אוכל בריארפואה משלימה

עגבניה – ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים

זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תוסיפו עגבניות לתפריט היומי שלכם. מדהים!

מעט על עגבניה:

משמעות השם המדעי שניתן לעגבניה הוא "פרי הזאב האכיל" מוזר לא?! בכל אופן במאה ה16 האמינו שקיימת מחלת רוח בה האדם מדמה עצמו לזאב. מוצא העגבניה ממרגלות הרי האנדים באזור פרו. רק לאחר שנדדה כ 2000 מייל צפונה החלו לגדלה החל מהמאה ה8 לספירה באזורים המשווניים של מקסיקו. קורטז הכובש הספרדי נתקל בעגבניה בשווקי האצטקים בשנת 1520 ושלח דוגמאות מהזרעים לספרד. כעבור שנתיים הזרעים עשו דרכם גם לאיטליה, שהיתה אז תחת שליטה צרפתית ועם השנים נהייתה לסימן ההכר של המטבח האיטלקי. השם הנפוץ tomato הוא שיבוש של המילה האצטקית tomatle שפרושה "הפרי המתנפח". באיטליה כינוה poma di mori "תפוח המורים" (המורים היו השליטים המוסלמים של ספרד עד המאה ה 15). השם השתבש בצרפת ל poma di amore שזה "פרי האהבה". ומאז יחסו לה תכונות לעורר תשוקה.

במשך מאות שנים גידלו אותה באירופה כצמח נוי בלבד, כי חששו שפירותיה מכילים רעל (משפחת הסולניים). בוטניקאים במאה ה-18 דיווחו שהאיטלקים והיהודים בלונדון היו היחידים שהעזו לאכול אותם דרך קבע. רק מאמצע המאה ה 19 העגבניה נפוצה על פני אירופה כירק למאכל. גם בשפה העיברית מכונה העגבניה "פרי העגבים" בעקבות ההשפעה הצרפתית.

עגבניה – חומרים פעילים וערכים תזונתיים:

העגבניות עשירות בבטא קרוטן ובויטמינים מקבוצת B ומכילות כמויות ניכרות של מינרלים כגון ברזל, סידן, אשלגן, מגנזיום ועוד. בעגבניות מצוי פיטוכימיקל בשם ליקופן. הליקופן הוא אנטי אוקסידנט חזק ביותר אשר יש לו פעילות אנטי סרטנית. הבישול, או אכילת מחית עגבניות טבעית מגבירים את ספיגת הליקופן בגוף.

אזהרה: ב- 100 גרם עגבניות יש כ 8-5 מ"ג חומצה אוקסילית, על כן יש להימנע מאכילתן בכמות גדולה, במקרים של הפרעות בכליות ובכבד. בשימוש בעגבניה יש להסיר את העוקץ כי מכיל ריכוז גבוה של חומרים רעילים (סולניום).

עגבניה – יתרונות בריאותיים:

  • כאב ונפיחות בכף הרגל: להצמיד פרוסות עגבניה ולחבוש למשך כל הלילה.
  • ריח גוף מצחין: לרחוץ את הגוף ולשפשף את העור עם שתי כוסות עגבניות.
  • שקדים נפוחים ומודלקים: להצמיד לצוואר פרוסות עגבניה כשהקליפה כלפי חוץ, למשך שעתיים.
  • עיכול חלבונים: לאכול עגבניות קלופות.
  • דלקת בלבלב (פנקריאטיטיס): לאכול עגבניות קלופות. העגבניות עוזרות לניקוי הלבלב.
  • פרונקלים: להניח עגבניה על המקום כשהתוך בכיוון הפורונקל ולחבוש למספר שעות.
  • עקיצות ונפיחות מקומית: להניח עגבניה לחבוש למספר שעות. לעגבניה פעילות אנטי דלקתית ויכולת להפחית גודש ובצקות.
  • חיטוי מערכת העיכול: לאכול עגבניות מבושלות כמרק במשך יום שלם.
  • גאוט (פודגרה): לאכול מרק עגבניות במשך יום שלם. העגבניות ממיסות את חומצות השתן ועוזרות לכליות לפנותם.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר

Back to top button