אוכל בריארפואה משלימה

מלפפון – ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים

זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תוסיפו כמה מלפפונים לתפריט היומי שלכם. מדהים!

מעט על מלפפון:

מוצא המלפפון מהודו, סין, ואסיה הקטנה. השם הלטיני Cucumis משמעו "תפוח אדמה" ומכאן גם נגזר שמו האנגלי Cucumber. Sativus פרושו גידול חקלאי. השם העיברי מקורו במילה היוונית Melopepon. ה melon הוא שם כולל לקבוצת הדלועים בעלי הטעם המתוק שהובאו מחוץ ליוון. המילה Pepon פרושה בשל.

המלפפון נחשב לאחד מצמחי התרבות העתיקים ובמצרים נמצאו שרידי מלפפונים בקברים באלף השלישי לפנה"ס. על פי פליני הגיע המלפפון ליוון במאה ה6 לפנה"ס פליני ציין שהירק הוגש על שולחנו של הקיסר טיבריוס בכל ימות השנה. בארץ הוא נחשב לאחד הירקות הראשונים שגידלו ונקרא בפי אבותנו "קישות": "הקישות והמלפפון (מלון) מין אחד הם"(תרומות ה', ו'). הרמב"ם כתב על השפעותיו הנפשיות ש"אים רואים התלהבות חזקה, האכילו הירקות הקרות, כמו…הקישואים (מלפפונים)". בימי הביניים המלפפון נשכח, אך גול בגנים הקיסריים של המלך הצרפתי צרלמגן במאה ה9. באנגליה המלפפון היה ידוע כבר במאה ה14, אך הגידול המסחרי שלו החל רק במאה ה17. המלפפונים הגרו לעולם החדש עם קולומבוס אשר שתלם לראשונה בהאיטי בשנת 1494. תפוצתם היתה מהירה ובשנת 1539 דיווח חוקר ספרדי על אינדיאנים שגידלו מלפפונים בפלורידה שהיו טעימים יותר מן המלפפונים בספרד. כשהמתיישבים האנגלים הקימו את מושבותיהם בחופי וירג'יניה במאה ה16 הם מצאי את גידול המלפפונים בקרב האינדיאנים.

מפליא עד כמה הירק "האפרורי" הזה יכול להועיל. קליפת המלפפון מכילה ויטמינים מקבוצתB, C, בטא קרוטן ומינרלים כנתרן, אשלגן, מגנזיום, אבץ, ברזל וסידן. המלפפון מכיל אנזים בשם ארפסין המשתתף ביצור האינסולין בלבלב. היות שבקליפת המלפפון נמצא אנזים שעוזר לעיכול התאית ומרבית הויטמינים, עדיף לאכול אותו על קליפתו. כאשר מחמיצים את המלפפון עולה כמות הנתרן עד 1400 מ"ג למאה גרם( 200 מ"ג במלפפון טרי). אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה צריכים להזהר באכילת מלפפונים כבושים.

מלפפון – יתרונות בריאותיים:

  • אבנים בדרכי השתן והכליות: לעשות צום מלפפונים במשך יומיים.
  • בצקת: לאכול מלפפונים כל יום ובכל ארוחה. המלפפון מעודד שיתון.
  • פצעים וכוויות: להניח פרוסות מלפפון על האזור הפגוע.
  • נפיחות בפרקים: להניח פרוסות מלפפון על הפרק, או ליצור עיסה בבלנדר, להניח על המקום ולחבוש.
  • עיניים נפוחות: להניח פרוסות מלפפונים על אזורי הנפיחות מתחת לעיניים.
  • סוכרת מבוגרים: לאכול מלפפון בכל ארוחה.
  • שיכרות: אכילת מלפפונים עוזרת לסתור את השפעת האלכוהול.
  • ניקוי מערכת הדם והלימפה: לטחון בבלנדר ולשתות 5-4 כוסות ליום.
  • מניעת קמטים בפנים: להניח אחת לשבוע פרוסות מלפפון על עור הפנים לשעה.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר

Back to top button