צמחי מרפארפואה משלימה

לבנדר -Lavandula Angustifolia Unfinished

הלבנדר מלווה אותנו מזה שנים ארוכות, מסתבר שעוד מימי התנ"ך למדו להכיר את תכונותיו המיוחדות וכבר אז השתמשו בו למשחות, רקיחת תרופות ואפילו בישום.

ניחוח וזיכרונות של פעם, עולים וצפים בי כשאני עוברת ליד שיחי הלבנדר ופריחתם הסגלגלה. ניחוחם של הפרחים המיובשים, היה שמור לארונות של סבתי עליה השלום ואין ניחוח שיכול להזכיר לי יותר את הארון של סבתא על סדיניו הלבנים והמעומלנים למשעי, כמו פריחת הלבנדר.

הלבנדר מלווה אותנו מזה שנים ארוכות, מסתבר שעוד מימי התנ"ך למדו להכיר את תכונותיו המיוחדות וכבר אז השתמשו בו למשחות, רקיחת תרופות ואפילו בישום. אלו מכם הממלאים תשבצים, ישמחו לדעת שהבושם התנכי המופיע בהגדרות ומפוענח כ- "נֶרְד", הוא לא אחר מאשר הלבנדר.

קיימים לא מעט סוגים של לבנדר, הפעם אתייחס ל – Angustifolia.
הלבנדר, הוא דמוי שיח הגדל לגובה של כמטר, ירוק עד, בעל עלים צרים ופריחה סגלגלה/כחולה. הוא צומח בכל חלקי ישראל ומקומות רבים על פני הגלובוס. מקורו של הלבנדר האיכותי יותר נמצא בצרפת, שם הוא משמש כמרכיב משמעותי בתערובת התבלינים המפורסמת Hearb De Provans.

ללבנדר איכויות רבות ומאוד שימושיות. נערכו לא מעט מחקרים על צמח זה שמצאו:

• הוכחה פעילות נוגדת חיידקים ובפרט כנגד פנאומקוקוס, סטרפטוקוקוס, סטפילוקוקוס וגם כנגד חיידקי השחפת.

• הלבנדר בעל פעילות סדטיבית – משרת שינה, מרגיע, נוגד דיכאון, סופח גזים במערכת העיכול, נוגד ספאזם/התכווצויות ועוויתות ומחטא.

• בנוסף, השימוש במיצוי אלכוהולי יעיל לטיפול בתופעות של מערכת העצבים כמו למשל נדודי שינה למיניהם, חוסר שקט, עצבנות, כאבי ראש ומיגרנות ודיכאון. לטיפול במערכת העיכול יעיל הלבנדר במיצוי אלכוהולי לבעיות עיכול שונות בעלות קשר למערכת העצבים ועצבוב לא מאוזן, נפיחות וגזים וכאבי בטן.

• אם נשתמש בשמן אתרי של הלבנדר, הרי שנוכל להשתמש בשמן לשיפור השריית שינה (הוכח מחקרית), שיכוך כאבים בהקשר לדלקות מפרקים, שרירים תפוסים ומכווצים, הרגעה לקראת הליכים ניתוחיים, עיסוי בטן סביב הטבור במצבים של כאבי בטן על רקע הורמונאלי או עיכולי וכמובן גולת הכותרת של שמן הלבנדר הוא בטיפול בכוויות וצלקות.

מלך כבר אמרנו?

אז הנה עוד כמה סיבות למלכותו:
• מחקר שנערך על מידת יעילותו של הלבנדר בטיפול במיגור פתוגנים בחלל הפה, נמצא שלבנדר יעיל גם כאן כבעל פעילות נוגדת חיידקים.

• מחקר אחר מראה ששמן לבנדר, מגביר יכולת מנטאלית במצבים של חולשה ועייפות, משפר את מצב הרוח ואף מפחית את רמת הדאגה המטרידה.

• שמן הלבנדר יעיל לטיפול גם במצבי דימנסיה בם הוא גם משקיט את האדם וגם נותן התייחסות למצבים אגיטטיביים (חוסר שקט קיצוני, אירטיבליות ועוד)

כמה טיפים פרקטיים לשימוש בשמן לבנדר – רק בבקשה, אם החלטתם לרכוש שמן אתרי, רכשו שמנים מאיכות מעולה ואל תתפשרו על כך!

• קיץ – יש כינים? טפטפו עד 6 טיפות ועסו היטב את הקרקפת – בפרט באזורים החמים והלחים, היכן שילדים נוהגים להזיע כמו למשל מאחורי האוזניים, ליד העורף וסביב קו הכתר – הקפידו שחלילה לא ייכנס לעיניים!

• מתקפת יתושים בעיצומה? – מירחו עד 6 טיפות לבנדר על הזרועות/רגליים והאזורים החשופים, או השתמשו במיכל רסס בו תמלאו 2/3 מים ואליו הוסיפו כ-12 טיפות שמן לבנדר (כמו גם ציטרונלה, גרניום ושמנים לימוניים נוספים לטעמכם)

• נמלים/חולדות ושאר חרקים גם לא יתקרבו ולא ייכנסו הביתה, אם תטפטפו שמן לבנדר סביב הפתחים – או לחילופין תוסיפו כ-12 טיפות שמן לבנדר לדלי השטיפה – כך גם תהנו מניחוחו וגם מיכולתו להבריח חרקים למיניהם.

• נפצעתם? לאחר השטיפה טפטפו ישירות על התחבושת וחבשו – הלבנדר ידוע כחומר מחטא ונוגד חיידקים. החומר הפעיל (טנינים) הקיים בלבנדר, יסייע בכיווץ והחשת הריפוי של הפצע.

• נכוותם? השרו את איזור הכוויה במים למשך מספר דקות, טפטפו שמן לבנדר על רטיה קרה ויבשה וכסו את האזור שנכווה. הלבנדר ימנע את הופעת השלפוחיות וקילוף העור – (אגב, זו הזדמנות מצוינת לספר שלמעשה כך נחשף שמן הלבנדר, כשאחד החוקרים במעבדה נכווה ובטעות הכניס ידו למיכל שהכיל שמן לבנדר והריפוי היה מיידי)

• ואם אתם מקוררים, משתעלים והגרון כואב, שיפכו מים רותחים לקערה, טפטפו 6 טיפות שמן לבנדר ועימדו מעל הקערה כשעל ראשכם מגבת ותנשמו דרך הפה את האדים לקבלת הקלה – זהירות עם המים החמים, זה שיש לבנדר בסביבה, לא אומר שאין לנקוט משנה זהירות בסביבת מים רותחים.

Back to top button