צמחי מרפארפואה משלימה

חומו של הקיץ והשפעתו על גופנו – צמחים מחזקים

ימי הקיץ הארוכים, השמש הקופחת, החום העולה - כל אלה משפיעים על הבריאות. ד''ר מאיר וינקלר על צמחים שעוזרים לגוף לגבור על חום הקיץ.

ימי הקיץ הארוכים, השמש קופחת, חום היום העולה משפיע על הבריאות. אנשים שלחץ דמם נמוך, עלולים לסבול יותר מעייפות ומסחרחורות – הגוף מקרר את עצמו בשני אמצעים עיקריים, הראשון, הזרמת דם לעור. הדם מגיע מהעורקים לנימים הדקים שבעור, כך נשאב החום מתוך הגוף לשכבת העור החיצונית. תהליך שגורם לסומק על העור והפנים. משום שהדם מתרכז בשכבות העור, כמות הדם בעורקים הפנימיים הגדולים פוחתת, ולחץ הדם נוטה לרדת.

אמצעי קירור שני של הגוף זו הפרשת זיעה בכמות גדולה. התנדפות הזיעה החמה מקררת את העור והגוף. באזורים שהלחות גבוהה (שפלת החוף, העמקים) הזיעה נוטפת. גם במקומות ממוזגים קיימת הזעה, אבל בגלל היובש שבמיזוג, הזיעה מתנדפת מיד כשמופיעה על העור, לא מרגישים שמזיעים אולם עדיין מאבדים נוזלים ועלולים להתייבש.

במצב חום כשמתייבשים, יש פחות מנוזל הדם, אולם כמות כדוריות הדם נשארות והדם מרוכז יותר. בגלל ירידה בכמות הנוזלים שבכלי הדם, אנשים שסובלים מהפרעות בזרימת הדם נמצאים בסכנה של חוסר הספקת דם מספקת לאברים, וסכנה של היווצרות קרישי דם. בנוסף, תנאי החום בקיץ מגבירים כאבי ראש.

בקיץ יש צורך בצמחים ממריצים המכונים אדפטוגנים– מחזקים, שמסגלים את הגוף לתנאים קשים. אני משלב מספר צמחים כדי להגיע לתוצאות טובות. בטיפולים אישיים אני נותן למטופל חליטת צמחים שמותאמים אישית לאדם, ומשפרים את מצב בריאותו. בקפסולות צמחי מרפא מחזקים, אני מכניס מיצויים יבשים של צמחים התמצית היבשה מרוכזת פי ארבע עד פי עשר מהצמח המקורי, כל קפסולה קטנה, מכילה ריכוז צמחי, ולכן יעילה ביותר.

אחד מהצמחים בהם אני משתמש לחיזוק הגוף בקיץ הוא צמח המקה שגדל בדרום אמריקה.

מחקרים על שימוש בצמח בוצעו באנשים- נבדקו נשים וגברים בגילאים 35-75 אשר השתמשו בצמח המקה מילדותם. בוצעו להם בדיקות מעבדה שכללו תפקודי כבד, כליות, וספירת דם. הבדיקות היו תקינות אצל נוטלי המקה. גם מדדי בריאות נוספים היו טובים- זאת על אף תנאי החיים הקשים בהרים הגבוהים.

אצל נוטלי המקה היו פחות שברים, הם היו עמידים בפני תשישות ההרים. מסת הגוף של המשתמשים במקה הייתה נמוכה, כלומר לא סבלו מהשמנת יתר, אלא להפך, הם היו רזים. לחץ הדם שלהם היה נמוך. לסיכום מדדי הבריאות מראים את תכונת האדפטוגניות- חיזוק הגוף והתאמתו לתנאים קשים. הוא מוסיף אנרגיה לגוף, הוא טוב לקיץ בתערובות עם מחזקים אחרים. הוא מועיל לאחר ניתוחים, בהחלמה לאחר מחלה ארוכה. הוא מועיל מקרי תחלואה חוזרת כאשר הגוף חלש, וחוסנו לא מספיק למנוע הדבקויות חוזרות.

מניאנטס menyanthes
צמח שהשתמשו בו רבות ברפואה העממית, וכיום נערכו בו מחקרים המראים השפעה מחזקת מצד אחד, ואנטי דלקתית שעוזרת בדלקת פרקים, וכן במחלות עור דלקתיות יכולתו המחזקת של המניאטס לצד היכולת לעצור דלקת ולרסן כאבים, מצטרפים לסגולה של הצמח להקל על כאבי הראש.

בין הצמחים הנוספים שעוזרים לגוף לגבור על חום הקיץ. אפשר להוסיף את הלבנדר– לפרחי הלבנדר שמקלים על כאבי ראש, מספר תכונות מרפא.
הלבנדר מרגיע את מערכת העצבים במצבי סטרס ואף דיכאון. יש לו השפעה מחזקת על מערכת העצבים ולכן מועיל למצבי עייפות של קיץ.

הפרחים הכחולים של הצמח עוזרים נגד מיגרנות וגם מרגיעים התכווצויות ונפיחות הבטן. הפרעות במערכת העיכול נמצאים אצל כשמונים אחוז מהסובלים מכאבי ראש, מכאן ששיפור במצב העיכול, משפיעה לטוב גם על כאבי ראש. במסורת צמחי המרפא מוזכר שימוש חיצוני של שמן הלבנדר במצבי כאב, כולל כאבים ראומטים ונוורלגיות, בדומה להשפעתו הטובה בכאבי ראש מגרנוטיים.

Back to top button