רפואה משלימהרפואה סינית

המדריך המלא לדיקור סיני ורפואה סינית

רפואה סינית כוללת בתוכה מגוון רחב של שיטות דיקור שונות. מאמר זה, מטרתו לשפוך מעט אור על מגוון שיטות הדיקור והטיפולים הקיימים ברפואה הסינית.

דיקור סיני מסורתי – T.C.M (Traditional Chinese Medicine)
שיטת טיפול זו מבוססת על פילוסופיה סינית הרואה במחלה תוצאה לאורח חיים לא תקין ומאוזן, כאשר האדם אינו חי את חייו בדרך המתאימה לו והנכונה בשבילו.

גורמי מחלה יכולים להיות חיצוניים, שמקורם מחוץ לגופנו כגון השפעות מזג האויר השונות: חום, קור, לחות, יובש וכו'. כמו כן קיימים גורמי מחלה פנימיים, הנוצרים בגופינו כתוצאה מאורח חיים לא תקין, תזונה לא מתאימה, חומרים רעילים המצטברים בגופינו, תרופות, וחילוף חומרים לא תקין. הרפואה הסינית רואה ברגשות שאינם מווסתים כראוי כגון כעס, דאגה, עצב ופחד, גורמים העלולים להביא למחלות אף הם.

על פי הרפואה הסינית, בגופנו זורמת אנרגית חיים " QI- צ'י" המאפשרת לנו לחיות חיים בריאים, כאשר היא זורמת בחופשיות וללא הפרעה. מחלה נוצרת עקב בעיה בזרימת הצ'י בגוף. לרוב הבעיה בזרימה נוצרת עקב "חסימה".

בעיני הרפואה הסינית, הדיקור משפיע באופן ישיר על איזון הזרימה הנכונה של הצ'י בגוף. החדרת המחט לנקודת דיקור תאפשר לגוף של המטופל להתגבר על החסימה. המחטים מוחדרות לנקודות הנמצאות על המסלולים- המרידיאנים שם זורם הצ'י.

טיפול בדיקור סיני כולל מספר שלבים: הראשון הוא אבחון, לרוב באמצעות שיחה ובדיקת דופק ולשון. לאחר מכן, החדרת המחטים: הדיקור מתבצע במחטים דקות, עדינות וגמישות. חשוב לציין כי המחטים סטריליות וחד פעמיות.

במה ניתן לטפל בעזרת דיקור סיני?
דיקור סיני מטפל בהצלחה רבה ברוב תסמונות הכאב. מצוין לכאבים שמקורם אורטופדים, בעיות שלד, שרירים ומפרקים כגון: פריצות דיסק, פציעות ספורט, תאונות דרכים ובעיות מפרקים. כמו כן מקל מאוד במצבים של כאבי ראש ומיגרנות, כאבי מחזור, פיברומיאלגיה ועוד.

מטפל בבעיות גניקולוגיות שונות, הפרעות הורמונאליות- מחזור לא סדיר, תופעות גיל המעבר, בעיות פריון אצל נשים וגברים.
מסייע בחיזוק מערכת החיסון – מטפל באלרגיות, מחלות אוטואימוניות, דלקות מפרקים ועוד.
מטפל בבעיות עיכול שונות – עצירות, מעי רגיז, צרבות ובחילות היריון.
יעיל מאוד לטיפול בבעיות רגשיות כגון: חרדה, מתח, עצבנות, בעיות שינה, דיכאון והפרעות בקשב וריכוז בילדים ומבוגרים.
יעיל מאוד לטיפול בלחץ דם לא מאוזן, סוכרת וכולסטרול. תומך ומסייע בתהליך הרזייה ובהפסקת עישון.

דיקור אורטופדי – שיטת האיזון של Dr. Tan
הדיקור האורטופדי מוכר גם כשיטת האיזון The Balance Method)) של המטפל Dr. Tan, בעל השם העולמי מטייוואן. שיטת דיקור זו שונה בעקרונותיה מן הדיקור הסיני המסורתי – ה T.C.M, בכך שאינה מתבססת על רפואת הצמחים ותפקודי הנקודות, אלא על טיפול במסלולים (המרידיאנים) הפגועים העוברים באזור החולה בגוף, בעזרת שימוש במסלולים אחרים המאזנים אותם ונקודות דיקור הנמצאות עליהם.

על פי שיטה זו נוצרת השפעה מידית והקלה של כ 50% -70% ואף יותר מעוצמת הכאב מיד לאחר החדרת המחט. הרעיון המרכזי בשיטה זו הוא לא לדקור במקום הפגוע, אלא הרחק מהאזור הפגוע. בדרך כלל יתבצע דיקור בצד המנוגד או בגפה המנוגדת, תוך כדי שימוש בשיטת האיזון.

