צמחי מרפארפואה משלימה

מחלות חורף בתינוקות וילדים- הגישה הטבעית

חשיבות השימוש בתוספי תזונה המכילים חיידקים ידידותיים היא גבוהה מאוד ותורמת באופן משמעותי.

מחלות חורף הם שם כולל למגוון גדול של תופעות ומחלות המתפרצות בימי החורף. בין הנפוצות במחלות החורף ניתן למצוא מחלות כהצטננות, דלקת ריאות, דלקת אוזניים, שפעת ודלקת הסמפונות.

התופעות אשר בדרך כלל מקדימות ומבשרות על התפרצותה הצפויה של המחלה הם בד"כ נזלת, שיעול, התעטשויות, כאבי גרון, חולשה כללית וחום.

המקור העיקרי למחלות החורף הן הדלקות הנגיפיות (דלקת ויראלית) אשר לרוב תוקפת את דרכי הנשימה העליונות ומועברות מילד לילד על ידי התעטשות ונזלת ובדרך כלל מופצות דרך האוויר בגן הילדים או במקומות ציבוריים.

מחלות אלו באות ליידי ביטוי בתדירות ובעוצמה גבוהה בחורף מהסיבה הפשוטה שבחורף הילדים נוטים להתקבץ יותר ביחד בחדרים אטומים ומחוממים (המהווים חממה מצוינת לוירוסים) ובכך מדביקים אחד את השני בקלות רבה יותר מאשר בקיץ ניתן להפחית באופן משמעותי את תדירות ועוצמת מחלות החורף על ידי אוורור של גני הילדים ובתי התינוקות לפני הגעת הילדים ולאחר עזיבת הילדים את הגן ועל ידי שמירה קפדנית על היגיינה גבוה (יד של ילד חולה יכולה בטעות להעביר את הוירוס לכל ילדי הגן על ידי נגיעה מקרית או לא בעין באף או אפילו בפה של חבר לגן).

אנו מבינים ש "מחלות חורף" הן בעיקר עקב חשיפה גבוהה לנגיפים וחיידקים ופחות עקב הקור והרטיבות אבל אין הדבר אומר שאפשר להזניח את חימום חדרי הילדים , ההפך בזמן שהות הילדים והתינוקות בחדר חשוב לחמם את החדר לטמפ' סבירה ונעימה ולהקפיד לאוורר לאחר עזיבת התינוק את החדר וכמובן לשמור על היגיינה סבירה של הילדים והצוות המטפל.

הגישה הרפואית הקונבנציונלית אינה יודעת לטפל בגורמים ויראלים ולרוב ממליצה על טיפול בסמפטומים בלבד (למשל פארצטאמול \ אקמול להורדת החום והכאב, או תרופה כנגד השיעול ו/או תרופה מכיחת העוזרת להוציא את הליחה), לעומת זאת הרפואה כן מטיבה לטפל בגורמים חיידקים על ידי מתן אנטיביוטיקה , הבעיה העיקרית של האנטיביוטיקה היא שהחיידקים כיום מגלים עמידות ואפילו הסתגלו לסוגים מסוימים של אנטיביטיקה ולכן לפעמים קורה שסוג מסוים של טיפול אנטיביוטי מתגלה כלא יעיל מול זן חיידקי מסוים, במקרה כזה הרופא המטפל יוסיף ואולי ישנה את סוג האנטיביוטיקה הניתנת לילד ולרוב טיפול משולב זה מחסל את החיידק בעייתיות השימוש באנטיביוטיקה היא בכמה מישורים הבעיה המשמעותית ביותר של שימוש ממושך באנטיביוטיקה היא שהחיידקים עם הזמן מגלים עמידות לזנים שונים של התרופה ולכן עם הזמן היעילות של התרופה עלולה לרדת ואז נאלצים לשנות את סוג התרופה בתדירות מאוד גבוה ולשנות את המינונים על מנת לאפשר לתרופה להילחם בחיידקים.

בעיה נוספת ומאוד משמעותי הקשורה לטיפול אנטיביוטי היא חוסר היכולת של התרופה להרוג רק את החיידקים הרעים אלה שגורמים לנו נזק, משמע הדבר שהאנטיביוטיקה קוטלת גם את אוכלוסיות החיידקים הידידותיים אשר מאכלסת את מערכת העיכול בתינוקות ובמבוגרים ולכן נראה במקרים רבים תופעה של הפרעות עיכול לא נעימות לאחר שימוש באנטיביוטיקה ניתן למנוע בעיות אלו על ידי שימוש נבון בעזרי עיכול פרוביוטים כגון מזונות המכילים פרוביוטיקה (חפשו מוצרי BIO) ועל ידי שימוש בתוספי תזונה המכילים פרוביוטיקה המיועדים במיוחד לילדים.

