טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

שחרור לחצים ומתחים בתקופת הלימודים ומבחנים

הפחתת חרדת מבחנים, התמודדות עם מתח וחרדה בתקופת לימודים אפשרית בעזרת מספר תרגילים פשוטים של צ'י קונג.

שחרור לחץ, התמודדות עם חרדה (חרדת ביצוע / חרדת הצלחה) בזמן לימודים, בתקופת מבחנים או בכל עת אחרת אפשרית עם תרגילי צ'י קונג. תרגילי צי' קונג מזרימים אנרגיות בצורה נכונה בגוף ומשחררים חסימות אשר מעצימות את תחושת הלחץ והחרדה.

הרצון העמוק בקיום האנושי הוא להרגיש טוב. אך מסתבר שמשהו התקלקל בקוד ובמקום לחוש חוויה של קיום שלם, נכנסה למערכת גוף ונפש אנרגיה של מאבקים לקיום. כל מאבק, מהווה סתירה וכל סתירה מקנה למערכת מתח נוסף.

הפתחתת מתח וחרדה לפני מבחנים

הלימודים יוצרים מתחים ולחצים רבים. מתחים אלה נוצרים עקב ציפיות שלנו… ואכזבות שאולי אנחנו לא מספיק טובים, מספיק עבור אחרים, או עבור עצמינו. לחצים אלה מקשים על התפקוד במהלך היום יום וגם בתפקוד הלימודי עצמו, בבחינות, בהכנת עבודות ועוד. ממד הרצון להצלחה ולקיום אישי, יוצר תחרות אינסופית ולא דווקא מול אחרים אלא מול, איך אני משתקף בעיני. חשוב להבין שניתן ואף רצוי להתמודד עם המתחים האלה ולנסות להשתחרר מהם.

המוח מיישם בעת ובעונה אחת, פעולות בארבעה ערוצים שונים: הערוץ המוטורי (הוצאה לפועל של פעילות שרירי השלד שמאפשרת תנועה ויציבה), הערוץ הסנסורי (עיבוד המסרים המתקבלים מאיברי החוש, רק לאחר מכן האדם מודע לקלט החושי המגיע), הערוץ הקוגניטיבי (היכולת לחשוב, ללמוד, לזכור, להתרכז), והערוץ המבקר את פעילות הגוף. כולם מבוקרים באופן ישיר או עקיף על ידי המוח. התנאי לגמישות מוחית הוא החיבור בין תאי העצב וזה, מהווה את המדד הישיר לתפקוד המוחי.

המסקנה היא כי במידה ונפעיל את מוחנו וגופנו, דרך הפעלת תאי העצב נוכל לאפשר לשגשוג במספר הקשרים בין תאי העצב. לשם כך צריך להיחשף לגירויים חדשים בצורה מאוזנת. פעילות זאת עשויה להקל עלינו, לאפשר לנו לחוות שביעות רצון ונינוחות פנימית ולהשתחרר מהלחצים.

צ'י קונג, היא שיטת תרגול המאפשרת יצירת קשרים חדשים בין התאים. זוהי תנועה רכה וזורמת המבוססת על חוקי הפילוסופיה והרפואה הסינית והיא מגשרת, בין תפקודי האיבר הפיסי לבין המוליך האנרגטי שלו (מרידיאנים) על מנת לאפשר לאיבר ולסביבתו התומכת, ריפוי, שיקום והתמרה לאיזון. שיטת תרגול זו מחזקת ומשמרת את אנרגיית החיים הפנימית, הנעה לאורך מערכת העצבים, קשורה לעמוד השדרה ולנוזל חוט השדרה, ולכן משפיעה באופן ישיר על מה אנחנו חושבים ועל איך אנחנו מביעים את המחשבה והרגש.

אז מה נוכל לעשות על מנת לחזק את ההקשרים ליכולת למידה נינוחה, קשב והנאה? בראשית נתיישב על כיסא כשהגב נינוח, זקוף ורך (אין להישען על משענת הכיסא).

גמישות צוואר
עטפו עם כף היד את הצוואר האחורי ולחצו 3 פעמים בצדי הצוואר. לחיצה, המתנה קלה ושחרור.
הניעו קלות וברכות את הראש ימינה ושמאלה. כשהראש ינוע ימינה, הניעו את העיניים שמאלה וכשהראש ינוע שמאלה, הניעו את העיניים ימינה.

זיכוך הראיה
עסו בעדינות את השקעים בגזע המוח (קשור למרכז הראיה).
כשהעיניים עייפות רצוי להרגיע את העפעפיים על ידי מצמוץ חזק ושחרור ואחר כך להניח את כפות הידיים על העיניים כ 30 שניות (להימנע מלחיצה).

הזרמת צ'י ודם אל המוח, להרגיש רעננות
הניחו את שתי כפות הידיים על צדי הגולגולת, והניעו את עור הקרקפת, מעלה מטה. (הזזת הקרקפת כפאה).

שחרור עומס רגשי. פחד מכישלון / הצלחה.
הניחו את שתי כפות הידיים בצדי הרקות ולחצו קלות אל תוך הרקה 3 פעמים.
עם כריות האצבעות, עסו את המצח, מפנים (מרכז הגבות) כלפי חוץ (לכוון הרקות).

שחרור מתח בהקניית הרגל של גמישות בלמידה.
העלו את הכתפיים מעלה באיטיות ומטה .3 פע'.
דחפו קלות את חגורת הכתפיים אחורה, לכווץ קל של השכמות, נשמו אל תוך בית החזה ושחררו.
הניחו את כפות הידיים על הכליות, גב תחתון ועסו אותן. הרשו לעצמכם להוציא קולות ספונטניים…
עשו הפסקות של שתית מים בלגימות קלות.

אפשר לתרגל תרגילים אלה מס' פעמים ביום. טוב להפסקה ולאיסוף כוח מתחדש. מתאים גם ללומדים, בזמן לימוד, לפני מבחנים. האיכות הנפלאה של התרגילים היא שהם אינם צורכים כוח פיסי ומאמץ תנועתי, הם מזרימים דם ואספקה מוגברת של חמצן לרקמות, עוזרים לשינויים בתודעה, הגברת הערנות וצלילות המחשבה. פותחים למתרגל ערוצים של חשיבה הרמונית נינוחה ורגועה.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על פנינה מתוק

Back to top button