טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

מה זה הומאופתיה קלאסית? כל מה שצריך לדעת על הומאופתיה

הומאופתיה היא מקצוע טיפולי ספציפי מאוד בפני עצמו, היא מהווה בעצם שיטת טיפול מערבית מודרנית.

הומאופתיה היא שיטת טיפול ברפואה משלימה המאפשרת ריפוי טבעי למגוון רחב של סימפטומים

מבוא להומאופתיה: ההומאופתיה נולדה לפני 200 שנה בגרמניה ע"י רופא בשם סמואל האנמן. ד"ר האנמן גילה ששימוש בכינין, תרופה נגד מלריה, גורם לסימפטומים של מלריה כאשר הוא ניתן לאדם בריא. האנמן הסיק מכך שסימפטומים הנגרמים ע"י מחלה הם התבטאות של המאמץ של הגוף כנגד המחלה, מאמץ זה בעצם מחוזק ע"י התרופה, במקרה זה כינין. הרעיון שעומד מאחורי ההומאופתיה, "דומה בדומה מרפא", ופרושו שניתן לעורר את תגובת הגוף כנגד מחלה מסויימת בעזרת חומר אשר גורם לאותם הסימפטומים שגורמת המחלה עצמה.

נשאלת השאלה כיצד מתגברים על תופעה מסוימת של מחלה, בעזרת חומר שמגביר את אותה התופעה הסוד הוא בכך שהתרופות ההומאופטיות אינן ניתנות במינון מלא, אלא באופן מדולל.. מדולל מאוד. תהליך ההכנה של התרופה ההומאופטית כולל דילול במים, אח"כ ערבוב של התוצר כדי שיהיה אחיד, ושוב דילול במים וחוזר חלילה. על סמך הניסויים שביצע היינמן הוא טוען שטכניקת הדילול רק מחזקת את ההשפעה הריפויית שיש לחומר. על כן טיפולים הומאופטיים מתיימרים לעורר את התהליך הריפוי תוך הנמכת תופעות הלוואי של התרופה.

טכניקת הדילול היא קבועה ומדויקת ומסומנת בקפדנות. לדוגמא סימון 6 פרושו שהתרופה המקורית דוללה 6 פעמים פי 10. פרוש הדבר חומר המדולל פי מליון מהחומר המקורי. נמצאים בשימוש גם דילולים גבוהים בהרבה. למעשה לפי חוקי הפיזיקה והכימיה הסיכוי שתהיה מולקולה מהחומר המקור. בתוך התרופה ההומאופטית הוא אפסי.

אז איך בכל זאת הומאופתיה עובדת?

הסברה המקובלת היא שטכניקת הדילול והערבוב היחודית בה משתמש ההומאופט מאפשרת שימור מידע מסוים בתוך החומר המדולל גם ללא נוכחות החומר עצמו. למעשה מדובר על "מים זוכרים", מים שרושמים בתוכם תכונות אנרגטיות מסוימות מאוד של חומר המקור.

דוגמאות לעקרון ההומיאופטי

כאשר אנו חותכים בצל במטבח הוא גורם לרוב לאדמומיות בעיניים ודמעת, יחד עם נזלת שקופה. תופעות דומות של מחלה מופיעות בעונה זו דוקא- עונת הפריחה הגורמת לאלרגיות אצל אנשים עם מערכת חיסון רגישה. אותו הבצל כאשר הוא מטופל בטכניקת הדילול והערבוב ההומאופטית (Allium Cepa) יביא להעלמות הסימפטומים במהרה.

דוגמא נוספת היא של צמח הקפה שידוע לכולנו כמעורר. שימוש בקפה שעבר הכנה הומאופטית (COFFEA) אצל אנשים עם קשיי הירדמות (ולא בגלל שתיית קפה) יאפשר להם להרדם בקלות ולישון היטב.

לכאורה העניין הוא מאוד פשוט ובהיר, אך למעשה הטיפול ההומאופטי מצריך מלאכת הכנה מפורטת ביותר לכל אדם מתאימה תרופה אחת מסויימת מאוד מבין מאות האפשרויות הקיימות
כל צמח או מינרל או חלק מבעל חיים המשמש כתרופה הומאופטית מכוון למספר סימפטומים מאוד מסוימים, ויש חשיבות רבה לאופן הופעת הסימפטומים, כלומר באיזו שעה במשך היממה, באיזה צד בגוף, האם חום מיטיב או מחמיר, האם שינה מיטיבה או מחמירה וכולי וכולי.

נובע מכך שהתאמת התרופה לחולה היא עניין מורכב הדורש ידע, נסיון וקפדנות רבה ועל כן מומלץ להעזר בתחום זה באיש מקצוע רב נסיון. לעתים ימליץ המטפל על שימוש חד פעמי בתרופה, ולעתים על שימוש חוזר שבועי או אף יומיומי, תלוי בחומרת המחלה ובמשך קיומה בגוף. התרופה ניתנת לרוב על בסיס חומר מתוק ולכן קלה לשימוש אצל ילדים.

מכיוון שהתרופות ההומאופטיות אינן מכילות חומרים אלא מבוססות על מים או אלכוהול, הרי הן למעשה מוגדרות כתוספי מזון ולכן לפי החוק בישראל לא רק רופא רשאי להמליץ בתחום זה. יחד עם זאת מומלץ לבדוק איזו הכשרה ונסיון יש למטפל אותו אתם בוחרים דוקא בתחום ההומאופתיה. יש בארץ מספר מכללות אשר מלמדות בתוכנית רב שנתית נטורופתיה ובכלל זה גם הומאופתיה, אך אין תואר המוכר אקדמית בארץ בתחום זה. בארה"ב לעומת זאת יש הכרה אקדמית בהומאופתיה, כמו גם בתחומים נוספים ברפואה טבעית.

בשנים האחרונות אנו מוצאים שטיפולי הומאופתיה קלאסית מקובלת בממסד הרפואי וניתן לקבל טיפול הומיאופטי במסגרת קופות החולים: קופת חולים כללית, קופת חולים מכבי ומאוחדת. ניתן לקבל טיפול הומאופטי ע"י אנשי מקצוע טובים שנבחרו לשם כך ההומאופתיה מטפלת במגוון רחב של מצבים מכאבי ראש, הפרעות נשימה, שפעת ועד מחלות כרוניות כמו אלרגיות, אסטמה, מגרנות, דלקות אוזניים וגרון חוזרות ועוד. מגוון האפשרויות של תחום זה הוא עצום, ומומלץ לנסות.

Back to top button