טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

מה זה רפואה משלימה וההבדלים בין רפואה משלימה לרפואה קונבנציונאלית

רפואה אלטרנטיבית ההוליסטית מציעה שיטות ריפוי אלטרנטיביות רבות העוסקות במשולש גוף-נפש-רוח ומכוונת את האדם לריפוי שלם, מלא ואמיתי.

מה זה רפואה משלימה?

רפואה משלימה מתבססת על ריפוי שלם, המתייחס לכל מרכיבי האדם – גוף נפש ורוח. זוהי רפואה שאינה מסתפקת בטיפול בסימפטומים של המחלה, אלא יורדת לשורש הבעיה ומציעה פתרון מלא ושורשי לבעיה. כדי שיוכלו המטופלים עצמם לעמוד בטיפולים ולהבריא, עליהם להבין לעומק את משמעותם של המושגים "בריאות" ו"חולי" כפי שרואה אותם הרפואה ההוליסטית / רפואה משלימה.

ראיית השלם: גוף-נפש-רוח

הגישה ההוליסטית מכירה בשלמות, ביחידה אחת, המורכבת מגוף-נפש-רוח ובהשפעות הצדדיות שיש לכל מרכיב ביחידה על תהליך הבראתו של האדם ממצבי חולי. כמו כן, מכירה גישה זו בשלמותם ואחדותם של כל האיברים והמערכות בגוף האדם ובכך שלא ניתן להפריד איבר, רקמה או תא מן השלם, כיוון שהם מהווים חלק ממנו ומשפיעים ומושפעים זה מזו.
כל תאי הגוף מקושרים על-ידי "רשתות תקשורת": מערכת כלי הדם, מערכת הלימפה ומערכת העצבים. הפרעה במקום אחד ברשת תגרור בהכרח הפרעה במקומות אחרים, כאשר לא תמיד יבלוט לעין הקשר הברור ביניהם. על כן חייב הטיפול ההוליסטי הטבעי להתמקד בשלם.

כוח החיים – Life Force

לצד איברי הגוף הפיזיים, מתקיים גוף החיים – הגוף האנרגטי של האדם המורכב מהפעילות האנרגטית המתרחשת בכל תא בגוף. פעילות זו היא תוצר של מערכת אנרגיה הפועלת, זורמת ומפעילה את הגוף. לכוח אנרגטי זה אנו קוראים "כוח החיים" – Life Force. זהו הכוח המפעיל את היחידה גוף-נפש-רוח, הוויטאליות (חיות) שלנו, והוא זה המפיח חיים בתאי הגוף.
אנרגיית החיים זורמת דרך מרכזי אנרגיה הנקראים צ'אקרות (Chakras). הצ'אקרות מפוזרות במקומות שונים בגוף ושבע המרכזיות שביניהן ממוקמות לאורך עמוד השדרה שהוא מוליך החיים. משם זורמת האנרגיה על-ידי המרידיאנים (ערוצי האנרגיה) לכל מקום בגוף. אנרגיה זו היא המאפשרת לנו להתקיים בניגוד לכוח המשיכה. ה- Life Force "מרים" אותנו כלפי מעלה וזורם בניגוד לכוח המשיכה המושך אותנו מטה, ומכאן שבריאותו של האדם מתחילה ב- Life Force.
מראהו של אדם, יציבותו, מידת חיבורו לאדמה, זקיפות קומתו, הם המעידים על מצבו האנרגטי. עם הזדקנותנו, חל תהליך הפוך לתהליך החיים והצמיחה. אנו מתכופפים, אברינו צונחים אט אט מטה, עורנו מתקמט והופך נפול ושיערנו נושר. כל התבוננות חיצונית על המצב האנרגטי השופע, הזקוף, הצומח, מספרת למטפל ההוליסטי על מצבו האנרגטי של האדם.

גורמים מחלישי Life Force

בריאותנו מתחילה, אם כן, ברובד האנרגטי. רובד זה מושפע לרעה על-ידי גורמים רבים אותם אנו מכנים גורמים מחלישי Life Force, עימם ניתן למנות: תזונה לקויה, זיהום אויר, רגשות שליליים, מתח (סטרס), רעלנים שונים ועוד. הטיפול ההוליסטי, השם דגש על חיזוק ה- Life Force, מתמקד באיתורם של גורמים מחלישים אלה ובסילוקם, כמו גם על עידודם של גורמים מחזקי Life Force שעוזרים לו לזרום בחופשיות להשיב לאדם את כוחו.

