טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

טיפול בשיאצו – אומנות מגע לריפוי טבעי

משמעות המילה שיאצו, במובן הקצר של המילה הוא: שי = אצבע, אצו = לחץ, לחיצת אצבע.השיאצו הוא טיפול רפואי שמטרתו להביא את הגוף לאיזון.

טיפול שיאצו מבוסס על הפעלת לחץ של האגודלים, הידיים, המרפקים ואפילו הרגליים משתתפים בטיפול בשיאצו.

מקור השם שיאצו

משמעות המילה שיאצו, במובן הקצר של המילה הוא: שי = אצבע, אצו = לחץ, לחיצת אצבע. השיאצו הוא טיפול רפואי שמטרתו להביא את הגוף לאיזון, אך הוא בהחלט טיפול מהנה, מרגיע ומפנק שמומלץ לעשותו מפעם לפעם ללא קשר למצב הבריאותי.
הלחיצות על הגוף לא נעשות על ידי אצבע אחת כפי שמשתמע ממשמעות המילה אלא הלחיצות נעשות על ידי אצבעות, אגודלים, מרפקים, ברכיים וכפות רגליים.
הטיפול עצמו מתרכז בערוצים שנמצאים בגוף, בשיאצו הם נקראים "מרידיאנים". בתוך הערוצים הללו זורמת לה האנרגיה. בעזרת השיאצו זורמת האנרגיה באופן חופשי בערוצים, דבר המונע מחלות ו"תקיעות" אנרגיה.

מטרתו של השיאצו הוא להזרים את האנרגיה שתגיע לכל מקום בגוף. כדי שפעולה זו תתרחש, על המטופל להרפות את גופו כדי שהאנרגיה תוכל לזרום בגופו ביתר חופשיות.
שיאצו מסורתי מתבצע על גבי מזרונים המיוחדים לכך, כאשר המטופל יושב או שוכב בתנוחות שונות. הטיפול בשיאצו נעשה בבגדים מלאים ולכן יש להגיע לטיפול שיאצו עם בגדים נוחים אשר מאפשרים להזיז את הגפיים בקלות, בעיקר בזמן מתיחות ורוטאציות.
השיאצו הוא טיפול ברפואה משלימה שמטרתו להביא את הגוף לאיזון, אך הוא בהחלט טיפול מהנה, מרגיע ומפנק שמומלץ לעשותו מפעם לפעם ללא קשר למצב הבריאותי.

YANG &YIN ין ויאנג

יין ויאנג מסמלים שתי איכויות אשר בו זמנית הן גם דבר והיפוכו וגם משלימות זו את זו. היאנג הוא הצג הפעיל, הזכרי והרוחני והין הוא הסביל, הנקבי והחומרי. לפיכך, כל תופעה מוגדרת על פי מידת הין או היאנג שבה ובכל מקרה היא תמיד מכילה את שני האספקטים גם יחד בבחינת שני ניגודים משלימים. בעזרת שני כוחות אלו אפשר להסביר כיצד נוצר היקום ואת עקרונות הסדר השורר בו על פי הדאואיזם. כאשר הדדיות באנרגיות מפסיקה להיות מאוזנת, הסדר הטוב נפגע כמו למשל בעת מחלה או כאבים ראומטיים. אנו נוהגים לחלק את האנשים לשני סוגי "טיפוסים, טיפוס הין וטיפוס היאנג.
טיפוס יאנג:
טיפוס יאנג הוא טיפוס אקטיבי ומוחצן, בדרך כלל רזה, מדבר בקול רם ומתנועע במהירות. טיפוס היאנג נוטה להתרגש בקלות ולהחצין את רגשותיו, בעל מרץ רב ואוהב לעבוד.הוא צריך להיזהר שלא להגיע למצבי יובש וחום עקב אנרגיית יאנג מפותחת, המכלה את נוזלי הגוף. אצל טיפוסים מסוג יאנג ישנה נטייה לפתח לחץ דם גבוה ופעילות יתר של בלוטת התריס. מומלץ להרבות בפעילות ספורטיבית מהנה וגם בפעילות גופנית מתונה כמו טאי צ'י.
טיפוס ין :
טיפוס ין הוא טיפוס פסיבי יותר, בעל מבנה גוף מלא בדרך כלל, מתנועע באיטיות, רגשותיו מפנמים וקצב חייו איטי יחסית לטיפוס היאנג. מערכת חילוף החומרים דלו איטית ולכן הנטייה שלו להשמנה, טיפוס הין צריך להרבות בפעילות גופנית אקטיבית. אצל הטיפוסים מסוג הין ישנה נטיה לפתח לחץ דם נמוך ותת פעילות של בלוטת התריס.

משמעות חוסר ועודף בטיפול שיאצו

באופן נורמלי הצ'י זורם בחופשיות במרידיאנים וכל הזמן נשמר איזון עדין בין האיברים השונים. כאשר ישנו חוסר איזון בגוף והאיברים הפנימיים יוצאים משווי משקלם האנרגטי, נוצרות חסימות אנרגטיות האנרגיה אינה זורמת בחופשיות ו"נתקעת", למצב זה אנו קוראים סטגנציה, ישנן תופעות חיצוניות אשר גורמים למצב סטגנציה כגון: קור עז או חום כבד.

