אוכל בריארפואה משלימה

תפוח אדמה – ערכים תזונתיים, יתרונות וחסרונות בריאותיים

זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תאכלו יותר מידי תפוחי אדמה.

מעט על תפוח אדמה:

מוצאו של תפוח האדמה ברמות הגבוהות של פרו ובוליביה שם היוו מזון בסיסי בקרב הילידים. משם הם התפשטו בדרכי המסחר בין התרבויות הקדומות לצפון אמריקה ולדרומה של היבשת. שמו solanum נגזר ממשפחת הסולניים שאליה משויכים העגבניות, הפלפלים והחצילים המכילים מרכיב רעיל בשם סולנום. המילה tubersum משמעה פקעת. השם הנפוץ potato מקורו בטעות שעשו הספרדים בהבחנה כאשר נתקלו בו לראשונה במאה ה-16 בדרום אמריקה. המילה bapapa בשפת האינקה פרושה "תפוח מתוק", מה שנהוג לכנות כיום בטטה. בפרו, מסתבר, גדלים בר מעל למאה זנים שונים של תפוחי אדמה. בסמיכות לאותה תקופה שהתפוח הובא לספרד, ליתר דיוק בשנת 1586, הם גם הובאו לאנגליה על ידי המתישבים האנגלים שנחתו בחופי וירג'יניה. למרות היותו כיום חלק בלתי נפרד מהתפריט במערב, לא קלה היתה חדירתו ונתקלה בהרבה חשדנות ואמונות טפלות. מסופר שסר' וולטר ראלי שהביא לראשונה את הזרעים לאנגליה, וידע מעט על תפוחי האדמה, ניסה לאכול את הפירות, נכווה מרעילותם וציווה לעקור את השיחים בגנו. גם הפוריטנים התנגדו לגדל אותם משום שלא נזכרו בברית הישנה. ובצרפת התפשטה האמונה שאכילה מרובה של תפוחי אדמה עלולה לגרום לצרעת. רק במחצית המאה ה-18, כמעט 200 שנים לאחר שהובא לאירופה, החלו לגדל את הפקעות למאכל להמונים ונוהג זה התפשט על פני כל היבשת.

הצמח מכיל מרכיב רעיל לגוף בשם סולאנום הנמצא בריכוז גבוה בחלקי הצמח מעל לקרקע, בגבעול, בפרחים ובעלים ומעט בקליפת הפקעת. בישול הפקעת מנטרל את הרעל שבקליפה.

תפוח אדמה – חומרים פעילים וערכים תזונתיים:

תפוחי האדמה מתעכלים בקלות יחסית ומכילים את כל אבות המזון הבסיסיים ומהווים מקור מצוין לפחמימות. למרות שכמות החלבונים בהם קטנה, הם עשירים מרוב החלבונים ממקור צמחי בחומצות אמינו חיוניות כגון טריפטופן, מתיונין וליזין. הם מכילים ויטמין C בכמות השווה לפירות הדר וויטמיני B. כמו כן מכילים ברזל, נתרן, אשלגן, מגנזיום, סידן, יוד, פלואור זרחן ונחושת. פקעת התפוח מכילה כמות גבוהה של מלחי פותש, חומצה פוספורית וכמות קטנה של חומצה ציטרית. מומלץ לבשל את התפוח על קליפתו וכך נמנע הפסד של המרכיבים הפעילים בו. למרות שהערך הקלורי של תפוח אדמה הוא נמוך יחסית, כ 81 ק' לכל 100 גר', המדד הגליצמי גבוה ביותר ומגיע ל 98, על כן אכילתו אינה מומלצת לסוכרתיים.

תפוח אדמה – יתרונות בריאותיים:

  • גאוט: לשתות 3 כוסות מיץ טרי של תפוחי אדמה. למרות שהמרכיבים הפעילים טרם נחקרו ידוע שיש לתפוחי האדמה תכונות אנטי ראומטיות.
  • כאבי פרקים: כנ"ל.
  • כאבי גב: כנ"ל. במקביל להניח תפוחי אדמה מרוסקים על המקום הכואב ולחבוש, או לעשות קומפרס לשעה.
  • נפיחות בעיניים: למעוך ולהניח תפוח אדמה אדום לא מבושל מסביב לעיניים.
  • טיפול טבעי לדלקות עיניים: כנ"ל.
  • צרבת: לאכול תפוח אדמה לא מבושל.
  • טיפול טבעי לטחורים: ליצור נר מתפוח אדמה לא מבושל ולהכניס אל תוך הרקטום למשך כל הלילה.
  • כבד נפוח: לבשל תפוח אדמה אדום, למעוך לחמם, להניח על בד כותנה ולשים על אזור הכבד.
  • קרסוליים נפוחות: למעוך תפוחי אדמה להניח באזור הנפיחות ולחבוש למספר שעות.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר

Back to top button