הגדרת בריאות וחולי ברפואה משלימה

כמטפלים בריפוי הוליסטי, אנו מאמינים בראש ובראשונה כי לגוף היכולת לרפא את עצמו ואין המדובר במערכת החיסון בלבד. לעיתים קרובות בעיותינו אינן כרוכות בהיחלשות מערכת החיסון, אלא בהיחלשותו של כוח החיים המפעיל את מערכת החיסון ואת כל המערכות האחרות בגופנו. בריאות אנו מגדירים, למעשה, כמצב של הרמוניה בין גוף-נפש-רוח, מצב בו כוחות הריפוי, כוחות החיים, מצליחים לגבור על כוחות המחלה – הגורמים המחלישים. מכאן שריפוי משמעו חיזוק ה- Life Force של האדם. שיטות שונות בריפוי ההוליסטי אכן עושות זאת.

החיים דינמיים וכך גם מצב בריאותנו. אנו נחשפים באופן מתמיד לגורמים מחוללי מחלות המחלישים אותנו. אך לא תמיד אנו חולים או סובלים, זאת כיוון שבדרך כלל מצליחים כוחות הריפוי להתמודד עם כוחות המחלה. רק כאשר נחלשים כוחות הריפוי, הוויטאליות, אז יכולים מחוללי מחלות לפגוע בנו.
מחלות נובעות מפנים הגוף אל מחוצה לו. משמעות הדבר היא שבשל חוסר איזון או דיסהרמוניה פנימית נפגעת הוויטאליות, פגיעה אשר תבוא לידי ביטוי כמחלה. על-כן, אין אנו יכולים להתרכז בריפוי המוחלט החיצוני של וירוס, חיידק, פטרייה או רעלנים בתנאים פנימיים אשר אינם הרמוניים ואינם חזקים דיים ועם היחלשותם אנו הופכים חשופים לפגיעה. אין הדבר אומר כי נתעלם כליל מן המחולל החיצוני, אך לא נתמקד רק בו לשם ריפוי.

לצורך תפקוד תקין אנו זקוקים להזנה נאותה בכל המישורים וליצירת איזון רגשי, הורמונלי, ועצבי ולניקוי – שחרור פסולת וחומרים אחרים שאינם רצויים לגוף במישור הפיזי, הרגשי והמנטלי. כאשר אחד מן התפקודים הללו יוצא מכלל איזון, תיווצר דיסהרמוניה וייווצר עומס במקומות אחרים בגוף. במצב של עצירות לדוגמה, מצטברים חומרי-פסולת בגוף, מכבידים ומזיקים; כאשר איננו משחררים אנרגיה רגשית ככאב, כעס או בכי, אנו יוצרים עומס אנרגטי אשר יפגע באיזון שלנו – העצבי, ההורמונלי וכו'.

בטיפול הוליסטי עלינו לדאוג לניקוי וטיהור הגוף, לאיזון ולהזנה נאותים. לאחר מכן יש לאתר באחד מהמישורים את הבעיה, באם קיימת כזו, ולאזנה. לעיתים די בכך על-מנת להביא להרמוניה שמשמעותה בריאות ולפתרונן של בעיות אשר לכאורה אינן קשורות זו בזו כגון: עצירות, נדודי שינה, אקנה ועוד.

המחלה בראי הרפואה ההוליסטית

מחלה בעיני הרפואה הקונבנציונלית משמעה ליקוי המחייב טיפול מיידי במחולל הבעיה, במטרה להשמידו. ברפואה ההוליסטית מחלה משמעה מצב "מקולקל" וכפי שראינו קודם לכן, על-מנת להגיע לכדי מחלה, צריך להתקיים מלכתחילה מצב דיסהרמוני. רק אז תופיע המחלה.
המחלה האקוטית היא דרכו של הגוף לאותת לאדם על חוסר-איזון עמוק יותר ועל הצורך בחזרה לאיזון. כאשר לאדם יש שפעת, אולקוס, דלקת ריאות וכדומה, הגוף מתגבר ומגייס מנגנוני ריפוי פנימיים על-מנת לנגוד את המצב הקיים. לשם כך מופיעה הדלקת, לדוגמה, כדי למנוע את התפשטות המחולל.
חום גבוה יוצר סטריליזציה והתגוננות מפני בקטריות, הזעה, יצירת כדוריות דם לבנות, והעלאת קצב המטבוליזם הבסיסי של האדם (B.M.R). כל האמצעים האלו נועדו לעזור לגוף לפעול, לזרום ולהתנקות. כך חוזר הגוף לאיזון. הסימפטומים הם דרכו של הגוף ליצור קשר עם החלק החולה באדם, לעורר את מודעותו למצב לשם תיקון ושינוי.

