רפואה משלימהרפואה סינית

רפואה סינית, צ'י קונג ותקופת האביב

תקופת האביב בראיית הרפואה הסינית היא תקופה מלאת התחדשות

מטפלים ברפואה סינית מייחסים חשיבות לחילופי עונות השנה כאשר לכל עונה ועונה יש את הייחודיות שלה. עונת האביב עומדת בפתח דלתנו. אנחנו חשים אט אט, כיצד הימים מתארכים והליל מתקצר לו. הרפואה הסינית מחלקת את עונות השנה בהתאם לפעילות האברים והמערכות בגוף האדם כאשר כל אבר פעיל באופן מיוחד, ושולט בתנועתו, בעונה המיוחדת לו. עונת החורף מאופיינת כאנרגיה יינית, קור, עומק, שקיעה, שינה, תנועה פנימית. האביב מאופיין באנרגיה של התחדשות, פריצה והנעה לתהליכים משתנים. אנרגיה יאנגית, פעלתנית, מאיצה, מהירה, לוחמנית. האביב מביא אתו התרגשות וציפייה להתחלה חדשה, מעגל חדש נפתח.

פירות הגשמים שחווינו בחורף זה מביאים לנו את ניצוצות הפריחה ושכרון הצבעים. חוש הראיה פועל בתנועה מוגברת. אם נסתכל אל תוך עלי הכותרת ונראה, דבורים וחרקים דבקים אל האבקנים ומתחילים לשיר את זמרת האיחוד. זכר ונקבה במיזוג להפריה ושינוי צורה…

באביב מזג האוויר הולך ומתחמם. זוהי תקופה של נביטה, גדילה, התעוררות ופריחה. הטבע כולו מגיח מן המעמקים. השמיים והארץ נולדים מחדש.

זוהי אנרגיה חדשה שלא מוכרת לגוף שחווה בעונת החורף רצון להתכנסות.

בתקופה זו האנרגיה זורמת מאזורים פנימיים יותר אל השכבות החיצוניות של הגוף. האנרגיה מזמינה אותנו לצאת החוצה. הטבע קורא לנו להתעוררות. אנו חווים התחלות חדשות ואופטימיות וחשוב לשמור על ראש פתוח לקבל רעיונות חדשים ושינויים חדשים.

מהי אותה התחלה חדשה שבוא האביב מרמז לנו עליה?
ברפואת המזרח, מזוהה עונת האביב עם אלמנט העץ. צמיחה ונביטה אנרגטית חזקה מתוך האדמה. אנרגיית העץ פורצת קדימה, מלאה ביצירתיות, יוזמה והוצאה לפועל. השורשים, שאותם בנינו וחווינו בעונת החורף, נטועים עמוק באדמה ויוצרים יציבות, מאפשרים לצמרת להיות בתנועה חופשית בהתאם לרוחות ולתנאים המשתנים. החיבור בין שורשים לצמרת מאפשר חיים, גמישות והסתגלות לסביבה.

טיפול בתנועת צ'י קונג, מאפשר התחלה חדשה בכל מפגש תנועתי, מתוך הסתכלות על כאן ועכשיו, על אותם דברים הנעים בטבעיות אל שינוי דרך, רצון לנסות דברים מנקודת מבט שונה. בעדינות ובצניעות לסמן את הדרך מתוך חמלה, יציבות, שקט ולב פתוח.

על פי הפילוסופיה של הרפואה הסינית, בעונת האביב, האברים הדומיננטיים הם הכבד וכיס המרה. תפקידו המרכזי של הכבד הוא לגרום לכך שאנרגיה, צ'י ודם, תזרום בגוף בצורה תקינה וללא הפרעות. הכבד אחראי על שמירת ובקרת הדם בגוף. אוסף ואוגר את הדם, משמש בתפקיד של סנן, משחרר את הרעלים אל כיס המרה, מניע את הצ'י אל הריאות ומאפשר ללב לקלוט אנרגיה חדשה שתאפשר לדופק וללחץ להוות תנועה תקינה. לכן הוא שולט על התנועה ואחראי על פיזור הצ'י. בתנועתו הוא מפקח על מערכת ההגנה בגוף, שמירת חום הגוף. כמו כן על מערכת התקיפה, מערכת החיסונית עם הכליה הימנית. קשור למערכת הראיה ועל גמישות העיניים.

עם אלו רעלים צריך הכבד להתמודד?
שומן, אלכוהול, חומרים משמרים, צבעי מאכל, משפרי טעם, חומרים מתועשים ומעובדים (שמספרים עליהם שהם מכילים ויטמינים), מזון מרוסס ותרופות למיניהן.

כל אלה יוצרים תופעות רבות, לדוגמא: עייפות וחולשה, כאבי ראש ומיגרנות, כאבי גוף נודדים, אלרגיות, אקנה, כולסטרול, התפרצויות כעס בלתי צפויות, חוסר מנוחה נפשית, אי יכולת להירדם, חוסר ריכוז ופיזור בעשייה.
מתחילים משהו ועוזבים…

מכוון שרעלים נוטים להצטבר, גורמים לכבד להאט את תנועתו ותפקודיו, עלינו לעזור לתהליך להתקיים והזמן המתאים הוא האביב.

מה מומלץ לעשות?
* כדאי לשתות חליטות עם עלים ירוקים כמו, סלרי, כוסברה, פטרוזיליה.
* הירוק בצבעו מאפשר לגוף ולנפש לחוות ראשית של יצירה ובריאה ולכן אפשר להשתמש בדמיון ולצבוע את הכבד בצבע ירוק רענן כעלה חדש וצעיר.
* בבוקר לפני הארוחה, אפשרי לשתות מעט לימון משולב עם כף שמן זית.
*יש להפחית את השימוש בטעם החמוץ ולהגדיל את השימוש בטעם המתוק, אך להימנע מאכילת בצקים מתוקים. פירות העונה, או שזיפים יענו לצורך המתוק.
* כדאי לאכול אוכל טרי, מורכב משילוב ירקות, לא חם מדי. להוסיף למזון שעורה וחיטה.

התנועה המומלצת בצ'י קונג תנוע אל פיתולי גידים ורצועות, התפשטות התנועה לכל הכוונים כפי ההסתעפות של הענפים, על מנת לרכוש חוויה של אומץ ותקווה. לשחרר נוקשות מן הגוף והנפש ולהביא לגמישות דרך מתיחות רכות, שירגיעו את ההתפרצות הטבעית של תנועת הכבד.

הלימוד הוא לאפשר לרגשות לנוע דרכנו בזרימה, להימנע מכעס, אשמה והאשמה.

נזכור שלמעשה הכעס הוא בתוכנו, ככלי להניע אותנו לשינוי ואם לא היה עומד מישהו או משהו ממולנו לא היינו משליכים אותו על אף אחד.

יש משהו אחד קטן שאנחנו יכולים לעשות שיכול לקדם אותנו קדימה.

לשחרר את עצמנו מן הכבלים שהחלטנו לשים על עצמנו. נוכל להניע בגמישות את הפחד לדחף… וננסה לזכור את דבריו של הרקליטוס: "אין דבר קבוע מלבד השינוי".
זוהי מתנתו של הטבע בשינוי צורתו התמידית.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על פנינה מתוק

Back to top button