טיפולים ברפואה משלימהרפואה משלימה

שיטת פאולה – תרגול השרירים הטבעתיים

תרגול שיטת פאולה נועד לחיזוק שרירים ומערכות בגוף כחלק מתהליך החזרת האמון בו ,ריפוי ושיפור איכות החיים.

המפגש שלי עם שיטת פאולה החל לאחר שחליתי עוד בהיותי נערה במחלה נדירה, וטופלתי במשך שנים בכל האמצעים הקיימים ברפואה המערבית, ללא הצלחה. למרות הכל, החלטתי לא להיכנע בקלות ולתפוס פיקוד על המשך התנהלותי בחיים. הפכתי את המחלה למטרה ולאמצעי, כשהמטרה היתה לחפש בעצמי ובתוכי את יכולות הריפוי ולאמצעי דרכו חלה תפנית בחיי. בדרך החיפוש הפנימית ותוך תרגול שיטת פאולה, הפכתי למורה בשיטה ומדריכה להתפתחות אישית ורוחנית.

פאולה גרבורג (2004 – 1907) נולדה בגרמניה ועלתה לארץ עם הוריה לאחר מלחמת העולם. עוד מצעירותה התכוונה להגשים חלום להיות זמרת ורקדנית ואכן למדה בלט קלאסי ופיתוח קול. אלא שהחלום התנפץ עם התפתחותה של מחלה ניוונית שאיימה לשתק את גופה. פאולה לא קבלה את גזר הדין והחלה להתחקות אחר תנועות שלמדה בבלט וכך היא מצאה למשל, שכשהיא עושה תנועות עם כפות הרגליים כמו כשעמדה על קצות האצבעות, הגוף יוצר תמיכה פנימית המפחיתה מתחושת הכאב.

פאולה התייחסה לשרירים הרצוניים הנמצאים בפתחים סביב גופנו: עיניים, אף, אוזניים, פה, סוגר צינור השתן וסוגר פי הטבעת והשרירים הבלתי רצוניים הנמצאים בתוך הגוף, כאל מערכת. ההבחנה שלה היתה שבמערכת זו הצורך של השרירים הטבעיים הינו לפעול בצורה סימולטנית, וזהו העקרון הראשון עליו מבוססת השיטה: בגוף בריא כל השרירים הטבעתיים פועלים בעת ובעונה אחת.

הרצון לעזור לעצמה, יצירתיות והתמדה הובילו לגלויים של הקשרים הקיימים בגוף הבריא אך "נשכחו" ממנו. קשרים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם ובין השרירים הטבעתיים לבין מערכות פנימיות ואשר הפכו להיות תרגילים בשיטה שבעזרתם חזרה פאולה לתפקוד מלא. כדוגמא לפעילות בין השרירים הטבעתיים ומערכות פנימיות בגוף ניתן להביא את בכיו הראשון של יילוד שעל ידי פתיחה עמוקה של הפה, הוא גורם לנשימתו הראשונה.

התרגול בעזרת השרירים הטבעתיים מתבסס על העובדה שהשרירים האלה שואפים לפעול באופן סימולטני, ומכאן נובע העקרון השני: כאשר סוגר אחד אינו מתפקד באופן תקין, או שפעולתו משובשת, ניתן להחזיר אותו לפעולה על ידי הפעלת סוגרים אחרים שמצבם תקין. הפעלה חוזרת תגרור במשך הזמן את הסוגר החלש לפעילות נכונה.

למעשה תרגול בשיטה מביא לחידוש הקשר בין מערכת השרירים המודעת למערכות ריפוי טבעי הקיימות בגוף, ולכן המטפל בשיטת פאולה מכוון את המטופל למתן חופש לגוף לעשות מה שטוב לו, על מנת לאפשר לו לעשות התיקונים במקום ובקצב שנכונים לגוף באותו רגע. בשונה משיטות רבות אחרות, לאחר למידה והפנמה של השיטה בהדרכתו של מטפל, התרגול נעשה בצורה עצמאית. המטופל בשיטת פאולה לוקח חלק אקטיבי בעזרה לריפוי ובשיפור איכות חייו. העבודה נעשית בכל מצב: בשכיבה, בישיבה, בעמידה, תוך כדי הליכה, כשהמטרה להפוך את התרגול לטבע שני.

מתי אפשר וכדאי להיעזר בשיטה?

בעיות במערכת העיכול: עצירות, טחורים, פיסורה, קיבה עצבנית, ריפלוקס.
בעיות במערכת השתן: בריחת שתן, דלקות חוזרות בשלפוחית, קושי במתן שתן, בעיות בבלוטת הערמונית (פרוסטטה), צניחת רחם, צניחת שלפוחית שתן, אצל נשים בהיריון כתהליך הכנה ללידה ואחריו.
בעיות וכאבים אורטופדיים: כאבי צוואר, בעיות וכאבי גב שונים, כאבי ברכיים, כתפיים וזרועות.
בעיות במערכת הדם: זרימת דם, לחץ דם גבוה.
במצבים של לחץ, מתח נפשי, קושי בהרדמות, במקרים שאנשים מרגישים ירידה במצב הגופני, עייפות, עצבנות, חוסר ריכוז, ירידה בכושר המיני.
במצבים שלאחר אירוע מוחי, לאחר ניתוח, תאונה התרגול בשיטה עוזר בתהליך השיקום ומקטין את הנזקים הנלווים שנגרמים כתוצאה מחוסר תנועה עד ניוון או שימוש מוגזם בהם.

התרגול שיטת פאולה נועד אם כן לחיזוק שרירים ומערכות בגוף כחלק מתהליך החזרת האמון בו ("הגוף בוגד בי"- אמירה מוכרת?), ריפוי ושיפור איכות החיים.
נשים, גברים וילדים יכולים להיעזר בפתרון בעיות וכאבים שונים.
ניתן גם להתעמל בקבוצות כלימוד אמצעי לאימון הגוף ואחזקתו וככלי לטיפול עצמי. לרשימת מטפלים בשיטת פאולה לחצו על הקישור

Back to top button