דיאטה ותזונהרפואה משלימה

משמעותה של דיאטה

קיימות ומוכרות מספר רב של סוגי דיאטות אך הן אינן מדברות על איזון בריאותי והתפתחות מודעת לערכי המרכיבים התזונתיים.

מהו המושג 'דיאטה'
קיימות ומוכרות מספר רב של סוגי דיאטות כשבבסיסן הן מדברות על ספירה וחישובים לערך קלורי אך הן אינן מדברות על איזון בריאותי והתפתחות מודעת לערכי המרכיבים התזונתיים.

אדם מן השורה שחשקה נפשו בהרזיה שאינה למטרת ריפוי ספציפי, שואף שתהליך הפחתת משקל יהיה קצר ומהיר מבלי לתת את הדעת למה שיקרה לאחר קבלת התוצאות. לכן, בכדי לסייע בתהליך הפחתת המשקל נולדו 'צאצאים' לעיקרון הראשוני שנועד לשמירת בריאות הגוף באופן טבעי כשהטענה הנסתרת כי שומן מזיק ולהיות אדם שמן זה אינו בריא.

זה נכון בעיקרון, אך כאשר הדיאטה משנה כיוון ממטרה ליצירת איזון בריאות לעבר הפחתת משקל לכך מסתייעים בחישובי קלוריות ופחמימות מבלי שילקח בחשבון ערכו הבריאותי של כל רכיב מזון בפני עצמו, יחד עם זאת, גם לא נלקחת בחשבון ההשפעה המיידית על ספירטואל האדם והנזק העתידי שעלול להיגרם לגוף הפיזי.

העיקרון בדיאטה להרזיה
במרבית הדיאטות הנפוצות כיום, ההרזיה מבוססת על תהליך שקילה והסבר עפ"י טבלאות ונוסחאות שהאדם או החברה בנתה עבור חברי הקבוצה, כשהתוכניות נשענות על טבלת משקלים לפי גובה, משקל ומבנה גוף – טבלה שהוגדרה בתחילת שנות ה-70 במאה הקודמת.

במרבית השיטות ישנו חוסר הדגשה על צרכי הגוף מבחינה פיזיולוגית כימית, במקום זאת, 'נולדו' תחליפים כמזון קל ואוורירי ומזון דל קלורי, אלה הינם המצאת האדם ונדבך חשוב לאותם מסגרות להרזיה. מרכיבים כימיים הנוספים למזון שאינם מוגדרים בצורה ברורה ברשימת הרכיבים, למעשה הם מכילים חומרים מסכני בריאות בטווח הארוך ואינם מספקים את צורכי הגוף והנפש בטווח הקצר. זאת מאחר וחסר בם משאבים חיוניים בכדי לשמר בריאות בצורה יציבה ולאורך זמן כי הגוף אינו מכיר ומזהה אותם כלל.

ספירה וחישובים
האדם ביכולתו לבצע ספירה וחישובים בטווח מסוים, תלוי אופי והתרבות ממנה הגיע כך אורך זמן החישובים. עם זאת ידוע, שמייד לאחר הפסקת הספירה, מתרחשת בצורה סמויה, עליה חזרה למשקל ההתחלתי ולרוב נוספים עוד מספר קילוגרמים. קיימות דיאטות המדברות על הפרדת מזון – חלבונים ופחמימות, ודיאטות המבוססות על אכילה לפי סוג הדם ועוד אין ספור של שיטות כשבכל אחת מהן ישנה סכנה ברמה כזו או אחרת, הבאה מהמקום בו אין התייחסות למכלול אורח חייו ואופי חיי האדם, ולסיבות שבגינם ישנה התעוררות החשקים לפחמימה והמתוק.

האדם כיחידה שלמה
חשוב לדעת להתייחס אל האדם וכל הרבדים מהם הוא מורכב כיחידה אחת שלמה. לאדם ישנם רגשות, מחשבות, ישנם ערכים שעליהם גדל, ישנם קונפליקטים פנימיים, ישנן תשוקות, וכמיהות, כשבכדי לרזות עליו להכניס עצמו לתוך מסגרת ולדכא אותם.

הצרה הגדולה כאשר אדם נמצא בתהליך הרזיה מועד או נשבר, אז מיד תצוץ דעת הסובבים אותו ואלה, בעלי השפעה שלילית חזקה מאוד על הלך רוחו והמשך התנהלות.