במה ניתן לטפל בדיקור אורטופדי
שיטת טיפול זו מתמקדת בבעיות אורטופדיה וכאב הנובעות מפגיעות שונות בשלד, בשרירים ובמפרקים. הסיבות לכך רבות ומגוונות, החל משימוש יתר ועומס פיזיולוגי בפציעות ספורט, דלקות בשרירים ובמפרקים, שינויים ניווניים המתרחשים עם הזמן, אורח חיים לא מאוזן, תאונות דרכים ועוד. שיטה זו מוכרת בכל העולם בזכות תוצאות הטיפול המהירות שלה ומביאה להקלה מיידית בעוצמת הכאב כבר מהטיפול הראשון!

דיקור בשיטת Y.N.S.A- לבעיות נוירולוגיות וכאב
שיטת דיקור Y.N.S.A, מקור שמה: Y.N.S.A-Yamamoto New Scalp Acupuncture. על שם ממציא השיטה ד"ר ימאמוטו, רופא יפני, נוירולוג, שעסק בחקר תפקודי המוח לפני כארבעים שנה. ד"ר ימאמוטו גילה קשרים הדוקים בין אבחנת מגע באזור הצוואר ובראש לבין דיקור באזור הראש. ד"ר יאמוטו גילה כי יש לדיקור באזור הקרקפת השפעה ישירה על מערכת העצבים ומרכזי העצבים במוח. שיטה זו יושמה ביפן על ידי ד"ר ימאמוטו על אלפי מטופלים ולה הצלחה מרשימה ביותר. לדיקור בשיטה זו יכולת השפעה מיידית ויעילה ביותר בעיקר במקרים של בעיות נוירולוגיות המביאות לשיתוק בפנים ובגפיים ולכאבים מסוגים שונים (אורטופדיים ואחרים).

במה ניתן לטפל בשיטת דיקור Y.N.S.A?
שבץ מוחי –CVA , הוא דוגמה נפוצה לפגיעה נוירולוגית בה ניתן לטפל ביעילות ואף לתמוך בתהליך השיקום בעזרת שיטת דיקור זו. שבץ מוחי עלול לגרום לתופעות של פגיעה עצבית וחולשה בחצי גוף, אפאזיה (פגיעה עצבית המובילה לקשיים בדיבור), דיסארטריה (פגיעה במוטוריקה של הדיבור), הפרעות בבליעה והפרעות ביציבות ושווי משקל. בכל התופעות הללו ניתן לטפל בעזרת שיטת YNSA. הטיפול יעיל גם באירועים ישנים ולעיתים ניתן לראות שיפור מידי כבר בטיפול הראשון, אם כי רצוי להתחיל את תהליך הטיפול והשיקום קרוב למועד האירוע.
בעזרת דיקור בשיטת Y.N.S.A ניתן לטפל בהצלחה רבה גם בפגיעות נוירולוגיות נוספות: פציאליס, פרקינסון, טיניטוס, בעיות חוסר בשווי משקל, ורטיגו, טרשת נפוצה MS, כאבים נוירופתיים שונים, סיאטיקה ותסמונת פיריפורמיס.

בנוסף ניתן לטפל בעזרת Y.N.S.A ביעילות רבה ומרשימה ברוב תסמונות הכאב ולהשיג הקלה משמעותיות ומיידית. כאבים שמקורם אורטופדי, כגון: כאבי צוואר, גב, כתפיים, ברכיים ומפרקים. בזכות ההשפעה הישירה של שיטת Y.N.S.A על המוח ניתן לטפל במצבים נוספים כגון: חוסר איזון הורמונאלי, תופעות גיל המעבר, בעיות רגשיות ונפשיות שונות כגון: דיכאון, עצבנות, וחוסר שקט.

בתחילת הטיפול המטופל עובר תשאול ואבחנת מגע של אזורי רפלקס בצוואר ובראש, לאחר מכן מתבצע דיקור שטחי בעזרת מחטים עדינות באזור הקרקפת. לעיתים קרובות ההשפעה היא מיד לאחר החדרת המחט וניתן לחוש הקלה מידית בכאב עד להיעלמותו המוחלטת. במקרים של פגיעה נוירולוגית תיתכן תחושת חום ועקצוץ באזור הפגוע/משותק ולעיתים אף יחול שיפור ביכולת התנועתיות, מיד לאחר החדרת המחט במהלך הטיפול הראשון.

שונישין Shonishin))- דיקור יפני ללא מחטים לילדים ותינוקות
שיטת טיפול זו מקורה ביפן שם התפתחה לפני כ 350 שנה.
מקור השם שונישין: "שו" – ילד, "ני" – קטן, "שין" – מחט. שיטת טיפול זו מבוססת על הרפואה הסינית והעיקרון הטיפולי שלה מתבסס על השראת סביבת טיפול רגועה ללא כל פחד וחשש. הטיפול בילד צריך להיות נעים וללא כאב ככל שניתן, כך, ללא פחד, יתאפשר תהליך הריפוי המירבי.