חשיבות השימוש בתוספי תזונה המכילים חיידקים ידידותיים היא גבוהה מאוד ותורמת באופן משמעותי להתחזקות היכולות החיסונית בתינוקות ילדים ונוער. אפשר לדמות את פעילות החיידקים הידידותים בגוף לתחרות מול החיידקים המזיקים, ככל שנעשיר את תזונתנו בחיידקים טובים ולא מזיקים הם ידחקו את מקומם של החיידקים המזיקים בגוף ואנו נחלה פחות במחלות על רקע חיידקי לרוב תינוקות עד גיל חצי שנה יגלו עמידות חזקה ויהיו בעלי מערכת חיסון חזקה יותר כנגד גורמי מחלה וזאת עקב מעבר של רכיבי חיסון דרך השליה לעובר ברחם בזמן ההריון והן על ידי אלמנטים מחזקי מערכת חיסון אשר יעברו לתינוק בזמן ההנקה ואשר מצויים בחלב האם (צריכה של תוספי תזונה בזמן ההנקה חשובה לא פחות מהעשרת המזון מזמן ההריון וחיונית לבריאות התינוק והתפתחותו השכלית בריאותית לשנים רבות הרכיב המשמעותי ביותר לחיזוק מע' החיסון לתינוקות בזמן ההנקה נקרא כולוסטרום.
כולסטרום הנו תוצר חלבי המופרש בחלב האם בימים הראשונים לאחר הלידה הכולסטרום מאופיין בריכוז גבוה של רכיבים חיסוניים כגון igD igM igGחלבונים ומרכיבים המשפעלים את ייצור ה DNA RNA התורמים לחיזוק וייצוב מע" החיסון ניתן לרכוש כולסטרום מחלב פרה בבתי טבע כתוסף תזונה אבל הדעות חלוקות באשר ליעילות הכוסלוסטרום מהחי כמחזק ומשפעל אפקטיבי למע החיסון בבני אדם וישנם לא מעט מתנגדים ללקיחה של כולסטרום מן החי בבני אדם

נושא התזונה הנו חשוב ומשמעותי בעיקר לפעוטות מעל גיל חצי שנה המשנים את תזונתם מחלב אם למזונות אחרים בד"כ אני ממליץ לאימהות לפעוטות להכין לפעוטות מחית טרייה מפרות טריים משום שמחית שכזו שמוגשת לפעוט ממש לאחר הכנתה. מחית שכזו עשירה ברכיבים מחזקי חיסון כגון נוגדי חמצון ויטמינים ומינרלים . חשוב מאוד להגיש את המחית לפעוט בפרק זמן שלא יעלה על מספר דקות לאחר ההכנה וזאת על מנת למנוע הליך חמצוני של המחית (שימו תפוח עץ חתוך באוויר הפתוח ותראו תוך כעשר דקות התפוח ישנה את צבעו ומרקמו כתוצאה מהליך החמצון המתרחש באופן טבעי לפירות וירקות לאחר חיתוכם).

מומלץ לשלב בתזונת הפעוט ירקות מבושלים העשירים בסיבים תזונתיים רצוי לשים דגש על ירקות בעלי צבע חזק אני ממליץ על ירקות כתומים העשירים ברכיבים תזונתיים כויטמינים ומינרלים רצוי להימנע בשלב זה ממזונות מעובדים המכילים רכיבים משמרים כגון קמח לבן , סוכר לבן ומוצרי חלב מעובדים למוצרי מזון אלו יש תכונה אשר יכולה לעודד גורמי מחלה להתפרץ ולהשפיע בצורה לא בריאה על הפעוט בתחילת דרכו למוצרים אלו בדרך כלל ערך תזונתי מאוד נמוך כתוצאה מהוצאה של הרכיבים האורגנים החיוניים על מנת לאפשר למוצר חיי מדף ארוכים יותר (את הסוכר החום הגולמי והקמח המלא המכילים רכיבי תזונה חיוניים מעבדים כיום בארצות המוצא על מנת שניתן יהיה אפשר לשנע אותו דרך הים מארצות הייצור שלו למדינות המערב , הליך הזיקוק מנפה מהמוצר הגולמי הבריא יחסית את החומרים האורגנים על מנת שהמוצר לא יתקלקל בדרך לשוקי המערב ועל מנת שהמוצר ישב על המדף חודשים רבים ללא סכנה לחמצון ולהתקלקלות המוצר.

עד לפני שנים מספר עודדו את הילדים לצרוך מוצרי חלב על מנת לחזק את העצמות שלהם ולמנוע מחלות עצם. כיום יש יותר ויותר מחקרים המאשרים שמוצרי חלב עלולים לגרום לבריחת סידן בנשים מבוגרות, בפעוטות ותינוקות מוצרי חלב עלולים לגרום לתופעות אלרגיות (חלב נחשב כיום כמחולל אלרגיה משמעותי ביותר בתינוקות ילדים ואף מבוגרים) ועלול להוביל לסדרה של תופעות לא נעימות כגזים וכאבי בטן בתינוקות עד מחלות מעי העיכול במבוגרים – קרוהן קוליטיס. ישנה תיאוריה הטוענת שמוצרי חלב עלולים לגרום להיווצרות ליחה ונזלת אלרגית בתינוקות ובכל מקרה של כאבי בטן או שלשולים או נזלת כרונית אני ממליץ לנטרל לפרק זמן של כשבועיים את מוצרי החלב מהתפריט ולראות האם ישנה הטבה במידה וישנה הטבה אז הייתי ממליץ לעבור לתחליפי חלב אשר לרוב אינם גורמים לתופעות הנזכרות.

הרפואה המערבית מכירה בחיוניות לקיחת תוספי תזונה בזמן ההריון ובזמן ההנקה, מחקרים רבים הראו שצריכה של תוספי תזונה בזמן ההריון שיפרה באופן משמעותי את הסיכוי להולדת ילדים בריאים יותר , חזקים יותר ואפילו חכמים יותר (זוכרים את הפרסומת: מי גאון של אימא?).

Back to top button