התפתחות המחלה

השלב הקריטי בהתפתחותן של מחלות הוא שלב ההדחקה, השלב בו אנו מדחיקים את הסימפטומים על-ידי נטילת תרופות, מריחת משחות ושאר אמצעי טיפול בתסמינים. לגוף מנגנוני הישרדות משלו, כך שלעיתים רבות נחשוב כי המצב התאזן ואנו בריאים, הרי הסימפטומים נעלמו. אך בשלב זה משקיע הגוף אנרגיה רבה בהתמודדות עם המצב הלא-מאוזן וככל שעובר הזמן והעומס מתגבר תחריף הבעיה גם מבלי שנהיה ערים לה, עד להתפרצות חזקה עוד יותר אשר לרוב איננו זוכרים או יודעים מה גרם לה ולמה היא קשורה.
לשלב זה, בו הגוף מתפקד למרות קיומה של בעיה נקרא "איזון מדומה". בשלב הראשון, שלב האזעקה, נחווה סימפטומים. לאחר מכן יסתגל הגוף ונחווה אותו איזון מדומה, ובסופו של דבר תגיע, לרוב, הקריסה והופעת המחלה. תהליך זה עשוי להמשך שנים עד להופעתו של המשבר.

הבנה כחלק מתהליך הריפוי

לעיתים, כאשר המחלה טרם הודחקה פנימה על-ידי טיפול תרופתי, די בהבנת המצב על-מנת להחיש את הריפוי. כאשר אדם סובל מכאב, עליו לנסות ולהבין מה אינו תקין, מה משמעות הדבר, מדוע דווקא עכשיו, מדוע דווקא באיבר זה וכיוצא בכך. אנו רואים זאת היטב אצל ילדים קטנים, אשר תגובתם הרבה יותר בריאה משלנו, המבוגרים. כאשר ילדים מתרגשים או מפחדים הם עשויים להקיא או להעלות חום ללא כל ממצא. אם אנו כהורים נשאל עצמנו בכל פעם למה במצב מסוים מפתח הילד חום גבוה, נוכל להבין משהו מעולמו הפנימי ולסייע לו. עלינו להקשיב לאיתות.
ככל שנבין כי בעיות, הפרשות, תוצרי-פסולת ורגשות שליליים צריכים לצאת החוצה מן הגוף, נמנע את הצטברותם בפנים הגוף, דבר אשר יוביל לקריסה בהמשך. אם נתבונן בכל מישור בחיינו נראה כי הדחקה תוביל תמיד להתפרצות קשה יותר, אם במישרין ואם בעקיפין. על-כן עלינו לאשר את הופעת המחלה ואז לחזק את כל מנגנוני הריפוי, על-מנת למזער את הנזק האפשרי בהתהוות מחלה. יותר מכך – עלינו להבין את מטרת הופעתה של המחלה ו"לזרום" עם הגוף: לריפוי, ניקוי, פליטה החוצה ולא כנגדו, בכך שנשאיר בתוכו הפרשות ופסולת.
יחד עם תהליך ההבנה של המטופל וללא כל סתירה, יעסוק המטפל ההוליסטי בצמצום הרגלים רעים מחלישי Life Force, באיזון הרכב הדם, השלמת חוסרים, סילוק רעלים, איזון רגשי, תיקון יציבה ועוד. כל זאת על-מנת לאפשר לאנרגיית החיים להביא לתהליכי צמיחה ובריאות.

לסיכום – הרפואה ההוליסטית מציעה כלים מגוונים המאפשרים הוצאתם של גורמים מיותרים בדרך שאינה הרסנית לגוף וכלים לחיזוק מנגנוני ריפוי פנימיים. יחד עם זאת חשוב ביותר, עבור כל מטפל בכל שיטה בה הוא נוקט, להיות מודע לקיומם של גורמים מודחקים אשר הוצאתם במועד או בדרך בה אין הגוף ערוך לה, עלולה להוביל למשבר ולמחלה, אשר יחלישו את הגוף. על כן עלינו כמטפלים, בכל שיטה שהיא, מוטלת המשימה להעריך את ה- Life Force של האדם ואת מצבו ולהתאים את משך הטיפול ועוצמתו באופן אישי למטופל.

Back to top button