אוכל בריארפואה משלימה

פירות קיץ – יתרונות בריאותיים פירות

כל כך פשוט להושיט יד ולקחת אשכול ענבים עסיסי ולהתענג מהמתיקות המתפצפצת בתוך הפה – תענוג של קיץ ישראלי וזר, לא יבין זאת..

אבל זה לא ממש פשוט, ודקה לפני שכל השפע הזה שהתברכנו בו פורץ אל השווקים, סופר, הירקנים והמכולות, כדאי שתדעו עוד כמה דברים חשובים:

1. פירות כדאי לאכול עם קליפתם, הסבתות לא טעו בכלום ואכן, מירב הויטמינים הזמינים לנו, נמצאים בנקודת החיבור הזו שבין הפרי והקליפה ובקליפה עצמה – אז שאנחנו נבזבז את המקום הזה ונוותר על כל השפע?

2. הטרנדים החמים היום מציעים שפע מיצי פירות מטריפים, כן, אני יודעת, זה מגרה, טעים – אבל לשתות כוס ענקית של מיץ פירות, זה בערך כמו להזריק סוכר ישירות לוורידים… במיצי פירות אין סיבים שיודעים להוריד את האינדקס הגליקמי של הפרי – גם אם דיללתם את המיץ במים/חלב/יוגורט – זו עדיין מנת יתר של סוכר שאין לנו צורך בה. איכלו פרי שלם, על קליפתו ותיהנו מכל היתרונות של אכילת פרי.

3. אכילת פרי מצוינת כמנת ביניים במהלך יממה. גם טבעי, גם בריא וגם עוזר לנו לשמור על יציבות רמות מאוזנות של סוכר ואינסולין בדם – האמת?, זה כל כך משמעותי הן מבחינת שמירה על משקל, מצבי רוח, יציבות הסוכרים בדם ועוד.

מה עושים אחרי שהחלטנו להוסיף פירות לתפריט היומי

4. החלטתם לאמץ את הפירות לתפריט הקבוע שלכם? – מצוין! עכשיו כדאי שתדעו כמה באמת נחשבת מנת פרי: כמה אבטיח/מלון לאכול? (1כוס), כמה ענבים/ דובדבנים/ פטל/ אוכמניות/ תותים? (10-12 יח' זו מנה, תלוי כמובן בגודל הפרי ורמת המתיקות שלו) איכלו כמות מדודה, אני ממליצה שלא להכביר בעומס סוכרי בתפריט, טוב לא ממש יוצא לנו מזה..

5. וגם לרמב"ם בכבודו ובעצמו היה מה לומר על הפירות, בפרט אלו שאוהבים את סלטי הפירות למינהם וכך הוא אומר: פירות חמוצים איכלו יחד, פירות מתוקים איכלו יחד אך אל תערבבו מן שלא עם מינו, המחשבה שעומדת מאחורי הדברים היא הבנה שורשית ומעמיקה של תהליכי העיכול המתרחשים בתוכנו פנימה. פרי חמוץ דורש מינון אחר של מיצי עיכול לעומת פרי מתוק.. הערבוב לדבריו של הרמב"מ לא מועיל לנו – יבדוק כל אחד על עצמו..

יתרונות בריאותיים של הפירות

6. לו היינו משתמשים בפָּלֶטָה של צייר, היינו יכולים להבחין בצבעים השונים של הפירות ומסתבר שקיימת משמעות גם לכך: רבות שמעתם ממני לאורך הגיליונות השונים על הפירות האדומים/ סגולים /כחולים (אוכמניות/דובדבנים ושות') המתפארים ברמות גבוהות של נוגדי חמצון ובכך מסייעים בראש ובראשונה באיזון מול הרדיקלים החופשיים, ומכאן שמירה על כלי- הדם, האטת הזדקנות, מניעת סרטנים ועוד.. הפירות הכתומים/צהובים מצטיינים ברמות גבוהות של ויטמין A ו-C החשובים כל כך למערכת החיסון וגם הם, עוזרים לנו במניעת מחלות כרוניות/סרטן והאטת קצב ההזדקנות. גם פירות ירוקים מכילים נוגדי חמצון, מינרלים וויטמינים וכולם, מסייעים לנו לשמור על בריאותנו, על האיזון הדק הנכסף השומר על הבריאות.

7. באופן כללי פירות מכילים סיבים תזונתיים רבים, חלקם מסיסים במים וחלקם לא מסיסים, בשתי התצורות הסיבים משמעותיים מאוד כמקדמי עיכול ומניעת צרות צרורות החל מעצירות וכלה במחלות מעיים קשות. המצאי העשיר של הוויטמינים, המינרלים, נוגדי החימצון, הסיבים ורמות הסוכר הטבעי, מהווים מקור מצוין למזון טעים, זמין, פשוט המעניק אנרגיה מיידית בטעם נפלא.

8. וכל האמור לעיל נפלא ונהדר אלא אם רמות הסוכר שלכם גבוהות או שנכנסתם הכמות חייבת להיות מדודה וברורה ועוד, אנשים סכרתיים חייבים להיעזר בתזונאי/ת או נטורופת/ית המתמחים בטיפול בסוכרת על מנת למנן את כמויות וסוג הפרי בתפריט.

Back to top button