כמי שהייתה בעולם של השמנה כרונית, אוכל לציין שהנושא רגיש וכאוב מאוד. לאדם השמן מאוד קשה לבטא החוצה וגם כלפי עצמו את רגשותיו מפני שלרוב, הגורם העיקרי להשמנה נובע מרגשות מודחקות עמוק כשהמטרה היא להרחיק מעליו את הפגיעות והרגישות. לכן, טעות היא לנסות להכניסו אל תוך מסגרת חוקים שנקבעה ע"י ממציא ולהגדירה כשיטה בדוקה להצלחה, מאחר ולכל אדם יש התנהלות, התנהגות ומוסריות שונה ממישנהו.

מיהו אדם שמן
אדם כזה הוא קודם כל אדם. יש בו את כל אותם מרכיבים שיש לאדם רזה מאידך, יש בו רמות רגישויות גבוהות כשאין זה אומר שלרזה אין אותם אלא רק ההשפעה היא שונה. לכן, ההתייחסות לאדם עם עודפי משקל גדולים יש להתייחס ברגישות יתרה.

יש מי שאחוז ההשמנה שלו יהיה כ- 10 או 20 ק"ג ורזה אותם, עדיין לאדם זה יהיה קושי להבין את מי שמשקלו נוסק לתוך הגדרת השמנה כרונית (כרוני = קבוע בדרגת סיכון גבוהות מאוד).

השומן בגוף משמש כמקור להגנה ושמירה על איברים פנימיים חיוניים ולכן, אדם רגיש באופן מיוחד יעטה על עצמו עודפים בכדי לברוח מכאב פנימי השוכן בתוכו. בכדי לגונן על עצמו האדם פונה לגרגרנות ובליסה כשלרוב נעשים מתוך חוסר איזון ביוכימי והורמונלי. מפני שכל חוויה משפיע ישירות על הכימיה בגוף. כאשר מנסים להגיע לעומק נפשו של אדם עם עודפי משקל גדולים, ניתן לגלות כי מדובר באדם שמאוד רוצה לשמוח, מאוד רוצה להיות אהוב ונאהב, מאוד רוצה באושר כשהם צורך בסיסי קיומי ראשוני.

המטרה העיקרית
תחילה יש להגדיר מהי המטרה האמיתית שהאדם רוצה להשיג. במידה ומדובר בהרזיה השאלה המתבקשת היא האם הוא רוצה לרזות ולשמר את התוצאות בכוחות עצמו ולהימנע מתלות בשיטה של אדם או חברה. כאשר מעמיקים בנושא, ניתן להבין שהמטרה המוסתרת היא צורך עמוק באהבה ואושר. אותם לא ניתן להשיג בשום דרך שיש בה אכילת מזונות ריקים מערך ואיכות ומלאים בתוספים שהגוף אינו מכיר אותם, שהינם המצאה שהורכבה בכדי לשמר חיי מדף למזון המתועש.

מהפרה החלב אינו יוצא ורוד ואם כן, יוזעק הוטרינר לטפל בבעיה, המשמש מטבעו אינו צהוב בוהק כפי שזה המיובש מוזרק לו זרחן. מכאן הרשימה ארוכה ומספיק להביט בזום אאוט על כך שהמרכולית השכונתית הקטנה הפכה לסופר רב-מימד בכדי להכיל מזונות מתועשים ומעובדים.

הרזיה הוליסטית – שיטה קדומה
מטרתה הראשונית היא שימור בריאות מאוזנת ויציבה לכל אורך התהליך. ובכדי להשיג את המטרה חשוב למצוא את הגורם העיקרי שממנו נוצרה.

אין צורך ללכת רחוק עד לאדם הקדמון, מספיק שנעיף מבט על ילדותנו וינקותנו, מה קרה מאז שהיום הגוף מגיב אחרת? לילדנו הרכים נקפיד להעניק את הטוב והאיכותי ביותר ולכל הורה ידועה חשיבותם הרבה של הויטמינים והמינרלים. כיום כל הורה כמעט רופא, מתוך צורך לדעת להעניק לילד, אז היכן הבוגר נמצא על סקלה זו ?

בהרזיה טבעית ישנה התייחסות מלאה לרגשות, מחשבות, חשקים ותשוקות בנוסף, ישנה התייחסות בכובד ראש גם לסנכרון האנרגטי הקיים בין היקום ועד לפרט הקטן הקיים במימד כדור הארץ.

Back to top button