רפואה משלימהרפואה סינית

כאבי ברכיים – אבחון וטיפולים לפי הרפואה משלימה

רבים סובלים מכאבי ברכיים. מחקרים מצביעים על כך שמעל ל - 50% מבני ה - 50 פלוס סובלים מהתופעה

האם יש טיפול טבעי לכאבי ברכיים? כאבי ברכיים הם כאבים נפוצים למדי בקרב האוכלוסיה – במאמר זה נבין את מהות הבעיה ונראה כיצד טיפולי רפואה משלימה יכולים לעזור.
מדוע דווקא הברך?
משקל הגוף נשען כולו על מפרק הברך והעומס המופעל על המפרק בשעת מאמץ, כגון ריצה או קפיצה, גדל בהרבה ועשוי להגיע לכדי 500 ק"ג. מפרק הברך מורכב ממרקם עדין של: עצמות, שרירים, רצועות, גידים, עצבים, כלי דם וסחוסים הפועלים בהרמוניה מופלאה ורגישה.

אנטומיה של הברך
מפרק הברך מחבר את עצמות השוק (טיביה ופיבולה) עם עצם הירך ועצם הפיקה (Patella).על מנת למנוע חיכוך בין העצמות ולבלום את הזעזועים קיים מבנה סחוסי הקרוי מיניסקוס או סהרון משום שצורתו מזכירה חצי סהר.

קיימים בברך 2 מיניסקוסים: מיניסקוס פנימי ומיניסקוס חיצוני. על מנת לתת לברך את היציבות הדרושה לה ישנם 4 רצועות (Ligament): 2 רצועות צדדיות (Collateral Ligament) שתפקידן למנוע תזוזה שמאלה וימינה ו – 2 רצועות צולבות (Cruciate Ligament) הממוקמות בתוך המפרק ותפקידן למנוע תזוזה קדימה ואחורה.
שרירי המפרק החזקים בשילוב עם המערכת העצבית העדינה שבמפרק אחראיים לייצב את המפרק ולהבטיח תנועה מתואמת וחלקה של כל חלקיו.

תלונות שכיחות של כאבי ברכיים
הפתולוגיות הנפוצות ביותר הן: פגיעה במיניסקוס, קרע או מתיחה ברצועות ודלקות שונות במפרק הברך.אפשר לחלק את כאבי הברכיים לשני סוגים עיקריים:
• כאבי ברכיים כתוצאה מטראומה (חבלה ממוקדת כגון: נפילה מגבוה, תאונת דרכים, משחק כדורסל)
• כאבי ברכיים שהן תוצאה של שחיקה, נפוץ בקרב מבוגרים העוסקים בפעילות ספורטיבית מאומצת ואצל אלו בעלי יציבה והנעלה לא מתאימים.

קריעה חלקית או קריעה מלאה של המיניסקוס או של הרצועות היא דוגמה לכאבי ברכיים מהסוג הראשון. שחיקת סחוס הוא דוגמה קלאסית לכאבי ברכיים מהסוג השני. בדר"כ כל פתלוגיה במפרק הברך גורמת לדלקת, כאב והגבלה בתנועה. אופי ומיקום הכאב יכולים להופיע בכל אחד מהחלקים האנטומיים של הברך.

בעיות ברכיים אופייניות:
כאבי ברכיים כתוצאה מדלקת פרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס) התוצאה היא שחיקה של הסחוס בברכיים והסימנים הם כאבי ברכיים, נוקשות, הגבלה בתנועה וחוסר יציבות של מפרק הברך.

כאבי ברכיים עקב פגיעה במיניסקוס
לרוב, מדובר בקריעה מלאה או חלקית של המיניסקוס הנגרמת כתוצאה מסיבוב של מפרק הברך. הסימפטומים תלויים בעוצמת הפגיעה, יכול לבוא לידי ביטוי ב"נעילת ברכיים", כאבים במיוחד בעת יישור הברך, תיתכן נפיחות במפרק כתוצאה מנוזל הנקרא סיניביום המיוצר ברקמות מפרק הברך.

