טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

קינסולוגיה – למידה בתנועה ואימון המוח

קינסולוגיה מאפשרת לפתור בעיות מגוונות כגון: התנהגות בעייתית, בעיות בלימודים, הפרעות ריגשיות ועוד...

קינסיולוגיה היא בעצם הבנה שמוחנו אוגר בתוכו חוויות מן העבר וחוויות אלה מעצבות אותנו ואת התנהגותינו בהווה. נהוג לחשוב שהמוח הוא האחראי היחיד ללמידה, אך מחקרים מדעיים מגלים שהגוף כולו לוקח חלק פעיל וחשוב בכל תהליכי הלמידה, בשיתוף פעולה עם המוח. בנוסף, מתגלה יותר ויותר חשיבותה של התנועה ללמידה.

אינשטיין התייחס לכך כשאמר- "למידה היא חוויה, כל השאר הוא רק מידע". הכוונה בכך היא שהדרך הטובה ביותר לקלוט, לעבד ולהטמיע מידע היא דרך חוויה, אשר מתרחשת דרך החושים השונים וקשורה גם לרגשותינו.

מבחינה פיזיולוגית, המוח שלנו מחולק לשתי אונות, שמאל וימין- כל אחת מהן אחראית על תפקודים אחרים ובעלת איכויות שונות. האונות מחוברות ביניהן בעזרת קבוצת סיבים עצביים, הנקראים קורפוס קלסום. ככל שהאונות מופעלות יחד יותר נוצרים קשרים עצביים רבים יותר ויש עיבוד מהיר יותר של מידע שמאפשר לנו לתפקד בצורה אינטליגנטית יותר.

החל מינקות ולאורך כל החיים יש לתנועה תפקיד חשוב ביצירת רשתות עצביות, רשתות אלו מהוות את התשתית ללמידה.

ממש כמו את שאר השרירים בגוף, גם את המוח ניתן לאמן. דרך הפעלה של תנועה ניתן ליצור רשתות עצביות חדשות ולשפר את התקשורת בין שני חצאי המוח ובינן לבין הגוף. הקשר בין שתי אונות המוח חיוני לקריאה, לכתיבה, ליכולת לעבור ממצב מתח לרגיעה ובאופן כללי לשיפור היכולות והביצועים בתחומים שונים בחיינו.

מתוך כך נובעת החשיבות הרבה של תנועה ושילוב חושים רבים בלמידה בכל גיל, ובמיוחד בגילאים הצעירים, כשהילדים נמצאים בשלבים הראשוניים של ההתפתחות. משחקים כמו קלאס, גומי, משחקי כדור, משחקי דמיון וכו' משלבים בתוכם את התנועה יחד עם חושים נוספים, אינטארקאציה חברתית והנאה וחשובים לבניית הבסיס ללמידה.

גם לחוויה הרגשית בזמן הלמידה יש השפעה; רגשות חיוביים תומכים בתהליך ואילו רגשות שליליים עלולים לעכב אותו.
באמצעות הקינסיולוגיה, שיטת טיפול הוליסטית, ניתן לזהות את החסימות הספציפיות גם בתחומיים הלימודיים, לנטרל קשיים רגשיים אשר מעכבים ומשבשים את הלמידה, ודרך תרגילי תנועה שונים ליצור תקשורת זורמת בין המוח לגוף ולאפשר למידה קלה ויעילה יותר.

דוגמאות מעשיות לטיפול קינסולוגי:
אמיר, תלמיד כיתה ו', הגיע לטיפול בעקבות קשיי קריאה. בטיפול זיהינו שאחד מהחסמים שלו היא תחושת בושה שחש בכיתה ב' כשנכשל בקריאה בפני כל הכיתה. בעבודה משולבת של דמיון ותרגילי תנועה יצרנו הקשרים חדשים והסתכלות חדשה על הקריאה כמשהו מסקרן ומעניין. לאחר מספר טיפולים השתפרה מאוד יכולת הקריאה שלו וההנאה שהפיק מכך.

אצל יונית, סטודנטית אשר סובלת מקושי בהבנה חשבונית, התגלה במהלך הטיפול חוסר תיאום בין האונה הימנית לשמאלית בתחום המספרים. דרך עבודת תנועה והטבעה מחודשת ומתואמת של המספרים, בשילוב עבודה רגשית, השתפרה היכולת שלה להתמודד עם הנושא.
תהליך העבודה בקינסיולוגיה מתאים לכל גיל, מותאם לצורכי הנבדק וכולל תרגילי תנועה, דמיון וטכניקות נוספות.

Back to top button