צמחי מרפארפואה משלימה

קימל- כרוויה תרבותית

שילוב זרעי כרוייה בדברי מאפה מוסיף טעם ארומתי מיוחד ומטפל בחיטוי צינורות העיכול, מניעת גזים ואפילו שיפור תנובת החלב אצל אישה מניקה...

הקיץ מביא עימו את פריחת הכרוייה התרבותית המוכרת בשמה העממי- קימל. שמה הבוטאני: Carum carvi. ברפואה הטבעית העממית עושים שימוש ברוב חלקי הצמח: עלים, זרעים ושורש. הצמח מתנשא לגובה של 70 ס"מ ופורח בפרחים של לבן ורדרד, בעטרה כמעין סככה.

השימוש הפופולארי בקימל הוא בזרעיו ובדרך כלל לתיבול מאכלים, לבישול ואפייה. בכל הקשור למטבח כדאי לדעת שאשפר לשלב גם את עלי הקימל במטבח הבריא. אפשר להוסיפם לסלט עלים טרי, לשלבם עם שומר הגינה הום נותנים סלט טרי עם ניחוח ארומתי.

מזרעי הקימל מפיקים שמן אתרי רפואי באמצעות זיקוק בקיטור. צבע השמן צהבהב והוא מהווה חלק מפרוטוקולי הטיפול ברפואה טבעית, נטורופתיה וארומתרפיה.

השמן האתרי של הקימל מוכר כבעל תכונות ריפוי בטיפול במערכת השרירים, הנשימה והעיכול. השמן מחטא, נוגד התכווצויות, מעורר ומחמם. אבל, מומלץ להימנע משימוש בשמן הקימל בתקופת ההיריון וכן במצבים של עור רגיש.

תערובת ארומתרפית לטיפול בכאבי שרירים:
1 כף שמן נבט חיטה
3 כפות שמן שקדים או שמן זרעי ענבים
10 טיפות שמן קימל
1 טיפה שמן קינמון
1 טיפה שמן זנגביל
5 טיפות שמן מנתה
3 טיפות שמן תפוז

לערבב את שמני הנשא עם השמנים האתריים ולעסות בעדינות את האזור המכווץ והכואב.
אפשר לבצע את העיסוי לפני השינה ו"ללכת לישון" עם השמן. העבודה נעשית במנוחה ואין צורך להמשיך לעסות עם השמן כדי להפיק את פעולות הריפוי שלו. השילוב של שמן נבט חיטה ביחד עם שמן נשא נוסף כמו שמן שקדים או שמן זרעי ענבים, משפר את ספיגת השמן האתרי בגוף ומאפשר הרגעה טובה של השרירים המכווצים.

זרעי הכרוייה מצוינים למניעת צרבת לאחר ארוחה כבדה. אפשר פשוט ללעוס את הזרעים. הלעיסה מסייעת להפקת הפיטוכימיקלים המצויים בלב הזרעים וקליפת הזרעים מכילה סיבים תזונתיים המסייעים לעיכול.

שילוב זרעי כרוייה בדברי מאפה מוסיף טעם ארומתי מיוחד ומטפל בחיטוי צינורות העיכול, מניעת גזים ואפילו שיפור תנובת החלב אצל אישה מניקה.

עוגיות קימל לשיפור תפקוד מערכת העיכול:
2 כוסות שיבולת שועל
1 כוס קמח כוסמין מלא
2 כפיות קימל
2 ביצים אורגניות
1 כפית סודה לשתיה
1/4 כוס תה מנתה
1/4 כוס שמן שומשום
1/2 כוס סוכר קנים
1/2 כוס צימוקים שחורים אורגניים
1/2 כוס אגוזי מלך קצוצים

אופן הכנה:
לערבב שיבולת שועל, קמח, קימל וסודה לשתייה ולהוסיף את הצימוקים והאגוזים- לערבב היטב.
בקערה נפרדת- לערבב את הביצים עם השמן והתה. להוסיף לקערת המוצרים היבשים ולערבב היטב.

ליצור באמצעות כף כדורים. להניח על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. לאפות בחום בינוני – 175 מעלות צלסיוס, במשך כ 30 דקות, עד להשחמת קלה. מומלץ להגיש עם תה מנתה.

זרעי צמח המרפא מזינים אבל עם זאת אין להגזים בשימוש בהם. הזרעים מכילים 6% שומן, מינרלים וויטמינים וסיבים תזונתיים בכמות טובה והם מועילים לטיפול במערכת העיכול ובמצבי ברונכיטיס. עם זאת אין להרבות בשימוש בזרעי קימל כי הם מכילים מריסטיצין, שכמויות גדולות ממנו עלולות להיות בעלות השפעה נרקוטית.

הכרוייה אמנם תורבתה על ידי בני האדם כצמח מרפא ותבלין זמין אבל לא רצוי לגדלה בגינה הביתית מאחר והיא מושכת צרעות טפיליות ומזמינה כנימות. מומלץ לרכוש זרעי קימל במרכולים ובתי טבע. מחירם אינו גבוה. כדי להבטיח טריות חשוב להתבונן בזרעי ולוודא שהם מבריקים, אין עליהם אבקה, הם מחודדים בקצותיהם וצבעם חום כהה מבריק. הימצאותה של אבקה על הזרעים יכולה להעיד על יושן והצטברות רעלים. מאחר והשימוש בזרעי קימל אינו אינטנסיבי מומלץ להשקיע בזרעים אורגניים.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על מירה כהן שטרקמן

Back to top button