יתרון נוסף בטיפול זה, הוא השגת שיתוף פעולה מלא של הילד ושל ההורים העלולים אף הם לחשוש ממחטים ולהעביר את הפחד והדאגה שלהם אל הילד. המטפל בשיטה זו אינו משתמש במחטים הנהוגות ברפואה הסינית, במקומן ישנם כלים קטנים ועדינים בעזרתם ניתן ליצור גירוי עדין ונעים על העור באזור נקודות הדיקור ועל המסלולים בהן הן ממוקמות על ידי טפיחות קלות ושפשופים עדינים. במהלך הטיפול הילד יושב על המיטה או בחיק הוריו, משחק בצעצועים, מרגיש נינוח ומשתף פעולה בשמחה וללא כל חשש.

במה ניתן לטפל בעזרת שונישין?
חולשה של מערכת החיסון- התקררויות חוזרות, אסטמה, דלקות אוזניים וגרון.
רגישות במערכת העיכול – כאבי בטן, עצירות ושלשולים.
בתחום הנפשי- הטיפול בשונישין מסייע במצבי חרדה, לחץ ומתח, בעיות שינה, היפר אקטיביות ובעיות קשב וריכוז.
לעיתים קרובות משולבת המלצה תזונתית ופורמולת צמחי מרפא המסייעים לתהליך ההחלמה.
במקרים מסויימים מקובל לשלב בטיפול בשונישין גם דיקור סיני, בעיקר בתינוקות ובילדים קטנים (מתחת לגיל שנה וחצי) שעדיין לא פיתחו חשש או פחד מדיקור וממחטים. הדיקור בגיל זה מתבצע במהירות ולפרק זמן קצר מאוד, כך שהילד לא מרגיש כמעט דבר. היתרון הטיפולי בשילוב זה יעיל ביותר ומזרז את תהליך ההחלמה.

צמחי מרפא סיניים
הרפואה הסינית מאז ומתמיד ידעה לשלב בין הטיפול המסורתי בדיקור הסיני לבין שימוש בצמחי מרפא להשלמת תהליך ההחלמה. המרשמים הניתנים בקליניקה כיום מבוססים ברובם על מרשמים מתוך הספרות הסינית הקדומה ולהם שנים רבות של הצלחה מוכחת. לצמחי המרפא בדומה לנקודות הדיקור תפקוד דומה והוא להוביל את האדם לתהליך של ריפוי ואיזון גופני ונפשי. תהליך האבחון מדויק מאוד ומורכב מאבחנת דופק, אבחנת לשון ותשאול מקיף על אורח החיים והרגלי היומיום של המטופל. מידת הדיוק באבחון הכרחית לשם התאמת מרשם צמחי המרפא בדיוק המרבי ובמינון המתאים. את המרשם ניתן לקחת בכמה צורות לפי העדפת המטופל: באבקה, במרתח, במיצוי אלכוהולי (טיפות, תרסיס) או בכדורים. הטיפול מתאים לכל טווחי הגילאים – ילדים ומבוגרים.

צמחי המרפא מסייעים בטיפול במגוון רחב של מחלות ולעיתים קרובות מהווים כלי חשוב וחיוני המשולב בתהליך הטיפולי ברפואה הסינית.

שיאצו
השיאצו הוא טיפול מגע יפני המבוסס על הרפואה הסינית. הרעיון הוא שניתן להשפיע על הגוף והנפש בעזרת נקודות או אזורים הנמצאים על גופנו בדומה לדיקור סיני. יש כאן שילוב של רפואה סינית ומגע. טיפול זה מתאים במיוחד לאנשים הרגישים למחטים וחוששים מדיקור וממחטים.
פירוש השם שיאצו ביפנית הוא "שי" – אגודל, "אצו" – לחץ. כלומר לחיצות באמצעות האגודל.

הטיפול על פי השיטה הזו מגוון ביותר וכולל לחיצות בעזרת האגודלים, כפות הידיים, המרפקים והברכיים. בנוסף ללחיצות, מבצע המטפל מתיחות נוענועים עדינים. מטרת הטיפול היא להחזיר את הגוף והנפש לאיזון ולעורר את כוח הריפוי הטבעי שלנו. הטיפול מתבצע במקצב איטי ומאפשר למטופל להיות נינוח, בטוח ורגוע.

במה ניתן לטפל בעזרת השיאצו?
השיאצו מטפל בהצלחה רבה ברוב תסמונות הכאב. מצוין לכאבים שמקורם אורטופדים, בעיות שלד, שרירים ומפרקים כגון: פריצות דיסק, פציעות ספורט, תאונות דרכים ובעיות מפרקים.
כמו כן מקל מאוד במצבים של כאבי ראש ומיגרנות, כאבי מחזור, פיברומיאלגיה ועוד.

השיאצו מסייע בחיזוק מערכת החיסון, מטפל בבעיות עיכול שונות, יעיל מאוד לטיפול בבעיות רגשיות כגון: חרדה, מתח, עצבנות ודיכאון והפרעות בקשב וריכוז בילדים ומבוגרים. הטיפול מתבצע על מזרן או על מיטה בלבוש מלא ונוח.

לסיכום:
רפואה סינית ודיקור סיני יכול לסייע ולרפא מגוון רחב ביותר של מחלות, כאבים ובעיות שונות. אז עכשיו גם אתם יכולים להעזר ברפואה סינית…. בהצלחה!

Back to top button