כאבי ברכיים כתוצאה מנזק לרצועות
לרוב הפגיעה היא ברצועה הפנימית, מכיוון ששם העומס רב יותר. הנזק יכול לנוע ממתיחה, דלקת ועד לקרע מוחלט.

כאבי ברכיים כתוצאה מפגיעה בגיד השריר הארבע ראשי
נקרא גם ברך קופצים (Knee Jumper's) משום שכיחותו הגבוהה בקרב ספורטאים ובמיוחד אצל קופצים. הגיד מחבר את עצם הפיקה לעצם הטיביה ונמתח בעזרת שריר הארבע ראשי (Quadriceps) תוך הפעלת עומס רב. בדרך כלל הכאב מופיע בשעת הפעילות ובאזור חיבור הגיד לעצם.

"מים בברך" – כאבי ברכיים הנגרמים עקב בורסיטיס
בורסיטיס (דלקת ברקמה הנמצאת במפרקים שתפקידה להוות "ריפוד" באזורי לחץ). גורם הנפיחות בברך הוא בהפרשת נוזל סינוביאלי (נוזל המזין ומסכך את המפרק) לתוך חלל מפרק הברך, בעקבות חבלה באזור.

כאבי ברכיים בעקבות לחץ על פיקת הברך (Chondromalacin)
הבעיה נגרמת עקב לחץ של עצם הפיקה על עצם הירך בעקבות שחיקת סחוס ומגורמים נוספים.
הכאב ממוקם בקדמת הברך ומתגבר במהלך טיפוס מדרגות.

ציסטה על שם בייקר (Baker's Cyst)
שק מלא בנוזלים הממוקם בקפל הפופליטלי מאחורי הברך, לכן מכונה Popliteal Cyst, נגרם עקב חבלה במפרק הברך. הסימפטומים הם כאב מקומי ותחושת נפיחות מאחורי הברך והשוק.

טיפול מערבי
טיפול בכאבי הברכיים ע"י הרפואה המערבית משלב, בצורה זו או אחרת, תרופות נוגדות דלקת, פיזיותרפיה ובמקרים רבים נגמר על שולחן המנתחים.

רפואה סינית – כאבי ברכיים
על פי רפואה סינית – כל כאב מקורו בחסימה, ישנו משפט סיני עתיק שאומר: "אם יש תנועה אין כאב ואם אין תנועה יש כאב", בסינית זה נשמע הרבה יותר טוב. החסימה היא בחומרים המזינים את מפרק הברך, ובמיוחד דם ואנרגיה (צ'י). תפקיד ההזנה של הברך מוטל על איבר הכבד שתפקידו, בין השאר, לדאוג לגמישות הגידים והרצועות.

רפואה סינית מקשרת את הברכיים לכליות, ומכאן שחולשת הכליות היא אחת הסיבות לבעיות ברכיים, דבר שמסביר את השכיחות הגבוהה של כאבי ברכיים בקרב אנשים מבוגרים. בנקודה זאת חשוב לציין שאנו מדברים על תפקוד האיברים מבחינה סינית ולא מהבחינה המערבית.

הטיפול בכאבי ברכיים – רפואה סינית
מטרת הטיפול היא להניע את החסימות במפרק הברך. הדבר נעשה ע"י: דיקור סיני, טווינה (פיזיותרפיה סינית), לעיתים שילוב של צמחי מרפא סיניים ואמצעי טיפול משלימים.

צמחי המרפא עוזרים לשיקום הגידים, הרצועות והסחוסים וניתנים בצורה אינדיבידואלית על פי אבחנת המטפל ולפי הסימפטומים של המטופל.
דיקור סיני וטווינה גורמים להאצת משך ההחלמה ע"י יצירת תנועה בברך.

הטיפול יעיל מאוד לשיקום המפרק הפגוע הן מבחינת הסימפטומים ויותר חשוב למניעת פגיעות נוספות. מספר הטיפולים משתנה ממטופל למטופל ותלוי בסיבת הכאב.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על דרור וייסר

Back to top button