טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

צ'י קונג לשיפור יכולת למידה וריכוז

תרגילי צ'י קונג יכולים לעזור לשיפור יכולת למידה וריכוז אצל ילדים ומבוגרים. כיצד לתרגל צ'י קונג ולשפר את יכולות הלמידה שלכם.

הרצון העמוק בקיום האנושי הוא להרגיש טוב אך מסתבר שמשהו התקלקל בקוד ובמקום לחוש חוויה של קיום שלם, נכנסה למערכת גוף ונפש אנרגיה של מאבקים לקיום. כל מאבק, מהווה סתירה – וכל סתירה מקנה למערכת מתח נוסף.

האיכות הנפלאה של תרגילי צ'י קונג היא שאינם צורכים כוח פיסי ומאמץ תנועתי, מזרימים דם ואספקה מוגברת של חמצן לרקמות, עוזרים לשינויים בתודעה, הגברת הערנות וצלילות המחשבה. פותחים למתרגל ערוצים של חשיבה הרמונית נינוחה ורגועה.

מתחים בגוונים שונים מזכירים את קיומם בגוף הפיזי ובגוף הנפשי: כאבי ראש, קשיי שינה, עצבנות בלתי מוסברת, לחץ דם, בעיות ראיה וכבר מגיל צעיר… תחושות של פיזור וחוסר מיקוד, קשיי למידה והקשבה הן תופעות נפוצות ביותר.

איך נוכל להקל ואולי להשתחרר מן הספיראלה האינסופית הזו ולחוות שמחת חיים, שביעות רצון ונינוחות פנימית? בכתבה זו אתמקד על התפתחות ערוצי הפעולה של המוח האנושי ויכולת הלמידה, התמקדות, ריכוז, קשב.

המוח מיישם בעת ובעונה אחת, פעולות בארבעה ערוצים שונים:
הערוץ המוטורי – הוצאה לפועל של פעילות שרירי השלד שמאפשרת תנועה ויציבה.
הערוץ הסנסורי – המוח מקבל מסרים מאיברי החוש- עין, אוזן, אף… ורק לאחר שהמסרים עוברים עיבוד בתאי העצב המרכיבים את המוח, האדם מודע לקלט החושי המגיע מהעולם.
הערוץ הקוגניטיבי – הודות לפעילות מוחית בערוץ זה ניחן האדם ביכולת להרגיש, לחשוב, לזכור, להתרכז, ללמוד וכו'.
הערוץ המבקר את פעילות הגוף – פעילות הלב, הנשימה, לחץ הדם, מערכת החיסון, מערכת העיכול, ריכוז הסוכר בדם, ריכוז הכולסטרול בדם וכו'.

כולם מבוקרים באופן ישיר או עקיף ע"י המוח. התנאי לגמישות מוחית הוא החיבור בין תאי העצב וזה, מהווה את המדד הישיר לתפקוד המוחי.

במידה ונפעיל את מוחנו וגופנו, דרך הפעלת תאי העצב נוכל לאפשר לשגשוג במספר הקשרים בין תאי העצב. לשם כך צריך להיחשף לגירויים חדשים בצורה מאוזנת.

צ'י קונג, היא שיטת תרגול שמשפיעה ישירות ליצירת קשרים חדשים בין התאים.

צ'י קונג תנועה רכה וזורמת המבוססת על חוקי הפילוסופיה והרפואה הסינית והיא מגשרת, בין תפקודי האיבר הפיסי לבין המוליך האנרגטי שלו (מרידיאנים) על מנת לאפשר לאיבר ולסביבתו התומכת, ריפוי, שיקום והתמרה לאיזון. שיטת תרגול זו מחזקת ומשמרת את אנרגיית החיים הפנימית, הנעה לאורך מערכת העצבים, קשורה לעמוד השדרה ולנוזל חוט השדרה, ולכן משפיעה באופן ישיר על מה אנחנו חושבים ועל איך אנחנו מביעים את המחשבה והרגש.
אז מה נוכל לעשות על מנת לחזק את ההקשרים ליכולת למידה נינוחה, קשב והנאה?
כמובן שאיכויות אלו חשובות לנוער הלומד וממול זה לגיל השלישי המתפתח.

