רפואה משלימהרפואה סינית

חמשת האלמנטים ברפואה הסינית

מהם חמשת האלמנטים ברפואה הסינית וכיצד משתמשים בהם כדי לבצע אבחון מהיר ויעיל

הסינים חקרו את היקום ומצאו בו חמש איכויות יסודיות העומדות בבסיס כל תופעה מחזורית בטבע ובחיי האדם. חמש איכויות אלה מיוצגות על ידי חמישה יסודות (אלמנטים) המסמלים תהליכים שונים ומאופיינים בבית בצבעים, צורות וחומרים שונים.
מושג חשוב להבנת הפנג שוואי הוא ה-Wu Xing, חמשת היסודות (חמשת האלמנטים), הם חמשת כוחות הטבע או השלבים: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. אלה קשורים לחמשת הכיוונים: צפון, דרום, מזרח, מערב ומרכז/אדמה, לחמש העונות (אביב, קיץ, סתיו, חורף, עונת המעבר), ולחמשת החושים, הצבעים, הטונים, הטעמים.

חמש הוא מספר פופולארי מאוד בתרבות הסינית: סולם הצלילים הסיני מורכב מחמישה צלילים, מערכת התה הסינית מורכבת בדרך כלל מקומקום וחמישה ספלים, הפוליטיקאים בסין מציבים לעצמם, לרוב, חמש מטרות לבצע בתקופת כהונתם, וכן הלאה. Wu – פירושו חמישה. Xing – פירושו תנועות, תהליכים וגם איכויות.

כלומר, תיאוריה זו עוסקת בתהליכים הנמצאים בתנועה מתמדת, ולא בהכרח ב"יסוד" (באלמנט) – שהוא מושג מוגבל בעצם הגדרתו.

הסינים חקרו את היקום ומצאו בו חמש איכויות יסודיות העומדות בבסיס כל תופעה מחזורית בטבע ובחיי האדם. חמש איכויות אלה מיוצגות על ידי חמישה יסודות (אלמנטים) המסמלים תהליכים שונים ומאופיינים בבית בצבעים, צורות וחומרים שונים.

יסוד העץ
יסוד העץ מסמל תהליכים של צמיחה, גדילה, לידה, התחלות חדשות, חיוניות ואופטימיות. הצבע המאפיין את ייסוד העץ הוא ירוק. הצורה המאפיינת את יסוד העץ היא מלבן גבוה וצר. החומרים המיוחסים ליסוד זה הם עץ, רהיטי עץ, פרחים, עציצים וכל תוצרי הלוואי של תעשיית העץ כמו נייר, כותנה, פשתן. העץ מייצג את אנרגיית האביב ומיוחס לכיוונים מזרח ודרום-מזרח.

יסוד האש
יסוד האש מסמל תהליכים בשיאם: שמחה, תשוקה, התלהבות, עוצמה, הצלחה, חום ואור, אומץ לב, פרסום, תקשורת ותהילה. הצבעים המאפיינים את יסוד האש הם אדום וסגול. את יסוד האש מאפיינות צורות זוויתיות ומחודדות כגון משולש, פירמידה, כוכב וחרוט.

החומרים המיוחסים לייסוד מהווים תוצר לוואי של תעשיית הנפט כגון פלסטיק , חומרים מן החי, כגון עור. האש מייצגת את אנרגיית הקיץ ומיוחסת לכיוון דרום.

יסוד האדמה
יסוד האדמה מסמל מקום ניטראלי – מעין אזור של שיווי משקל ואיזון בין התהליכים. יסוד זה הוא כמו "אימא אדמה", עליו ובתוכו נמצאים שאר היסודות. הוא מסמל יציבות וביטחון, מעשיות, מסגרת, נתינה, תמיכה וקבלה. הצבעים המאפיינים את יסוד האדמה הם צבעי אדמה, כמו חום, בז', שנהב, צהוב, כתום וזהב. הצורה המאפיינת את ייסוד האדמה היא מלבן או מרובע. החומרים המיוחסים לייסוד האדמה הם אדמה, אבן, קרמיקה, חרס, קריסטלים טבעיים, מחצבים רכים כמו שיש רך וזהב. האדמה ממוקמת אנרגטית בין העונות, ב – 18 הימים האחרונים של כל עונה. הכיוונים המיוחסים לאדמה הם צפון-מזרח, דרום-מערב ומרכז הבית (הטאי צ'י).

יסוד המתכת
האנרגיה של יסוד המתכת מסמלת תהליכים במצב של ירידה. המתכת מאופיינת בכוח רצון ונחישות, עוצמה, סדר וארגון, אסתטיקה, פרפקציוניזם וביקורת עצמית. הצבעים המאפיינים את יסוד המתכת הם לבן, אפור וצבעים מתכתיים. הצורה המאפיינות את יסוד המתכת הם עיגול, אליפסה, קשת, כיפה, כדור. החומרים האופייניים ליסוד המתכת הם כל המתכות, כגון ברזל, נחושת, כסף, מחצבים קשים כמו שיש קשה (גרניט), יהלומים ופנינים. המתכת מייצגת את אנרגיית הסתיו ומיוחסת לכיוונים מערב וצפון-מערב.

יסוד המים
יסוד המים מסמל תהליכים רגועים העומדים בפני שינוי. המים מייצגים עומק ומסתורין לצד זרימה, שלווה ושקט. ועם זאת – המים עלולים להיות מסוכנים. הצבעים המאפיינים את יסוד המים הם כחול ושחור. הצורה המאפיינת את יסוד המים היא צורה בלתי סדירה, מתעגלת ופרושה. החומרים המייצגים את ייסוד המים הם מים, זכוכית, מראות, קריסטלים, פרספקס וחומרים צלולים ושקופים אחרים. המים מייצגים את אנרגיית החורף ומיוחסים לכיוון מזרח ודרום-מזרח.

חמשת היסודות מהווים את הבסיס לרפואה הסינית, לפנג שואי ולתיקוני פנג שואי. חמשת הכוחות הללו אמורים להנחות את התופעות הטבעיות ביקום ולשלוט בהן. הם מקיימים מערכות יחסים מורכבות בינם לבין עצמם.

Back to top button