כדי להבין את תהליך הסטגנציה נמשיל את היתקעות האנרגיה לזרימת המים בנחל. באופן רגיל (מאוזן), המים זורמים בחופשיות ללא הפרעה, כאשר ישנם שטפונות חזקים והמים עולים על גדותיהם, נוצרות מערבולות, המים נתקעים והזרימה נפגעת ומתפזרת לכל עבר, מצד שני, כאשר אין מים בנחל, המים המעטים נתקעים, עומדים ויוצרים שלוליות, גם במקרה הזה הזרימה נפגעת. לעיתים כמות המים בנחל מספיקה אך גורם חיצוני מפריע לזרימה. הגורם יכול להיות גורם פיזי שפוגע במסלול התקין של המים כגון: ענף היוצר סכר, אבנים, קור עז המקפיא את מימי הנחל ומפסיק את זרימת המים.השיאצו הוא טיפול רפואי שמטרתו להביא את הגוף לאיזון, אך הוא בהחלט טיפול מהנה, מרגיע ומפנק שמומלץ לעשותו מפעם לפעם ללא קשר למצב הבריאותי.

כך ניתן לראות את גופינו, הנחלים הם המרידיאנים והמים הם האנרגיה. גם בגופינו הזרימה יכולה להפסק או להיתקע עקב חוסר בנוזלים, דם או אנרגיה, אז אין זרימה. מאידך, יכולה הזרימה להיתקע מעודף, כאשר יש עודף עלולה להיות תקיעה בזרימת האנרגיה, דבר שעלול לגרום למחלות ולסימפטומים שונים נוספים.

https://www.youtube.com/watch?v=iwi8hpfqXp0
הדגמת טיפול שיאצו

עקרונות הטיפול בשיאצו:

טיפול שיאצו מתמקד בארבע עקרונות אשר מאפשרות למטפל לקבל את מירב האינפורמציה אודות המטופל. העקרונות נולדו משום שלרשות הרפואה הסינית לא עמדו בדיקות מעבדה והדמיות כמו שיש ברפואה הקונבנציונאלית ולכן נאלצו המרפאים הסיניים לסמוך על אבחונים הנסמכים על הבנת סימני הגוף השונים כדי לאבחן מצבים פנימיים.
עקרון ההסתכלות:
מטפל השיאצו מסתכל על המטופל מרגע כניסתו ועד לסוף הטיפול. בשלב זה יבקש המטפל מהמטופל להוציא את לשונו החוצה.
עקרון ההקשבה:
המטפל מקשיב לצליל ולטון הדיבור, לצורת ההתבטאות, לדגש המושם במשפטים, לאופן ארגון המשפטים ולעוצמת הקול. כמו כן, המטפל מריח את הניחוח היוצא מהמטופל ומתרשם מהאיכות הכללית של הניחוח.
עקרון התשאול:
המטפל משתמש בתשאול מקיף יותר, כדי לגלות אינפורמציה חשובה לגבי המטופל. פעמים רבות ניתן ללמוד המון לפי אופי הדברים והצורה בה המטופל חושף או מסתיר דברים מהמטפל. כמו כן, באמצעות התשאול המקיף ניתן לצייר תמונה מדויקת לגבי אורח החיים הכללי של המטופל.
עקרון המגע:
המטפל בשיאצו משתמש במגע כדי לקבל אינפורמציה נוספת אודות המצב הנפשי של המטופל. בשלב זה יערוך המטפל אבחנת גב ואבחנת בטן.

אבחון שיאצו:

שיטות האבחנה הסינית הינן שונות, מגוונות ומסתמכות על מאות שנות נסיון. האבחנה, באופן כללי נעשית לפי אותות חיצוניים כמו: שיער, עור וציפורניים. לפי הרפואה הסינית, "החלק מעיד על הכלל" ועל כן ניתן לבדוק ולקבל מידע מפורט על מצב הגוף מבדיקת חלק קטן ממנו.
האבחנות הנפוצות ביותר שבהם משתמש המטפל הן :

  • אבחנת הדופק
  • אבחנת לשון
  • אבחנת בטן
  • אבחנת גב
  • אבחנת פנים
    מטפל בשיאצו לא יעשה אבחנה לפי סימן אחד וסימפטום בודד אלא ישלב בין שיטות, יבצע הצלבות וחיתוכים, בכדי להגיע לאבחנה מדוייקת.

אבחנת הגב:
הגב מסמל את העבר. לכל איבר יש אזור אסוציאציה אשר מעיד על מצבו הפנימי.
אבחנת בטן:
לעומת הגב, הבטן מסמלת את ההווה, אזורי הבטן מעידים על מצב האיברים הפנימיים, הנמצאים בזמן ההווה.
אבחנת לשון:
הלשון מהווה עמוד תווך לאבחון. היא מספקת אותות, הנראים בבירור לגבי חוסר האיזון של המטופל. אבחנת הלשון מהימנה במידה ניכרת, כל אימת שנתקלים בסימפטומים סותרים, כמעט בכל מקרה הלשון משקפת את הדפוס הבסיסי והיסודי של המטופל.
אבחנת פנים:
הפנים מראים את מצב האיברים הפנימיים על פי אזורי האסוציאציה שמפוזרים בשטח ומשייכים את חלקי הפנים וצורתם לגוף הפנימי ובעיותיו.

סיכום:
השיאצו הוא טיפול רפואי שמטרתו להביא את הגוף לאיזון, אך הוא בהחלט טיפול מהנה, מרגיע ומפנק שמומלץ לעשותו מפעם לפעם ללא קשר למצב הבריאותי.

Back to top button