בראשית נתיישב על כסא כשהגב נינוח, זקוף ורך. (אין להשען על משענת הכסא).
1. שחרור מתח ממטלות והשגיות.
נניח את כף היד הימנית על עצם הלוז. הניעו את כף היד מאחורי הצוואר לכוון רום הכתף, אל מרכז בית החזה כלפי מטה. 3 פע' ברצף ואחר כך עם יד שמאל.

2. גמישות צוואר.
עטפו עם כף היד את הצוואר האחורי ולחצו 3 פע' בצדי הצוואר. לחיצה, המתנה קלה ושחרור…
הניעו קלות וברכות את הראש ימינה ושמאלה. כשהראש ינוע ימינה, הניעו את העיניים שמאלה וכשהראש ינוע שמאלה, הניעו את העיניים ימינה.

3. זיכוך הראיה.
עסו בעדינות את השקעים בגזע המוח (קשור למרכז הראיה).
כשהעיניים עייפות רצוי להרגיע את העפעפיים על ידי מצמוץ חזק ושחרור ואחר כך להניח את כפות הידיים על העיניים כ 30 שניות (להמנע מלחיצה).

4. הזרמת צ'י ודם אל המוח. להרגיש רעננות.
הניחו את שתי כפות הידיים על צדי הגולגולת, והניעו את עור הקרקפת, מעלה מטה. (החוויה כמו אנחנו מזיזים את הקרקפת כפאה).

5. שחרור עומס רגשי. פחד מכישלון / הצלחה.
הניחו את שתי כפות הידיים בצדי הרקות ולחצו קלות אל תוך הרקה 3 פע'.
עם כריות האצבעות, עסו את המצח, מפנים (מרכז הגבות) כלפי חוץ (לכוון הרקות).

6. שחרור מתח בהקניית הרגל של גמישות בלמידה.
העלו את הכתפיים מעלה באיטיות ומטה. 3 פעמים.
דחפו קלות את חגורת הכתפיים אחורה, לכווץ קל של השכמות, נשמו אל תוך בית החזה ושחררו. הניחו את כפות הידיים על הכליות, גב תחתון ועסו אותן. הרשו לעצמכם להוציא קולות ספונטניים…

7. עשו הפסקות של שתית מים בלגימות קלות.

8. לסיום- "לא מפריז ולא מחסיר"
עמדו כשכפות הרגליים ברוחב האגן, כפות רגליים כעומדות על פסי רכבת, חושו את הזרועות נינוחות ותלויות על חגורת הכתפיים. כופפו מעט את מפרקי הברכיים, חושו שהגב התחתון נפתח מעט. העלו את הזרועות מן הצדדים כלפי מעלה מעל הראש. עד שכפות הידיים נחות זו מול זו ונוצר כדור מעל ראשכם. דמיינו שהכדור מלא באור. אור שווה שלווה, שמחת חיים, נינוחות, קבלה.

הצהירו לתוככם את המשפט "אני מרשה לעצמי לחוות שלווה"… הניעו את כפות הידיים כלפי השמיים "להחזיק את השמיים", צרו מרווח נוח בין האצבעות, חושו שהאצבעות הן כקרני שמש זוהרות, והחליקו אט אט את הזרועות מן הצדדים כלפי מטה אל צידי הגוף. חזרו על התרגיל 3 פע'. בסיום התרגיל הניחו כף יד על גב כף היד באזור הטבור, נשמו נשימות נעימות אל תוך הבטן, חושו את הנינוחות שנכנסת אל תוך גופכם.

9. לפני מבחן___ על מנת לזכור בקלות את שלמדתם, הניחו את כף היד הימנית על שורש כף היד השמאלית, חושו את החום שמוקרן מן היד וליחצו 3 פע' וזה יהיה עבורכם קוד זכרון.
אמרו לעצמכם בקול רם – המוח שלי זוכר את כל מה שנחוץ לי לדעת בכל עת. תודה.

אפשר לתרגל תרגילים אלה מס' פעמים ביום. טוב להפסקה ולאיסוף כוח מתחדש. מתאים גם ללומדים, בזמן לימוד, לפני מבחנים ועוד…
האיכות הנפלאה של התרגילים שאינם צורכים כוח פיסי ומאמץ תנועתי, מזרימים דם ואספקה מוגברת של חמצן לרקמות, עוזרים לשינויים בתודעה, הגברת הערנות וצלילות המחשבה. פותחים למתרגל ערוצים של חשיבה הרמונית נינוחה ורגועה.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על פנינה מתוק

Back to top button