילים בו הם פינאן, קארוטול, דאוקול, לימונן ואלקלואיד בשם דאוצין.

הוא מונע הפרעות ראיה בעיקר עיוורון לילה. הגזר מגביר יצירת כדוריות דם אדומות. מומלץ בדלקות כבד, מרגיע שילשולים בקרב תינוקות ומונע התפתחות תולעים במערכת העיכול. הגזר מומלץ לחיטוי וריפוי פצעים כולל פצעי בגרות, להגברת חלב בקרב נשים מניקות לכאבים ראומטים, לחץ דם גבוה, נדודי שינה ואף לחיזוק העצבים. לטיפול בשיעול ממתיקים מיץ גזר בדבש ושותים 3-4 כוסות ביום.

גזר – יתרונות בריאותיים:

  • לטיפול בבעיות מעיים, שילשולים ותולעים אצל תינוקות וילדים:.מקלפים 1 ק"ג גזר ומרתיחים ב 1.5 ליטר מים עד 10 דקות. מוסיפים מעט מלח ושותים מספר פעמים ביום.
  • טיפול טבעי לאבנים בכליות ודם בשתן: קולעים זרעי גזר עד שמשחימים. כותשים, מערבבים בדבש ואוכלים 3 כפיות ביום.
  • במצבי גרדת וכוויה: כותשים את החלק הפנימי של הגזר, יוצרים משחה, מורחים על העור ושותים במקביל מיץ.
  • אולקוס: שותים שלוש כוסות מיץ ליום.
  • כאבי מחזור: כנ"ל.
  • לטיפול במיימת (בצקות): מכינים תה מפרחי גזר ושותים 2 כוסות ליום. היחס הוא כפית פרחים לכוס מים. במצבי אנמיה: מומלץ להכין מיץ גזר וסלק ביחסים שווים ולשתות שלוש כוסות ליום.
  • אסור לנשים בהריון להפריז בשתיית מיץ גזר בגלל תכולת הבטא קרוטן הגבוהה.
  • טיפול טבעי באבנים בכליות: הגזר מכיל את הכמות הגבוהה ביותר של רטינול (ויטמין A צמחי). הרטינול עוזר לגוף לפורר התגבשויות של אבני סידן. מומלץ לשתות שלוש כוסות ביום. לעיתים, עקב שתייה מוגברת של מיץ גזר יווצר תהליך של הצהבה של קצות האצבעות עקב הצטברות הרטינול. הפסקת שתיית הגזר תביא להעלמות התופעה.

אזהרה: שתית מיץ גזר אינה מומלצת לסוכרתיים בגלל ריבוי הסוכר בו.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר

Back to top button